Jövőre indulhat az M1-es bővítése! – a koncessziós társaság vezérigazgatója a Mandinernek
2022. október 03. 12:00
Németh Tamás, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő (MKIF) Zrt. vezérigazgatója a Mandinernek adott interjújában beszélt arról, mi szükség volt a koncessziós társaságok létrehozására és milyen előnyei lesznek annak, hogy már nem a magyar állam felel az autópályák fenntartásáért.
Szeptembertől már a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. üzemeltet és fejleszt 1237 km hazai gyorsforgalmi utat. Volt némi tiltakozás miatta, miért volt szükség erre változtatásra?
A magyar államot két dolog vezérelte: az egyik, hogy jelentősen megnövekedett a hazai utakat használó járművek száma, ezt az államnak a fejlesztésekben le kell követnie, időben és térben is. A másik pedig, hogy az Európai Unió a korábbiakhoz képest alig, vagy csak kevesebb összeggel támogatja a közúthálózat fejlesztését. Magyarországnak alapvető érdeke, hogy biztosítsa a zavartalan tranzitforgalmat. És az is igény, hogy a jövőben az ország bármely pontjáról fél órán belül elérhető legyen valamilyen gyorsforgalmi út.
A cél egyértelmű: a korábbinál gyorsabban és jó minőségben épüljenek új utak, a meglévőket pedig fejlesszük.
Fontos azonban, hogy az utak továbbra is az állam tulajdonában maradnak, az útdíj meghatározása és beszedése is az állam feladata marad. Erre nekünk nincs semmilyen ráhatásunk.
Fotó: Földházi Árpád/Mandiner
Azt jelenti mindez, hogy gyorsulnak majd a hazai útfejlesztések?
Pontosan. A szerződésünk alapján a következő 10-11 évben 272 kilométer új gyorsforgalmi utat kell megépítenünk, 273 kilométeren bővítjük a meglévő hálózatot és van olyan már megépült 538 kilométer gyorsforgalmi út, ahol kisebb vagy nagyobb fejlesztéseket kell végrehajtanunk, akár az útburkolati jelek, akár a forgalomtechnikai eszközök miatt. De több olyan útszakasz is van, ahol nagyobb felületfelújítás vár ránk. Ezt nevezzük szintre hozásnak, ennek az a célja, hogy a már meglévő utak egységes szintre kerüljenek.
Volt más ok is, amiért koncesszióba került a feladat?
Azzal, hogy a fejlesztéseket koncesszióba adják, az ehhez szükséges forrásokat is a koncesszornak kell biztosítania saját tőkéből, hitelből. Vagyis a költségvetésnek ezekre a beruházásokra nem kell költenie. Mi a magyar államtól, egy a szerződésben meghatározott éves és kilométer alapú, úgynevezett rendelkezésre állási díjat kapunk, az üzemelő útszakaszokra. Ebből kell megoldanunk az üzemeltetést, a fenntartást és a fejlesztéseket is a koncessziós időszak alatt.
Fotó: Földházi Árpád/Mandiner
Említette, hogy nőttek a közlekedési volumenek. Ez mit jelent pontosan?
Évtizedek óta téma például az M1-es és az M7-es autópályák bővítése. Ezek megoldása, valamint az M3-as három sávosra bővítése elsődleges a számunkra. Az M1-es Győrig, az M7-es Szabadbattyánig, az M3-as Gyöngyösig bővül oldalanként plusz egy sávval és ezeken a szakaszokon úgynevezett intelligens leállósávot is kialakítunk. Ez annyit jelent, hogy teljes értékűvé szélesítjük a sávot és ha a közlekedési helyzet megköveteli, baleset vagy építési munkák miatt, akkor ráengedhetjük a forgalmat, biztosítva a forgalom haladását.
Mikor jelenhetnek meg az első munkagépek az M1-esen?
A bővítési terveket itt már korábban elkészítette a magyar állam, nekünk csak aktualizálni kell azokat. Úgy számolunk, hogy várhatóan a jövő évben elkezdődhet a munka.
Eddig főleg fejlesztéseket említett, de új utak építését is tervezik?
Nem csak tervezzük, kötelez is bennünket a szerződésünk erre. 272 kilométer új autópályát kell megépítünk a következő évtizedben. Az új szakaszok közül talán az egyik legfontosabb, az M0 tehermentesítését is segítő M81 út építése, Komáromtól Sárbogárdig 102 kilométeren. Ez a nyomvonal, már M8 néven Sárbogárdtól az M6-os autópályát érintve, a Dunán át, egészen Kecskemétig halad majd 76 kilométer hosszan.
Fotó: Földházi Árpád/Mandiner
Ez a fejlesztés élhetőbbé tudja tenni a budapestiek és a fővárosi agglomerációban lakók életét, hiszen így az M0-n is kisebb lesz a forgalom.
De megépül az M3-as Vásárosnamény és az országhatár közötti szakasza, és teljessé válhat a következő 10 évben az M4-es is, mivel elkészül a Kisújszállástól Berettyóújfalúig tartó 61 km-es rész is.
Az M5-ös és az M6-os autópálya koncessziós joga külföldi hátterű vállalatoknál van. Lát rá esélyt, hogy az állam visszavásárolja ezt?
Mi is szerettünk volna ilyen szerződést kötni. A mi szerződésünk azt tartalmazza, hogy az eddiginél magasabb színvonalon kell biztosítani az autópályák működését: többször kell az utakat ellenőrizni, fele annyi időnk van reagálni egy bejelentés után, mint a korábbi üzemeltetőnek és gyakrabban kell kaszálni az út menti növényzetet, sűrűbben kell a pihenőhelyeket is rendbe tennünk. Ha nem végzünk jó munkát, az állam büntetőpontokat érvényesíthet és a nekünk járó összeg egy részét visszatarthatja. A szerződés szerint, a koncesszió lejárta után egy teljesen felújított és garanciával ellátott hálózatot kell majd vissza adnunk az államnak.
Fotó: Földházi Árpád/Mandiner
Van félnivalója a Magyar Közút korábbi alkalmazottainak és alvállalkozóinak vagy mindenkit fel tudnak venni?
Szeptember elsejével 889, korábban a Magyar Közútnál dolgozó kolléga került az MKIF Zrt. állományába. Mindenki munkájára számítunk és minden olyan juttatást továbbra is megkapnak a kollégák, amelyet eddig a Magyar Közút biztosított a számukra. De nem csak megtartani akarjuk a munkahelyeket. Új állások is létrejönnek mind a Társaságunknál, mind a fejlesztések során, hiszen a hálózatunk folyamatosan bővül.
„Weber úr azt mondta az Európai Parlamentben, hogy az ukránoknak joguk van csatlakozni az Európai Unióhoz. Ez tévedés. Az ukránoknak joguk van jelentkezni az EU-ba. Nekünk pedig jogunk van dönteni erről. Ez a helyes leírása a helyzetnek.”
Weiszdorn Róbert még ma is makacsul kitart azon állítása mellett, mely szerint igaz, hogy ő is használta fegyverét az ügyféltérben, viszont a biztonsági őr halálát nem ő okozta.
Ukrajnának haladéktalanul bele kell egyeznie Vlagyimir Putyin orosz elnök közvetlen béketárgyalásokra vonatkozó javaslatába – jelentette ki Donald Trump, amire már válaszolt is Zelenszkij.
A kézikönyv sokrétű célt tűz ki és valósít meg, ugyanis nem pusztán ismerteti az érvényben lévő helyesírási szabályzatot, hanem magyarázza, értelmezi és példákkal illusztrálja is az abban foglaltakat.
p
3
0
2
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 30 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2022. október 28. 18:18
"visszatarthatja
vissza adnunk"
Nem valami következetes helyesírásilag.
Az igekötőket egybeírjuk a mögöttük lévő igékkel.
"De megépül az M3-as Vásárosnamény és az országhatár közötti szakasza,"
Addigra tovább kell tolni a határt Vereckéig és akkor folytatódhat az M3-as autópályaépítés Munkácsig.
Más úgysem fogja megépíteni, csak Magyarország vagy senki.