Kiket várnak szakmai oldalról a rendezvényre?
Az esemény egyre meghatározóbbá válik a hazai és nemzetközi piaci szereplők számára a közép-európai régióban, a buyerek megrendelésein keresztül erősíthetjük a nagykereskedelmi forgalmat, a nemzetközi sajtó pedig hírt ad a tervezőkről, ezzel is növelve a turisztikai bevételeket az ideérkező vendégek költései által. Ebben idén februárban
olyan meghatározó nemzetközi médiumok is az MDDÜ segítségére vannak, mint az olasz, a cseh vagy az ukrán Vogue, a brit Forbes,
az amerikai 10Magazine vagy a szerb Elle magazin, amelyek tudósítanak a budapesti divathétről. Céljaink eléréséhez az ügynökség idén januárban felállított egy szakmai grémiumot, az Advisory Boardot, amelynek az elsődleges célja a közép-kelet-európai divatszektor működésének és vonzerejének fejlesztése, a hatékonyabb támogatási rendszer kialakítása – a hazai és régiós tervezőkre, a fiatal tehetségekre fókuszálva –, valamint az aktuális, divatipart érintő kérdések megvitatása, figyelembe véve a különböző fenntarthatósági és technológiai szempontokat is. E célok eléréséhez a tanácsadói testületbe olyan prominens, nemzetközileg elismert iparági szereplők kaptak meghívást, mint a világszerte ismert magyar márka társalapítója, prémium kategóriás márkákat forgalmazó webáruház kereskedelmi vezetője, luxusáruházlánc divatrészlegének vezetője, valamint nemzetközi divatmagazin kelet-európai kiadásának vezető szerkesztője.
Milyen a magyar divattervezők megítélése a világban, mivel tudnak kitűnni, van-e valamilyen specialitásuk?
Az MDDÜ hazai és nemzetközi eseményei jól mutatják, hogy
a hazai és régiós kreatív ipar nemzetközi összehasonlításban is versenyképes.
A külföldi piacra lépés egy rendkívül nehéz feladat, és elsősorban komoly tőke szükséges hozzá, valamint egy jól kiépített kapcsolatrendszer, tapasztalt szakemberekkel. Viszont ha egy magyar márka sikereket tud elérni külföldön, az a hazai stabilitásukat is segíti, ráadásul azt tudjuk közvetíteni a vásárlók felé, hogy nem feltétlenül kell külföldi márkát választani, mivel remek hazai alternatívák is elérhetőek. A magyar tervezők előszeretettel és kreatívan ötvözik a kulturális örökséget a kortárs, modern szemlélettel, amivel felhívhatják magukra a figyelmet a nemzetközi piacon is. Tehát leginkább a hagyományaikból és a közvetlen környezetükből merítenek inspirációt a munkáik során. Ez a kettősség és egyediség az, amivel felhívhatják magukra a figyelmet a nemzetközi térben. Ahogy a Harvard Business Review szerzője is rámutat, sok vállalat kiábrándult a nemzetközi piacon való értékesítésből, a világ szükségletei homogenizálódtak. Az új generációk szemében egy multinacionális cég elavultnak tűnik. Mivel a piacok megtelítődtek, ezért újakat, a fogyasztók számára ismeretlent és izgalmasat kell találniuk. Hazánk és a régió különösen érdekes terület ebből a szempontból. Azonban egy divatvállalkozás elindítása összetett feladat, azon túl, hogy valaki tehetséges a tervezésben, még számos készséggel, például pénzügyi, marketing- vagy vállalkozásfejlesztési ismeretekkel kell rendelkeznie a márkája felvirágoztatásához. Ebben nyújtanak támogatást a mentorprogramjaink, amelyek célja, hogy olyan elméleti és gyakorlati ismeretekkel gazdagodjanak a tervezők, amik ma már elengedhetetlenek egy sikeres vállalkozás kiépítéséhez. Emellett azt gondolom, hogy egy sikeres divatvállalkozás építéséhez a 21. században kiváló kapcsolati hálóval és némi szerencsével is kell rendelkezniük a tervezőknek.