Írta: Somkuti Bálint biztonságpolitikai szakértő, hadtörténész
Nagyon rövid idővel a nyugati harckocsik szállításáról szóló döntések bejelentése után az ukrán vezetés előállt azzal az ötletével, hogy most már F-16-os repülőgépeket is szeretne.
De korai lenne még végleges következtetésekre jutni az esetlegesen szigonyos felségjellel ellátott Fighting Falconokkal kapcsolatban. Nem volt olyan régen, hogy a modern páncélosok szállítását is az utolsó leheletéig tagadta mind a német, mind az amerikai vezetés, ezért nem meglepő, hogy erre a kérésre is azonnal nemet mondott Scholz és Biden is egyaránt. Persze abban, hogy 8-10 hónap múlva vasárnapi apukaként rábólintanak erre a kérésre is, nos, a fentiek fényében abban sem érdemes kételkedni. Legfeljebb azt érdemes megkérdezni a kényszersorozások fényében, hogyan fog állni a háború addigra.
Mindettől függetlenül
egy sugárhajtóműves vadászbombázó minden szempontból egy teljesen másik kategória,
mint az eddig megígért és/vagy leszállított fegyverek.
Kezdjük például az árával! Az F-16-os darabja változattól függően 13 és 80 millió dollárt kóstál, üzemeltetési költsége, repült óránként 7 000 dollár (2,5 millió Ft) és 2 000 dollár (8,6 millió forint) közé esik. Előbbiek fényében látható, hogy a modern haderőnemek közül egyértelműen a légierő a legdrágább. Érdemes végignézni a Seregszemle sorozatban írtakat a légierők szempontjából. Csak azoknak a hadseregeknek van erős légi erejük, ahol általában a hadseregre is áldoznak, mert brutálisan drága. Egy alap, '80-as években épült, kissé modernizált F-16A-t már másfél harckocsi áráért lehet kapni, míg a legmodernebb F-16V Viper Block 70-72-esek darabára a náluk egy teljes generációval modernebb F-35-ösökével vethető össze.
Persze még soha egyetlen üzletnél nem derültek ki a pontos árak, mert a csomag részét mindig is képezte a fegyverzet és a kiképzés is, ezért jelentős eltérések lehetnek közöttük, feladattól függően.
És itt merül fel a kérdés, mi lenne a céljuk ezeknek a gépeknek? Légi fölény?
Erre egy kilencvenes években épült F-16D is képes lehet AIM-120 AMRAAM rakétáival. Légi támogatás a szárazföldi csapatoknak? Ahhoz akár egy nyolcvanas évek elején gyártott, eddig a sivatagban lekonzerválva álldogáló F-16A is elég lehet. Vagy annak tesztelése, meddig mehet el az ukrán vezetés? Nos, ennek a történetnek a slusszpoénja a cikk végén van.