Csúszik az M1-es bővítése, de mit is jelent ez pontosan?

2023. május 11. 09:00

Bár a magyar állam két évvel elhalasztotta az ország legtelítettebb útpályájának a kibővítését, ez nem jelenti azt, hogy nem lennének rajta felújítások – erősítette meg a Mandinernek a koncessziós társaság.

2023. május 11. 09:00
null
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Kétségtelen, hogy hazánk legforgalmasabb autópályájára már ráfér a kibővítés és a felújítás. A Hegyeshalomtól Budapestig tartó M1-es van kitéve a legnagyobb tranzitforgalomnak, hiszen a Nyugat-Európába vagy az onnan hazatartó kelet- és dél-európai vendégmunkások jóformán csak azt az útszakaszt tudják használni. Nem hiába szerepelt kiemelt helyen, hogy kétszer háromsávossá alakítsák az autópályát. Németh Tamás, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő (MKIF) Zrt. vezérigazgatója tavaly a Mandinernek adott interjújában is arról beszélt, hogy az idei évben már indulhat a kivitelezés. 

Történt egy kis csúszás

Hétfőn a Kormányzati Tájékoztatási Központ jelezte, hogy a kormány számos más, a pénzügyi stabilizációt erősítő intézkedés keretében felülvizsgálta a gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetésére és fejlesztésére 2022-ben megkötött koncessziós szerződést, s az állami kiadások csökkentése érdekében a koncessziós szerződés módosítása mellett döntött. A kormány ezt a lépését az elhúzódó ukrán-orosz háború, valamint „az elhibázott szankciós politika miatt jelentős károk” miatt hozta meg. Az indoklásban szerepel, hogy 

rendkívüli kiadások terhelik az európai és magyar gazdaságot és az államháztartást.

Az MTI-hez eljuttatott közleményben az áll, hogy a cél a 2023-2024-es költségvetési évek tekintetében a magyar állam költségvetési terheinek csökkentése, így számost beruházást leállítanak és/vagy átütemeznek. 

Nem jelent tragédiát

Szimicsku László, az MKIF Zrt kommunikációs vezetője a Mandinernek elmondta, a cég aláírta a kormánnyal a szerződésmódosítást és az már hatályba is lépett. Kifejtette, a „fejlesztési időszakban egy kétéves átütemezés jön létre”, az állam kérésére legkésőbb 2025-ben megkezdődik többek között az M1-es kibővítése is. 

Úgy fogalmazott, vannak fejlesztések, melyek a szerződés értelmében kötik őket, illetve állami beruházások tartoznak, nem szól másról az ügy, minthogy az állam ezt csúsztatja, így ők sem tudják időben elkezdeni a munkákat. 

– nyomatékosította lapunknak Szimicsku.

A kommunikációs igazgató úgy folytatta, azokon a szakaszokon, ahol később kezdődnek a fejlesztési munkák, a terveknek megfelelően végeznek karbantartást és az útszakaszok javítását. 

– húzta alá.

Zajlanak a munkák

A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a honlapján jelezte, hogy többek között az M1-esen jelenleg is zajlanak a felújítási munkálatok. Ettől a héttől összesen az ország 18 pontján folytatják a szintrehozási munkálatokat. Számítani kell sávlezárásra és forgalomlassításra az M1, az M15, az M3 és az M30-as utakon is. 

– jelezték. 

Arról, hogy épp hol van munkavégzés, az Útinformon és az MKIF honlapján és Facebook-oldalán lehet tájékozódni. Az M1-esen pénteken fognak aszfaltozni a 93-as és a 99 kilométerkő között. 

Nyitókép: MTI Fotó: Beliczay László 

Összesen 23 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Reszelő Aladár
2023. május 11. 12:04
Majd amikor nekiállnak, akkor az lesz a gond, hogy folyamatos terelések vannak. A lipsik teremtő ereje az, hogy valamit csak elég követleni és akkor az meg is lesz. Ha nem akkor jöhet a petíció meg a kordonbontás. Aki pedig csinálja, annak nyilván ingyen van az egész és minden lóvé a tulajé.
beobachter1
2023. május 11. 11:06
Az állam kiadja koncesszióba a haveri körnek az autópályákat amiben kötelezettségek vannak kiszabva az új bővítésre ( M1), majd elengedi a magántársaságnak ezeket a kötelezettségeket egy módosítás keretében! Mi ez, ha nem hűtlen kezelés?
Vekegős Lotyó
2023. május 11. 10:01
Ha állok az M1-esen a dugóban, melegség járja át a gyomromat: ha ez az ára annak, hogy ne operálhassák lamantinná az unokáimat, ezt én örömmel vállalom. A gyermekvédelmi kátyúk értünk vannak!
nick89
2023. május 11. 10:01
A 100 leggazdagabb üzletember becsült vagyona (milliárd forint, zárójelben a múlt évi eredmény): 1. Mészáros Lőrinc 660 (480), 2. Csányi Sándor 610 (420), 3. Felcsuti Zsolt 460 (345), 4. Gattyán György 366 (317), 5. Veres Tibor 320 (254), 6. Szíjj László 280 (193), 7. Jellinek Dániel 276 (240), 8. Bige László 233 (201), 9. Széles Gábor 208 (191), 10. Kasza Lajos 147,5 (136,5). Köszönjük háborúsinflációszankció!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!