Már így is Budapesten a legdrágább a taxizás a térség fővárosaiban

2023. január 19. 12:00

Azt is kiszámoltuk, hogy mennyivel kerül többe, mint szomszédainknál; s közben továbbra is napirenden az újabb tarifaemelés.

2023. január 19. 12:00
null
Veczán Zoltán
Veczán Zoltán

…szóval ott tartottunk legutóbb, hogy Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség tarifaemelést pedzegetett, amit részben az üzemanyagárakkal indokolt.

Akkor kiszámoltuk: önmagában az, hogy a hatósági áras benzintől (a lakosság többi részéhez hasonlóan) elestek a taxisok, mindössze mintegy 20 forintnyi tarifaemelést indokolna, a másik indoként hozott magas inflációt pedig maguk a taxisok is fűtötték a legutóbbi tarifaemelésükkel.

Ugyanakkor szöget ütött a fejünkbe, hogy vajon mennyire számít drágának a magyar fővárosban a taxi a szomszédainkhoz képest. 

Így a Numbeo nevű árösszehasonlító oldalt hívtuk segítségül, hogy megnézzük, mennyit kóstál egy ugyanakkora út Budapesten, Bécsben, Pozsonyban, Kijevben, Bukarestben, Belgrádban, Zágrábban és Ljubjanában. Sokféle módszerrel lehetne összehasonlítani a tarifákat, de nézzük meg először, hogy számszerűen hogyan alakulnak ezek. 

Taxizás: népszokás vagy luxus?

Egy körülbelül 3 kilométeres út a Főtaxi kalkulátora szerint (a budai Szent Angéla Gimnáziumtól a Szent János Kórházig normál, déli hétköznapi forgalomban) 2300-2700 forintot kóstál.

Nominálisan a 2500 forintos magyar tarifa a felsőközép-kategóriában, egészen konkrétan euróhasználó szomszédaink dobogóján helyezkedik el, a ljubjanai (2080) és a pozsonyi (2870) árak között, messze lemaradva az aranyérmes bécsitől (3700).

Ennél érdekesebb azonban, hogy mennyire viseli meg az ember pénztárcáját egy-egy ilyen út; ehhez az egyes országok nettó átlagfizetéseit hívtuk segítségével, és nemes egyszerűséggel elosztottuk vele a Numbeo számait.

A nettó átlagkereset Magyarországon legutóbb mindenestül havi 347 ezer forint volt,

vagyis 138 ilyen 3 kilométeres út telne ki egy átlagos magyar fizetésből.

Mennyi az annyi?

S ha a többi ország átlagfizetéseit hasonlítjuk egy-egy taxiút árához, már jóval kellemetlenebb képet kapunk, mint a puszta áraknál.

  • Bécsben 9,25 euró (kb. 3700 forint) egy 3 kilométeres út, míg az átlagjövedelem 2600 euró körül mozog, itt 281 ilyen utat engedhetne meg magának havonta egy átlagbécsi a fizetéséből;
  • Pozsonyban 7 eurót (2870 forintot) fizetnénk ugyanezért 1291 eurós átlagjövedelem mellett, ami 184 útra lenne elég;
  • Kijev speciális eset, hiszen sokszor a szimpla közszolgáltatások sem mindig működnek, de ha tudnánk taxit fogni, akkor az 79 hrivnyánkba (850 forintunkba) kerülne, míg az átlagfizetés 14 577 hrivnya, vagyis 185 útra futná az ukrán fővárosban;  
  • Bukarestben 10,9 lejbe (880 forintba) kerülne a történet, ami a 4000 lejes fővárosi átlagbér mellett 366 (!) útra lenne elegendő; 
  • Zágrábban ugyanez 31,5 kunát (1730) kóstál(t január 1-ig, amikor is bevezették az eurót) a 7576 kunás átlagjövedelem mellett 240 útra elegendő;
  • a belgrádi 460 dináros (1640 forintos) taxiút a 75 000 dináros átlagjövedelemmel számolva 163 utat tesz lehetővé;
  • végül Ljubjanában 5,08 euró (2030) forint egy út az 1295 eurós fizetésekhez mérten, ami 254 útra elég taxival.

A felhasznált adatok alapján tehát kijelenthetjük, hogy

az összes szomszéd állam fővárosához képest Budapesten a legdrágább taxiba szállni.

A legszembeszökőbb, hogy ez igaz a jóval szegényebb Szerbiára és a jóval gazdagabb Ausztriára is, vagyis a budapesti taxizás objektíve drága és kész; Bukarestben csaknem háromszor, Bécsben kétszer annyit taxizhatunk a helyi átlagbérből.

Nagyon fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy a hatósági ár, mint olyan, a legtöbb szomszédunknál nem létezik. Az árat rendszerint a szolgáltató szabja meg, amelyikhez a taxisofőr csapódik (ennek is sokféle fajtája van az egyszerűbb alkalmazotti jogviszonytól a teljes franchise-együttműködésekig); ezek az árak a találomra kiválasztott ljubjanai mezőnyben például nagyságrendekkel nem térnek el egymástól.

Emellett a legtöbb helyen a taxisokkal szemben támasztott követelmények is jóval lazábbnak tűnnek például a járművek állapotát illetőleg, mint Budapesten: aki ült már belgrádi vagy bukaresti taxiban, tudja, miről van szó. 

Vagyis ha eggyel jóhiszeműbben fogalmazunk,

azt is mondhatjuk: a többi fővárossal szemben Budapesten a taxizás prémium szolgáltatás, és ennek megfelelően árazták is be eddig is. Hát még ezután...

Nyitókép illusztráció. Forrás: Pixabay

 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 35 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Kybon
2023. január 19. 22:35
"Budapesten a legdrágább taxiba szállni" Ehhez képest a taxis piócák fizetik az 50.000-es KATA-t, amivel ki is fújt az adózásuk. Aki nem embert szállít (hanem kaját), annak 3 hónap után 400.000-rel többet kell havonta kipengetni biciklin/motoron pattogással (már ha egész nap hajtanak a hónap minden napján, kb. 1misiért). Szerintem hamarabb fog bedőlni az ételkiszállítás, mint az emberkiszállítás (vagy pakisztáni lesz minden futár, és ki tudja, mit csinálnak a kajáddal...).
masikhozzaszolo
2023. január 19. 19:08
Nem néztem meg. Valaki meg tudja mondani, hogy a nemrég vett Pest vármegyei matrica Pest vármegyei? Mert nekem olyan kell!
Janika50
2023. január 19. 18:13
Azért drága a taxi, mert a társaságok dőntő része állampárti őskövület. Ilyenek vannak, mint pl etika. Taxi meg az etika. A tűz, meg a víz. Hogy el ne feletkezzünk róla, az egységes tarifa, sárgittás, egyebek az akkor regnáló fővárosn belüli ballikos főelvtársnak köszönhető. Aki bemegy valamiért egy társaság központjába, találkozik az élő retróval. Minimum 30 évet vissza lép a történelembe. Amig a társaságokat nem lehet kikerűlni, szó nem lehet érdemben javulásról. Márpedig a sok ingyebélő magátol soha nem adja fel a lehetőséget, amit még az átkosban alapoztak meg az elődeik.
Gáspár
2023. január 19. 18:13
Aki nem akar taxizni, az nem fizet. Aki taxizik, az fizet.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!