Az általunk folyamatosan bejárt terület a számtalan elágazással bíró nyugat-balkáni útvonalnak csupán egyik, a vágyott nyugat-európai úti cél felé vezető északi szakasza. A jellemzően Törökországon keresztül vonulók okkal bíznak abban, hogy kockázatos utazásuk során egy „varázspapír” egyszerűen „láthatatlanná” teszi őket. A vörösesbarnás kis „csodapapírfecni” egyik oldalán boltíves híd, míg a másikon kapu, valamint arab számokkal egymás mellett egy ötös és egy nullás szerepel. Egyik felének bal felső sarkában egy kis, sötétkék téglalap, közepén sárga csillagokból álló körrel.
Prózaibban fogalmazva: a jelenleg kialakult tarifák alapján állítólag ötven euróért vesztegethetők meg egyes bolgár és román határőrök, akik e kenőpénz fejében úgy tesznek, mint ha nem is vennék észre a zöldhatáron illegálisan átlépőt. Úgy tűnik, az osztrák és a holland kormányok döntéshozói is hitelt adtak ennek a szóbeszédnek, hiszen többek között a határvédelmi szerveik korrupcióval való fertőzöttségére hivatkozva vétózták meg e két uniós tagállamnak a belső határellenőrzés nélküli, schengeni övezethez történő csatlakozását. Ugyanis az Európai Unió Bel- és Igazságügyi Tanácsának december 8-i brüsszeli ülésén
Ausztria Románia felvétele ellen szavazott, akárcsak Hollandia
– utóbbi Bulgária csatlakozását ellenezte, de a két kérdést csomagként kezelve, elutasította a román kérelmet is.
Mindezek tükrében elgondolkoztató: vajon valóban a mélységi ellenőrzést is talán a tranzitországok közül egyedüliként komolyan vevő Magyarországról érkeznek jelentős számban migránsok Ausztriába? Románia mellett ugyanis a számtalan elágazással bíró nyugat-balkáni útvonalon − Magyarországot egyáltalán nem érintve − Bosznia-Hercegovinán keresztül is az elmúlt időszakban rekordokat döntő számban áramlanak a bevándorlók az EU-ba.
A horvát hatóságok meglehetősen erélyesen lépnek fel az illegális migrációval szemben – állítólag jóval kevésbe válogatva az eszközökben, mint a magyarok –, de így is sokan jutnak át, és az útvonal innen Szlovénián át szintén Ausztriába vezet. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy azok, akiknek a családtagjai, rokonai, barátai az osztrák sógoroknál élnek, nem fognak megállni Olaszországban: ha tehetik, észrevétlenül átutaznak az olasz csizmán, és csak Ausztriában jelentkeznek a hatóságoknál, ott adva be menedékkérelmüket, elkerülve azt, hogy visszatoloncolják őket az első EU-tagállamba, ahol elérték az Uniót.
És akkor még nem beszéltünk arról, hogy hányan érkeznek legálisan Ausztriába, akár repülővel, és adják be aztán a menedékkérelmet. Mindezt összegezve tehát az az állítás, hogy a 2022 során Ausztriában beadott 100 ezer illegális bevándorló menedékkérelméért jórészt a lyukas magyar határkerítés és a magyar hatóságok éberségének hiánya a felelős, erősen túlzó, még akkor is, ha minden bizonnyal több tízezren jutottak át illegális bevándorlók Magyarország területén.
Ez azonban még mindig messze van a százezres számoktól, amelyeket a déli határzárnál tett átlépési kísérletekben – 2022-ben csaknem 270 ezer alkalommal – láthattunk. Nem beszélve arról, hogyű
a hazánkon átjutókból jócskán érkeztek Románia felől is
– ahogy az látszik a mélységi elfogások során is.
A schengeni kötelezettség
Az EU-s jog által is alkalmazott, az ENSZ nemzetközi jogi szabályozására épülő, közel hetven éves rendelkezések fölött véleményünk szerint meglehetősen eljárt az idő. Akkoriban ugyanis közel sem voltak olyan lehetőségei az irreguláris gazdasági migránsoknak, mint manapság. Jelenleg viszonylag egyszerűen – például az okostelefonok nyújtotta navigációs és egyéb lehetőségeknek, olcsó repülőjegyeknek köszönhetően – tömegesen nekivághatnak otthonuktól távoli kontinenseknek a jobb élet reményében.
Ennek tükrében
meglehetősen avíttnak tűnik az a szabályozás, hogy menekült-, illetve egyéb oltalmat biztosító kérelem a világ bármelyik országában benyújtható
és azt köteles az ottani hatóság érdemben elbírálni, illetve az elbírálás idejére gondoskodni a kérelem előterjesztőjéről anélkül, hogy szabadságjogai csorbulnának. Holott tipikus jelenség az EU-ban, hogy a kérelmet jellemzően csupán azért terjesztik elő, hogy továbbra is illegálisan folytathassák útjukat az irreguláris bevándorlók a célországuk felé. Az EU-s frontországok jelentős részében azt látjuk: kalap-kabát, a migránsok azonnal tovább utaznak és eszük ágában sincs jogkövető módon kérelmük elbírálását kivárni.
Még inkább faramucivá teszi a helyzetet, és mutatja a kettős mérce alkalmazását az erős határőrizeti rezsimek támadása során, hogy a hatályos schengeni határellenőrzési kódex vonatkozó cikkelyei kifejezetten támogatják az illegális határátlépési kísérletek megakadályozására irányuló hatékony technikai intézkedéseket, beleérte a zöldhatáron kiépített fizikai határzárat, mint amilyen a magyar kerítés. Nem véletlen, hogy azóta Lengyelország és a balti államok is az Európai Unió támogatásával műszaki határzár építésébe kezdtek a Lukasenka által kiötlött „hibrid háború” ellen, amikor is a fehérorosz elnök a Közel-Keletről és Afrikából beutaztatott migránsokat mintegy fegyverként használva az Európai Unióra zúdította őket. Illetve újabban Finnország is kerítésépítésbe fogott az Ukrajna lerohanása miatt szalonképtelenné vált Oroszországgal közös államhatárán.
Vagyis egyrészt kimondott és támogatott cél, hogy minél jobban védje meg a kerítés a schengeni határt. Másrészt, ha ezt az akadályt mégis sikerül leküzdenie a próbálkozónak, akkor ebben a bizarr ,,játékban” – ahogy a migránsok nevezik: ,,game”-ben – lényegében megjutalmazzák őt azzal, hogy a bármilyen, akár mondvacsinált indokkal előterjesztett menekültügyi kérelmet követően az illető felszívódhasson a belső határellenőrzések nélküli schengeni övezetben és eljusson – a közbenső tranzitútvonalán érintett féltucatnyi ország törvényeire fittyet hányva – vágyott úticéljáig.
Terepmunkáink során
az irreguláris migránsoktól is gyakran hallottuk azt a fajta értetlenséget, miszerint ők Magyarországon úgysem akarnak semmit,
miért nem engedik őket tovább végső úticéljuk felé: Ausztriába, Németországba, Hollandiába, Franciaországba?
Akadt, aki egyenesen azt vetette fel: a magyar hatóságoknak a kerítés szigorú őrzése helyett egynapos, szabad átjárást biztosító „tranzitjegyet” kellene adniuk, hisz mindannyiuk villámgyorsan elhagyná Magyarországot.
Erre azt szoktuk válaszolni: ha valamelyik állam vállalná, hogy tömegesen befogadja a szükséges iratok nélkül, szűretlenül, adott esetben biztonsági kockázatot jelentő egyéneket is a sorai közt tudó irreguláris migránsokat – amelynek lehetőségére épp a közelmúltban Szerbiában elfogott két afgán tálib mutatott rá –, akkor lehet, hogy Magyarország nyitna egy korridort.
Jelenleg azonban – beleértve Németországot is – a nyugat-európai migrációs célországok ennek az ellenkezőjét várják el: az irreguláris migráció hatékony – és lehetőleg országuktól minél távolabbi helyszínen történő – megfékezését.
Mindennek a magyar határzár is az egyik eszköze.
Illúzióink nincsenek: mindez nem fogja megszüntetni magát a jelenséget, azonban az egyébként is folyamatosan változó migrációs útvonalakon lehet, hogy változtatni fog – csakúgy, mint az érkezésszámokon.
Nyitófotó: a magyar-szerb határkerítés (ATTILA KISBENEDEK / AFP)