Székely Leventével, az Ifjúságkutató Intézet vezetőjével próbáljuk megfejteni most a Korda-jelenséget, s felfedni valahogyan a rajongók motivációit.
„Néhány dolgot emelnék ki” – fogalmazott a kutató – „az egyik, hogy szerintem kell egy jó produkció ahhoz, hogy valami sikeres legyen, ez a Kordáéknál a Reptérrel megvan. Ez egy alapvetően egy jó dal, jól dúdolható, jól táncolható”. Emellett Székely szerint fontos az előadók „karizmája, cukiságfaktora”. Nem mellesleg hozzátett ehhez, hogy
a Budapest Airport forgatott a számhoz egy klipet (lásd fent), amit 3,5 millióan láttak...
Székely felidézte, amikor az MCC Feszten éppen az Intézet sátrát zárták, fiatalok siettek el mellettük Kordáék koncertjére, egyikük éppen telefonált, és közölte, hogy most le kell tennie mert „mindjárt kezdődik a Korda Gyuri bácsi”.
„A hangsúlyából pedig nem azt éreztem, hogy menni kell kiröhögni az öreget, aki ott bohóckodik, hanem őszinte lelkesedést hallottam benne. Nekem ott az csapódott le, hogy oda az emberek bulizni mentek, és azért, hogy hallják kétszer a Reptér című számot” – fogalmaz Székely, aki szerint így
az ironikus álrajongás és az őszinte szeretet spektrumán sokféle Korda-fogyasztó elhelyezhető.
Mielőtt menő lett volna
Felidézi, egyébként Kordáéknak már volt egy reneszánsza, mégpedig a kétezres évek elején a pókerrel (álljon itt egy kicsit áporodott, meglehetősen rossz vicc erről: „Magyarországon is elterjedt a póker – hiába próbálták Kordában tartani”), egyszóval a brandépítés a fiatalabbak irányába már ekkor elindult.
Segíti a házaspárt az is, hogy – mint arra Székely rámutat – egyre kevésbé kötődik az ifjúsági szubkultúra zenei irányzatokhoz, vagyis már nem lehet ránézésre megmondani valakiről, milyen zenét kedvel, nem ez adja az identitásának a lényegét, s ez átjárhatóbbá tette ezeket a szubkulturális közegeket.
„Attól még, hogy te rocker vagy, nyugodtan mehetsz csápolni a Korda Gyurira, ha úgy tetszik”
– summázza.
De az sem kizárt, hogy az ironikus álrajongásból, a poénból koncertre járásból van átmenet abba az irányba, hogy valaki őszintén megszereti a saját nagyszüleinek (dédszüleinek) generációját idéző Korda-házaspárt.
Székely szerint jellemző lehetett az a bevonódás, hogy fiatal véleményvezérek odamennek poénból bulizni rá, és akkor már jön a többi is, kulminálódik a rajongó tömeg (idekívánkozik az egyik fiatal megjegyzése „én arra flexelek, hogy már azelőtt ismertem a Reptért, mielőtt menő lett volna”). A határok mindenesetre elmosódnak itt is, kérdés, a rajongó szerepével mennyire azonosulnak őszintén a fiatalok.
A szigetes fellépés videón
Mindeki pajkos nagypapája
A kutató Erving Goffman szociológust idézi: eszerint a szereppel való azonosulás három feltétele a ragaszkodás a szerephez, a szerep eljátszásához szükséges jogosultság és tehetség bizonyítása, valamint az aktív elkötelezettség vagy spontán érdekeltség a szóban forgó szerepcselekvésbe. Vagyis: ha szereptávolítást látunk – kikacsintást a rajongásból, mint a zacskós párhuzammal élő idézett fiatalnál –, az mutatja, hogy a rajongás nem őszinte, s ilyenre is akad bőven példa.
Azonban „a lényeg, hogy Kordáék ki tudtak szabadulni, vagy talán nem is voltak igazán részesei annak a középosztályból induló trash-rajongásnak, mint például Dévényi Tibi bácsi vagy szegény Uhrin Benedek” – hangsúlyozza Székely. Ilyenkor jellemző, hogy valaki bulizik, de például a szerep eltúlzásával, parodisztikus módon jelzi, hogy ez valójában nem őszinte: például sikít, ha meglátja az előadókat, szerelmet vall Gyuri bácsinak, effélék.
A fiataloknál mindig jelen van egy jókora adag irónia – állapítja meg.
„Ugyanakkor arra fogadást is mernék kötni, hogy az ott lévő fiataloknak a Reptéren kívül nem nagyon van más a playlistjén a Korda-életműből”
– teszi hozzá Székely.
Persze még itt bejátszik sok minden, a különbözőség, az autentikusság, egyediség iránti vágy a fiataloknál, ami kevesek által hallgatott-ismert vagy a saját korosztályukban nem népszerű, akár egzotikus zenei élmények fogyasztása felé viszi őket; bár, ha Kordáéknál így is lenne, ez már bőven átbillent mainstreammé.
Más kérdés, hogy Kordáék kapcsán Székely érez egyfajta tiszteletet, és annak a gonosz figyelemnek a hiányát a fiatalok részéről, ami a bakikra vadászna. „Korda nem egy szerepet játszik, hanem saját magát, az ötvenes évek óta. Ő mindenki pajkos nagypapája. Persze, ebben a figyelemben van olykor némi lesajnálás is egyeseknél is, de a tisztelet és a szeretet kölcsönös a közönség és az előadó között”.
S valószínűleg ez a legfontosabb különbség.