Álprobléma, vagy valós aggályokat vet fel Isten „genderének” boncolgatása?

2023. február 21. 13:00

Az anglikán egyházban a gendersemleges liturgikus nyelvezet létrehozását tervezik. Isten nemiségére az „Atya" és egyéb megnevezésekből következtetnek, noha valójában Isten esetében ez fel sem merül.

2023. február 21. 13:00
null

Barta Tamás írása

A közelmúltban felmerült az igény az anglikán egyházban egy „befogadóbb”, gendersemleges liturgikus nyelvezet létrehozására; az ötletet Ilminster és Whitelackington plébánosa, Joanna Stobart tiszteletes vetette fel egy nemrégiben lebonyolított zsinati gyűlésen Michael Ipgrave püspök előtt. Az egyház, Stobart kérésére válaszként, tavasszal bizottságot állít fel, ahol körül kívánják járni azt a kérdést, hogy 

milyen alternatívák lehetségesek a liturgiában Istenre hivatkozó, hímnemű személyes névmások és jelzők (He/Him/Lord/Father) helyettesítésére.

A program részletei egyelőre nem tisztázottak. 

Az angol államegyház szóvivője szerint semmi újdonság nincs e kérdések feltérképezésében, hiszen már az ókeresztény idők óta világos, hogy Isten se nem férfi, se nem nő.

A keresztények ősidők óta elismerik, hogy Isten nem férfi és nem nő, de megszólításának és leírásának a Szentírásban található sokféle módja nem mindig tükröződött az istentiszteleteinkben

– nyilatkozta a szóvivő a Sky Newsnak. Magyarázatként szolgáljon, hogy ha Isten természetét a teológia irányából közelítik, a mindenható inkább tekinthető nemileg meghatározhatatlan, transzcendens-szellemi „lénynek", mintsem férfinak, nőnek vagy bármely, „gender-tanulmányok" kereteibe illeszthető nemnek.

Az Isten nemisége körüli kérdések ennek ellenére egyre több reflektorfényt kapnak, hiszen

az Atya gyakran testesít meg női attribútumokat, hordoz olykor feminim vonásokat, mondhatni, hogy Isten ábrázolása az erős Atya mellett gyakran jeleníti meg a gondoskodó Anya képét is.

Ezen vonások kifejezése jellemzően az Ószövetségben lelhető fel, Izajás próféta könyve például gyakran használ kifejezetten nőiességre, anyaságra vonatkozó képeket, metaforákat. Iz 49, 14-15 például a következőképpen szól;

Így panaszkodott Sion: „Elhagyott az Úr! Megfeledkezett rólam!” De megfeledkezhet-e csecsemőjéről az asszony? És megtagadhatja-e szeretetét méhe szülöttétől? S még ha az megfeledkeznék is: én akkor sem feledkezem meg rólad.

Hasonlóképp, Mózes Második Törvénykönyve egy védelmező anya-sashoz hasonlítja Istent (MTörv 32,11):

Mint a sas, amelyik a fészkét védi, ott lebeg a fiókája fölött, kiterjeszti szárnyát, felkapja, tulajdon szárnyán hordozza.

A Szentírás egészét tekintve ugyanakkor jelentős túlsúlyban vannak az Istent férfiszerepben feltüntető képek. Jézus Krisztus szinte kizárólag férfias attribútumokkal hivatkozik, míg az Atyára is a legtöbb helyen az eredeti szövegek is hímnemű személyes névmásokat, előtagokat használnak.

Érdekes példa, hogy az Ószövetség első szavaiban („B'reshit bara Elohim(…)” – „kezdetben teremtette Isten(…)”) szereplő „bara” szócska „főszabály szerint" hímnemű alanyi előtagnak feleltethető meg. Ami azonban talán még lényegesebb, hogy a héberben a hímnem helyettesíti a semleges nemet, így

használható olyan tárgyakra, csoportokra vagy személyekre is, melyek nemisége nem lényeges vagy nem megállapítható.

Vélhetően a Teremtés Könyvének bevezetése is ezt hivatott kifejezni, hiszen ahogy a Katolikus Egyház Katekizmusának 239. pontja állítja:

(…) Isten fölötte áll az emberi nemek közötti különbségnek. Ő nem férfi, nem is nő; Ő Isten.” 

Az anglikán klérus szerint ezt a kettősséget, a Teremtő nemisége körüli meddő vitákat is feloldhatná a liturgia nyelvezetének megújítása, hangsúlyozhatná azt, hogy az Ő természete nem értelmezhető az emberi nemiség fogalmaival. 

Azonban az Isten „gender-semlegességét" igazoló teológiai-exegétikai érvek ellenére is óhatatlanul felmerül a kérdés; miért baj az, ha a liturgiában a kétezer éves keresztény hagyományt követve következetesen és kizárólag Atyaként, (az angolszász nyelvcsaládban) hímnemű névmásokkal hivatkozunk Istenre?

Kiket sérthet ez, kikkel szemben lehet kirekesztő?

Helen King professzor, a Zsinat „genderért és szexualitásért felelős csoportjának” elnökhelyettese a TVP Worldnek elmondta, mindamellett, hogy a Teremtő az emberi nemek fölött áll, előfordulhat, hogy egyesekben, traumatikus családi hátterük miatt, rossz érzéseket kelt, negatív képeket idéz fel az „Atya” megnevezés.

A kezdeményezés kritikusai szerint a liturgia nyelvezetének megváltoztatása túlzottan radikális lépés lenne, az Anglikán Egyház saját doktrínáinak mondana ellent. Ian Paul szerint az „Atya” nem helyettesíthető azzal, hogy „Anya” vagy „Szülő” anélkül, hogy a megszólítás torzuljon, értelmét veszítse.

– hangsúlyozta a tiszteletes a Telegraphnak.  

Az anglikán egyház szóvivői több lapnak is leszögezték: bár vizsgálni fogják a kérdéskört, jelenleg semmilyen konkrét terv nincs a liturgiák jelenlegi nyelvezetének megszüntetésére vagy azok tartós felülvizsgálatára irányulóan, s mindez nem is lehetséges széleskörű (egyházi) jogalkotás nélkül. 

A szerző az Aurum Alapítvány ösztöndíjasa

Nyitókép: Pascal Deloche / Godong / Leemage via AFP

Összesen 52 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
akoshuha
2023. február 21. 16:18
A különbség: Az Atya: teremt Az apa: nemz A cikkhez csatolt kép okozza a problémát! De szerencsére pl: Szent Koron segít a megértésben. Az ember csak Jézus képében találkozhatott az Atyával (vele egylényegű). Aki a király színe elé járul a koronán Jézust láthatja. Amit viszont halandó ember nem tehet meg, hogy a király fölé kerüljön. Ezért került oda az Atya, de Jézus ( Pantokrátor) képében, mert mi halandók csak így láthattuk! Három apostolnak viszont Jézus megmutatta magát, ők látták az Atyát (Táborhegy). Akkor lehet tippelni milyen apostolok kerültek a koronán az Atya mellé... járjon utánna mindenki!
pipa89
2023. február 21. 15:37
Kényszerzubbonyba az összes idiótával!
mokány
2023. február 21. 14:32
Miért van a képen labda ?
mokány
2023. február 21. 14:31
Miért csak az Atya feje körül van háromszög .
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!