Elakadt kamionok, kimaradó járatok, járhatatlan utak: beköszönt a tél Magyarországra
Reggelig a legtöbb hó a Pest vármegyei Pilisszentkereszten esett, itt 22 centimétert mértek.
Bár a magyar állam két évvel elhalasztotta az ország legtelítettebb útpályájának a kibővítését, ez nem jelenti azt, hogy nem lennének rajta felújítások – erősítette meg a Mandinernek a koncessziós társaság.
Kétségtelen, hogy hazánk legforgalmasabb autópályájára már ráfér a kibővítés és a felújítás. A Hegyeshalomtól Budapestig tartó M1-es van kitéve a legnagyobb tranzitforgalomnak, hiszen a Nyugat-Európába vagy az onnan hazatartó kelet- és dél-európai vendégmunkások jóformán csak azt az útszakaszt tudják használni. Nem hiába szerepelt kiemelt helyen, hogy kétszer háromsávossá alakítsák az autópályát. Németh Tamás, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő (MKIF) Zrt. vezérigazgatója tavaly a Mandinernek adott interjújában is arról beszélt, hogy az idei évben már indulhat a kivitelezés.
Hétfőn a Kormányzati Tájékoztatási Központ jelezte, hogy a kormány számos más, a pénzügyi stabilizációt erősítő intézkedés keretében felülvizsgálta a gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetésére és fejlesztésére 2022-ben megkötött koncessziós szerződést, s az állami kiadások csökkentése érdekében a koncessziós szerződés módosítása mellett döntött. A kormány ezt a lépését az elhúzódó ukrán-orosz háború, valamint „az elhibázott szankciós politika miatt jelentős károk” miatt hozta meg. Az indoklásban szerepel, hogy
Az MTI-hez eljuttatott közleményben az áll, hogy a cél a 2023-2024-es költségvetési évek tekintetében a magyar állam költségvetési terheinek csökkentése, így számost beruházást leállítanak és/vagy átütemeznek.
Szimicsku László, az MKIF Zrt kommunikációs vezetője a Mandinernek elmondta, a cég aláírta a kormánnyal a szerződésmódosítást és az már hatályba is lépett. Kifejtette, a „fejlesztési időszakban egy kétéves átütemezés jön létre”, az állam kérésére legkésőbb 2025-ben megkezdődik többek között az M1-es kibővítése is.
Úgy fogalmazott, vannak fejlesztések, melyek a szerződés értelmében kötik őket, illetve állami beruházások tartoznak, nem szól másról az ügy, minthogy az állam ezt csúsztatja, így ők sem tudják időben elkezdeni a munkákat.
Ettől függetlenül a munkák nem állnak le!”
– nyomatékosította lapunknak Szimicsku.
A kommunikációs igazgató úgy folytatta, azokon a szakaszokon, ahol később kezdődnek a fejlesztési munkák, a terveknek megfelelően végeznek karbantartást és az útszakaszok javítását.
A felső burkolatot, a kopóréteget cserélni fogjuk”
– húzta alá.
A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a honlapján jelezte, hogy többek között az M1-esen jelenleg is zajlanak a felújítási munkálatok. Ettől a héttől összesen az ország 18 pontján folytatják a szintrehozási munkálatokat. Számítani kell sávlezárásra és forgalomlassításra az M1, az M15, az M3 és az M30-as utakon is.
Az M1-en három, az M15-ön egy, az M3-on hét, az M30-on kettő, az M7-en pedig öt helyen lesz munkavégzés”
– jelezték.
Arról, hogy épp hol van munkavégzés, az Útinformon és az MKIF honlapján és Facebook-oldalán lehet tájékozódni. Az M1-esen pénteken fognak aszfaltozni a 93-as és a 99 kilométerkő között.
Nyitókép: MTI Fotó: Beliczay László