Erre egy kilencvenes években épült F-16D is képes lehet AIM-120 AMRAAM rakétáival. Légi támogatás a szárazföldi csapatoknak? Ahhoz akár egy nyolcvanas évek elején gyártott, eddig a sivatagban lekonzerválva álldogáló F-16A is elég lehet. Vagy annak tesztelése, meddig mehet el az ukrán vezetés? Nos, ennek a történetnek a slusszpoénja a cikk végén van.
Kezdjük is a felmerült kérdésekkel! Elsőként az üzemeltetés, amely nemcsak drága, hanem eszközigényes is. Egy modern, a hangsebességnél kétszer gyorsabban repülő, azaz 2 Mach sebességű vadászgéphez ugyanis elengedhetetlen egy 1,5-2 kilométer hosszú kifutópálya. Ami az orosz utánpótlást biztosító hidakhoz hasonlóan nagy és mozdíthatatlan célpont. Az amúgy is nehézségekkel küszködő ukrán légvédelemnek egy (több) újabb célpontot kellene védelmeznie. Ráadásul jelentős és jól kiképzett földi kiszolgáló személyzet is szükséges a sugárhajtóműves vadászgépekhez, mert mint minden nyugati technika, az F-16-os is jelentős karbantartási igénnyel bír. Itt merül fel a kérdés: ha mindenképpen modern vadászgépeket szeretnének, akkor miért nem Gripeneket kértek, azok ugyanis működnek szükségrepülőterekről, szemben az F-16-osokkal. Vagy éppen F-35-ösöket, azoknak van helyből felszálló változata is. Ha már álmodunk, álmodjunk nagyot!
Másik fontos szempont, amit már sokszor, sok helyen elmondtam, hogy
minél modernebb és bonyolultabb egy eszköz, annál tovább tart kiképezni a kezelőit.
Ráadásul egy sugárhajtóműves repülőgép nem egy olyan jármű, amit bárki el tud vezetni. Jogosítványa sok embernek van, és a harckocsival kiképzés közben maximum nekimegy egy fának vagy egy falnak. Legrosszabb esetben beleragad a sárba. Repülővel viszont csak lezuhanni lehet, ha elront valamit az ember.