Zámbó Jimmy „maga volt a megtestesült magyar '90-es évek”

2023. január 02. 06:51

A prolik királya? Egy korszak legtipikusabb figurája? Tévésorozat készült életéből, százezrével vették lemezeit, máig imádják és gyűlölik, de megkerülni vagy elfelejteni nem tudják. Huszonkét éve hunyt el – de mi a Jimmy-jelenség titka? A generációs alapélmény? A retrófaktor? Szakértő és az internet népe segítségével utánajártunk.

2023. január 02. 06:51
null
Veczán Zoltán
Veczán Zoltán

„A tanulsággal van tele az egész világháló / Attól, hogy jó hangod van, még nem vagy golyóálló” – a kedvesnek nehezen nevezhető versike közvetlenül a kilencvenes évek egyik legsikeresebb énekesének öngyilkossága után született, valószínűleg egy BME-s levelezőlistáról indult meg útjára.

Az 1958-as születésű, „királynak” is becézett Zámbó „Jimmy” Imre, különleges énekhangjával már a Magyar Rádió gyermekkórusában is kitűnt. Bárzenészként Budapesten, majd zenészként az Egyesült Államokban ívelt felfelé karrierje, amelynek csúcsa vitathatatlanul hazatérése utánra, a kilencvenes évekre tehető.

Életében 12 lemeze jelent meg, számos díjat elnyert, nagyviláginak vélt életmódja és stílusa azóta is sokak számára referenciapont. Közben úgy tűnt, biztos lábbal egyensúlyoz a félvilág és az elit között, személyi menedzsere Schmuck Andor volt, a rengeteg botrány mellett, ami a nevéhez fűződött több alkalommal jótékonykodott is. 2001. január 2-ai, tragikus halálának körülményei ismertek:

felesége visszaemlékezése szerint meg akarta mutatni, mekkorát szól otthon tartott Berettája,

majd hogy megnyugtassa feleségét, hogy már nincs golyó a fegyverben, a fejéhez tartotta és meghúzta a ravaszt.

A kórházban halt bele sérüléseibe, temetésére tízezrek mentek el.

 

 

Örökségéért ádáz marakodás kezdődött a kiadók között. Volt is tétje a dolognak, hiszen életművéről a második bőrt ezután húzták le: posztumusz ugyancsak 12 lemezét jelentették meg 2001 és 2010 között. Több családtagja akkor és azóta is sűrűn szerepel a bulvárlapok címlapjain, a kultusz épült tovább, minden évben elcseppentettek valami addig titokban tartott információt a halott „királyról”, egyszóval

a Zámbó-klán a bulvárlogika szerint működött tovább.

Mostanság úgy tűnik, egyfajta harmadvirágzásnak lehetünk szemtanúi: az RTL+ sorozatot készített A Király címmel Zámbó életéről, ami sokakat szegezett képernyő elé. Olyanokat is, akik bevallottan nem voltak igazán a zenész rajongói (közben ismét címlapokat ért a család tiltakozása). De hogyan lehetséges ez?

Zámbó a sikerei csúcsán, '98-ban a BS-ben

Őszinte rajongók és fanyalgók

A rajongókutatás és a sztárkutatás irányából is meg lehet közelíteni a kérdést – mondja lapunknak Glózer Rita, a Pécsi Tudományegyetem docense. Mint fogalmaz, a Jimmy életéről szóló sorozat sem előzmények nélküli: gondoljunk csak a Freddie Mercuryről forgatott filmre – a Bohém rapszódiára –, de idén került mozikba az Elvis életéről készült film is.

„Ezt a rajongói habitust fűti és aknázza ki a médiaipar,

ugyanakkor a közönség oldaláról is megvan az érdeklődés. Ami részben a fogyasztás tényében, részben egy aktívan kialakított viszonyulásban nyilvánul meg. Szerinte a „generációs élmény” fogalma nem feltétlenül állja meg a helyét a szó klasszikus értelmében, ugyanis a Jimmyhez való befogadói viszonyulás erősen fragmentált jellegű. A Stuart Hall-féle kritikai kultúrakutatás eredményeire utalva a docens megjegyzi: mivel az elkerülése szinte lehetetlen volt, mindenki kialakított valamiféle viszonyulást Jimmyhez; „voltak őszinte rajongók, voltak fanyalgók és voltak alkudozók is, akik úgy voltak vele, hogy tudnak a különféle viselt dolgairól, de azért egy-egy számát szeretik” – sorolja.

Vagyis, tehetjük hozzá, Zámbó Jimmy kicsit a korai valóságshow-khoz hasonló módon került a figyelem középpontjába, noha abban viszonylag erős a konszenzus, hogy nem említhető egy lapon Freddie Mercuryvel vagy Elvisszel.

Zámbó Jimmy csepeli sírja (fotó: Wikipedia)

Glózer úgy látja, a giccsbe hajló szöveg- és dallamvilág ellenére ugyanakkor Jimmyt nem lehet a futottak-még-kategóriába sorolni, és éppen azért válhatott kultusz tárgyává, mert egyébként volt egy különleges hangja, s ő maga is karakteres volt.

Emellett, teszi hozzá, az életvitele, a félvilági kapcsolatrendszere, a botrányai alkalmassá tették arra, hogy a bulvárlapok címlapjainak állandó celeb-vendége legyen, „miközben a dalainak ez a melodramatikus hangvétele lehetővé tette, hogy széles tömegek rajongjanak érte” – fogalmaz a kutató, aki szerint éppen ez a sokféleség tette lehetővé, hogy a „kicsit rosszfiú, de tehetséges és helyén van a szíve”-imázsra ráépülhessen a Jimmy-kultusz.

Fogyasztás másodkézből

Jó kérdés, kiket ültethet képernyő elé az új tévés sorozat. Glózer szerint korántsem csak azokat, akik annak idején maguk is Jimmy-rajongók voltak. „A kortárs médiakultúrának van hajlama az iróniára. Pár éve megjelentek ezek az idősödő egykori sztárok a fesztiválokon, ilyen volt Uhrin Benedek vagy éppen Korda György” – példálózik – akiket nem a zenéjük, hanem a retro-faktoruk miatt hallgattak szívesen a fiatalok. „Az új keletű Jimmy-rajongásban is van ebből. Azért működik, mert a fiatalok egy iróniával fordulnak ezekhez a jelenségekhez: egyszerre élvezik és nevetnek fajta.”

 

 

A kortárs remixkultúra, az internetes paródiákból kinövő ironikus viszonyulás ez. „Rajongunk is érte, sztárrá is emeljük, de benne van egy kis kinevetés is ebben a viszonyban”. Egymásra tolódnak a generációk, így a kulturális trendek is, ennek lehet eredménye, hogy mivel gyerekként hallottuk az akkori felnőttek által – komolyan – rajongott sztárokat, ezzel gyerekkorunk részeiként kezeljük őket, így értelemszerűen nehéz komolyan venni a tevékenységüket. Ami megmarad, mutat rá a docens, az a nosztalgikus retró.

Mégis, tartalomgyártói szempontból az ilyesmi főnyeremény, hiszen egyszerre ülteti képernyő elé azokat, akik tényleg szerették Jimmyt, valamint az imént taglalt „rajongókat”.

Kinek mit jelent Zámbó Jimmy?

A felvetések igazolására egy '90-es évek tematikájú Facebook-csoportban is feltettük a kérdést:

kinek mi jut eszébe ma Jimmyről?

A válaszokat (volt vagy negyven) elég egyértelműen két részre lehetett osztani: az egyik csoport nem vitatta el Jimmy különleges hangját, illetve, hogy „tudott énekelni”, de a személyisége és életmódja taszító jellegét hangsúlyozta; a másik csoport nem volt ilyen kegyes az énekhangot illetően sem; emellett voltak, akik elsősorban a rajongókat kritizálták.

„Ha egy énekhez értő embert megkérdeztek, van a tényleges éneklés, illetve a fejhangon visítozás. Innentől rátok bízom” – írta egyikük.

„Tehetséges volt, és képes volt felépíteni egy olyan életművet, amit pl. te nem. 20 évvel a halála után is működik... Nem voltam sosem rajongója, zenészként elismerem a teljesítményét, ennyi.” – írta társával vitába szállva egy másik hozzászóló.

Más így vélekedett: „sose szerettem, de azt el kell ismerni, hogy saját jogán lett király. Jó pár éven keresztül semmilyen rádió, tévé nem játszotta a zenéit.”

Ami a közönségét illeti, így vélekedtek:

„Nekem az a para, hogy az idősebb szomszédaim teljességgel istenítik.”

„Inkább a haverok anyukái hallgatták, középkorú elvált nők.”

„Tv2 Dáridóban sokszor fellépett. Olyankor fujjogtam, nagymamám pedig csitított, mert szerinte szép hangja volt Jimmynek.”

„A prolik királya volt.”

„Egy Dáridón láttam élőben. Lenyomott 2 dalt és az előadók közül egyedül elé járultak óriási virágcsokrokkal 50-es nők. Ő meg fogadta mosolyogva a maga negédes stílusában. Vidéken történt.”

Életviteléről, életmódjáról:

„Szaladt a szekér, de vele a ló is, és végül nem tudta megállítani a szakadék előtt...”

Volt, aki a párkapcsolati erőszakot legitimáló „Egy jó asszony mindent megbocsát”-tal hozakodott elő.

Többen felemlegették azt az ismert esetet, amikor Jimmy úgy felháborodott Gálvölgyi János paródiáján, hogy fegyverrel rontott be az RTL-székházba azzal, hogy agyonlövi a humoristát.

„Több korabeli forrás is említi azt a hitetetlenül agresszív proli prosztó viselkedést, amit abban a pillanatban felvett amikor nem vette egy kamera se” – írta másvalaki.

De olyan is volt, aki a korra jellemző módon meglátta ebben az üzleti lehetőséget:

„Amikor meghalt akkor indult csak igazán a CD másolgatás. Mindenki »Jimmy összes«-t kért. Esetleg pár Enya albumot. Elég jó pénzt kerestünk”.

S ha már kortárs remixkultúra, mi sem lenne méltóbb lezárása ennek a cikknek, mint egy büntető zenés mashup Jimmy fent említett számával és a Nirvana Smells Like Teen Spirit című klasszikusával: jelen pillanatban 715 ezer megtekintésnél tart.

S önnek mi jut eszébe a Zámbó Jimmy-jelenségről? Írja meg kommentben!

A nyitóképen: Zámbó Jimmy. Fotó: MTI/Földi Imre

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 94 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
mukk
2023. szeptember 25. 22:21
A docensnőnek más szakmát kellene választania. Aki Uhrin Benedeket egy lapon emlegeti Korda Györggyel, az takarítónőnek talán alkalmas, docensnőnek nem.
TGabriella
2023. január 09. 12:09
Szerintem iszonyatosan irritáló az állandó "királyozás" a manus rajongóitól. Mondjuk tagadhatatlanul jó hangja volt. De mégiscsak egy asszonyverő, erőszakos bunkót magasztalnak sokan indokolatlanul. És ehhez nem kell se RTL, se valós meg fikciós alapokon álló életrajzi film. Volt gimis iskolatársam Csepelen, a családja közelében lakott. Elmondása szerint a neje állandóan tele volt kék-zöld foltokkal. Az otthon "kapottakat" meg napszemüveggel takargatta. Merthogy Z.J. nemcsak a magas c-ket szerette kivágni...
misi53
2023. január 03. 17:10
Hihetetlen tehetség volt .Egy baja volt,hogy római volt és ez mindent behatárolt. Akinek kifogása van a hangja miatt ,az büntetésből hallgasson Révész Sándort egész nap !
Bell & Sebastian
2023. január 02. 23:06
Egy kis logikai játék. Közvetlen környezetemben sosem került elő ennek a majomnak a neve. Tágabb környezetemben olyanok emlegették, akiket én szar embernek tartok. Amikor megtért teremtőjéhez mind a kilenc oktávjával, azt hittem, egyszer 's mindenkorra vége ennek az országalázó baromságnak. Erre a szar emberek utódai megint előveszik. Fogalmam sincs, miért? Mága Zoltán kettő teltházas koncertet is adott. Hol itt a probléma? Hogy már megint kisebbségben vagyok / vagyunk. És ezért demokratikus értelemben még mindig én vagyok a szar ember. A demokratikus értékrend egy nagy rakás szar. Sajnos nem csak az aranytorkú varnyúk esetében.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!