ők ugyanis néha szeretnék a maguk képére formálni a sajtót, ami nem mindig a legjobb megoldás. Másrészről, mint tudja, az Európai Parlamentben most is folyik egy törvényjavaslat vitája, a sajtószabadsági törvényé. A szabályozás kodifikációja kapcsán továbbra is vannak problémák, mint arra a Kereskedelmi Televíziók Európai Szövetsége (ACT) nemrég felhívta a figyelmet.
Mi olyan különleges a román audiovizuális sajtótörvényben, hogy az kiérdemelte az Európai Bizottság elismerését?
Nemrég például volt egy kísérlet az audiovizuális sajtóról szóló direktíva félreértelmezésére, amely ugye tartalmaz a közszolgálati média jobb láthatóságára vonatkozó passzust. A román törvényhozók ezt úgy értették, hogy a televíziónak kötelező jelleggel elsőbbséget kellene biztosítania a hatósági bejelentéseknek. Ez a direktíva totális félreértése volt. Azt javasoltuk a parlamentnek, hogy vegye ezt ki a törvényjavaslatból, és ki is vették. Ez sok problémát előzött meg a számunkra tévében, rádióban, összességében a sajtóban. Sokat tettünk emellett azért is, hogy új reklámozási módszerek kerüljenek be a törvénybe. Vagy például ha a műsorsugárzásról beszélünk: a must-carry elv (azaz: a helyi tévéadók kötelező belefoglalása a tévéelőfizetésekbe) Európa számos országában és az Egyesült Államokban is érvényben van. De a román szabályozásban egészen addig nem volt benne, amíg mi be nem avatkoztunk és fel nem vetettük, most pedig 18 éve működik.
Jelentős tapasztalattal rendelkezik a területen – hogyan írná le a román sajtóviszonyokat? Jelentkezik benne a politikai befolyás? Milyen a politikai újságírás minősége, úgy az audiovizuális, mint az írott médiára tekintettel?
Azt biztonsággal mondhatom, hogy a főbb tévéadók komoly vállalatok, amelyek tisztelik a munkájukat, és a legmagasabb minőségi színvonalon gyártanak műsorokat. Ha jó színvonalon dolgozol, igazodnod kell ahhoz, amit a közönséged elvár, hiszen – részben reklám formájában – anyagilag is ez éri meg neked. Ez egy nagyon pozitív mechanizmus, ami működik is Romániában. Vannak viszont más, kisebb méretben dolgozó cégek is. Ők a bevételek tekintetében néha más finanszírozási forrásokra is támaszkodnak, amik nem feltétlenül a legjobbak. Náluk lehet a szabályoktól való eltérést tapasztalni. Én is írtam egy szabályzatot, a Román Műsorsugárzók Deontológiai Kódját, amikor a szabályozó hatóság kötelezővé tette a rádió- és tévécsatornák számára, hogy valamiféle szabályzatot fogadjanak el - és az enyémet fogadták el. Én ezt persze úgy fogalmaztam meg, hogy az Európában és az Egyesült Államokban már hatályban lévő szabályzatok elveit és információit vettem át. Ez önmagában jelentős mérföldkő a román műsorsugárzók tevékenységében. Vannak viszont olyan folyamatok is, amelyeken volna mit javítani –