Kétségtelen, hogy hazánk legforgalmasabb autópályájára már ráfér a kibővítés és a felújítás. A Hegyeshalomtól Budapestig tartó M1-es van kitéve a legnagyobb tranzitforgalomnak, hiszen a Nyugat-Európába vagy az onnan hazatartó kelet- és dél-európai vendégmunkások jóformán csak azt az útszakaszt tudják használni. Nem hiába szerepelt kiemelt helyen, hogy kétszer háromsávossá alakítsák az autópályát. Németh Tamás, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő (MKIF) Zrt. vezérigazgatója tavaly a Mandinernek adott interjújában is arról beszélt, hogy az idei évben már indulhat a kivitelezés.
Történt egy kis csúszás
Hétfőn a Kormányzati Tájékoztatási Központ jelezte, hogy a kormány számos más, a pénzügyi stabilizációt erősítő intézkedés keretében felülvizsgálta a gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetésére és fejlesztésére 2022-ben megkötött koncessziós szerződést, s az állami kiadások csökkentése érdekében a koncessziós szerződés módosítása mellett döntött. A kormány ezt a lépését az elhúzódó ukrán-orosz háború, valamint „az elhibázott szankciós politika miatt jelentős károk” miatt hozta meg. Az indoklásban szerepel, hogy
rendkívüli kiadások terhelik az európai és magyar gazdaságot és az államháztartást.
Az MTI-hez eljuttatott közleményben az áll, hogy a cél a 2023-2024-es költségvetési évek tekintetében a magyar állam költségvetési terheinek csökkentése, így számost beruházást leállítanak és/vagy átütemeznek.
Nem jelent tragédiát
Szimicsku László, az MKIF Zrt kommunikációs vezetője a Mandinernek elmondta, a cég aláírta a kormánnyal a szerződésmódosítást és az már hatályba is lépett. Kifejtette, a „fejlesztési időszakban egy kétéves átütemezés jön létre”, az állam kérésére legkésőbb 2025-ben megkezdődik többek között az M1-es kibővítése is.
Úgy fogalmazott, vannak fejlesztések, melyek a szerződés értelmében kötik őket, illetve állami beruházások tartoznak, nem szól másról az ügy, minthogy az állam ezt csúsztatja, így ők sem tudják időben elkezdeni a munkákat.
Ettől függetlenül a munkák nem állnak le!”
– nyomatékosította lapunknak Szimicsku.
A kommunikációs igazgató úgy folytatta, azokon a szakaszokon, ahol később kezdődnek a fejlesztési munkák, a terveknek megfelelően végeznek karbantartást és az útszakaszok javítását.
A felső burkolatot, a kopóréteget cserélni fogjuk”
– húzta alá.