Miután Trump végleg leszámolt a woke-transzgender-pc-cancel culture diktatúrával, vajon mi lesz a rettegtetés tárgya?
Csak úgy kíváncsiságból.
„Nem fogunk meghátrálni, tovább játsszuk a darabot! És ha ők továbbra is kötik az ebet a karóhoz, akkor természetesen bármilyen per elé örömmel állunk. Nem ijedek meg a fenyegetésektől, ezt azért lehet tudni rólam!” – mondta lapunknak a Thália igazgatója, aki szerint egy olyan problémát akarnak ide importálni külföldről, amihez semmi közünk. „Mi nem gyarmatosítottunk, nem hordtunk el egy népet hajó aljára szögezve rabszolgának.”
Ahogy mi is beszámoltunk a Mandineren, felújították a Thália Színházban a Martin McDonagh darabjából készült A nagy kézrablás című előadást, amit először 2016-ban vittek színre. A premier előtt néhány nappal a szerzőt képviselő ügynökség írásban közölte,
Az előadásban Jámbor Nándor sötétbarna bőrszínűre sminkelve alakította a karaktert. Amikor Martin McDonagh ügynöksége megtudta, hogy Toby karakterét egy elmaszkírozott fehér színész játssza, a bemutató előtt néhány nappal írásban közölte a Thália Színházzal, hogy ilyen szereposztással nem engedi előadni a darabot.
Megkerestük Kálomista Gábort, a Thália Színház ügyvezető igazgatóját, kíván-e reagálni a történtekre
„Csütörtök reggel jelezték a kollégáim, hogy érkezett egy e-mail a szerzőt képviselő amerikai ügynökségtől, akikkel egyébként nem állunk közvetlen kapcsolatban, csak a magyarországi illetékeseikkel. Az e-mailben jelezték, hogy egy névtelen amerikai néző feljelentése alapján kérik, hogy vegyük le a darabot a műsorról, vagy a másik lehetőség:
ne fessük a fehér bőrű színész arcát feketére, különben letiltják a darabot.
Ez a névtelen néző állítólag a honlapunkról tájékozódva rájött, hogy Jámbor Nándor nem színes bőrű, hanem fehér, és ez mérhetetlen módon rongálja az általuk kedvelt mozgalmat és annak törekvéseit” – mesélte a történteket Kálomista.
Kifejtette: attól még izgalmasabb a helyzet, hogy ez a darab 2016 óta megy a Thália színpadán. A covid-járvány után nem hozták egyből vissza az előadást, hanem megvárták, míg elkészül a színház Télikert nevű játszóhelye, hiszen úgy tervezték, oda nagyon alkalmas lenne ez a darab. „Tehát felújítottuk az előadást, és amint lehetett elővettük” – tette hozzá az igazgató.
Arra is kíváncsiak voltunk, mit reagált Kálomista az e-mailre, s vajon terveznek-e változtatni az előadáson
„Először azt hittem, viccelnek velem, mert ilyen abszurd történetet el sem tudok képzelni. Hiszen színházról beszélünk, a színház pedig az átváltozás művészete. Mivel a helyzet teljesen értelmetlen volt számomra,
azt a döntést hoztuk közösen, hogy nem változtatunk a darabon, tehát nem fogadjuk el azt a javaslatot, hogy nem kell maszkírozni a színészt.
A darab egyik dramaturgiai alapszála, hogy egy színes bőrű fiatalember szerepel a történetben. Tehát jelentős részben erre épül ez a mű” – magyarázta Kálomista.
Az igazgató bevallotta: értetlenül álltak az események előtt, s mivel hivatalosan nem érkezett semmilyen megkeresés, csak ezek a kétes e-mailek, arról, hogy mire készüljenek, ha nem teljesítik a követelést, megtartották a premiert.
Importált probléma
„Magyarországon élünk. Szerintem egy olyan problémát akarnak ide importálni – de legalábbis elhinteni a magjait nálunk – amihez semmi közünk. Azt gondolom, hogy Magyarországon ilyen jelű probléma nincsen. Mi nem gyarmatosítottunk, nem hordtunk el egy népet hajó aljára szögezett láncokon rabszolgának, tehát szerintem nekünk itt, a Kárpát-medencében ezzel kapcsolatban nincs vezekelni valónk. Nagyon szolidárisak vagyunk, de azért van a normalitásnak is határa” – szögezte le Kálomista, majd feltette a kérdést: „Mégis milyen precedenst teremt ez? Innentől fogva egy névtelen feljelentő feljelentése alapján egy ügynökség ráugrik egy színdarabra, és kénye-kedve szerint dirigál?”
Hozzátette: „Egy biztos: a darabot eztán is játsszuk, és eszünk ágában sincs másképp játszani.” Kálomista arra is kitért, hogy amint hivatalos megkeresés érkezik – „teszem azt, egy ügyvéd által ellátott iromány” –, arra majd fognak válaszolni, de mint fogalmazott: „egyelőre a mostani e-mailekre még válaszolni sem érdemes,
nem ijedek meg a fenyegetésektől, ezt azért lehet tudni rólam.”
Kálomista kijelentette: ő egy kulturális intézményt vezet, és a Thália Színháztól igyekszik a lehető legmesszebb tartani a politikát, semmiféle mozgalmak vagy politikai irányultságok üzeneteit nem engedi be az intézmény falai közé – teljesen mindegy, hogy melyik irányból jön.
Durva beavatkozás a színház életébe
„Az, hogy egy olyan helyzet elé állítanak bennünket, hogy vagy beállunk egy mozgalom mögé azzal, hogy úgy ugrálunk, ahogy fütyülnek, vagy nem, akkor viszont letiltják az előadást, teljesen elfogadhatatlan számomra.
Ez egy durva és gusztustalan beavatkozás egy színház magánéletébe”
– jegyezte meg, majd hozzátette: „Nem fogunk meghátrálni, tovább játsszuk a darabot! És ha ők továbbra is kötik az ebet a karóhoz, akkor természetesen bármilyen per elé örömmel állunk. Manapság szinte már jobb dolog a bíróságokon tisztázni ezeket az ügyeket – biztos nem lesz egy könnyű és rövid per, de nem szabad precedenst teremteni. Főleg nem napjainkban, mikor nem rég éppen Kleopátra feketére festésétől volt hangos a világsajtó. Ez sem kisebb ügy.”
Az igazgató úgy véli, sajnos ma minden attól függ, hogy a liberális mainstream mit szeretne megengedni, s mit nem.
„Tehát, ha kell, térdeljünk le a meccseken, vagy álljunk be a mozgalmaik mögé, amelyekkel valójában nincsen dolgunk. Szolidaritást úgy kicsikarni, hogy egy színháznak megerőszakolom az előadását, s mellette fenyegetőzöm, nem lehet. Ez egyáltalán nem 21. századi, nem előre, hanem hátrafelé viszi a rendszereket” – fejtette ki Kálomista.
Nyitókép: Chikan Erika / Jegy.hu