Optimista jóslat: már karácsony előtt véget érhet a háború, de ennek van egy feltétele

Lindsey Graham amerikai republikánus szenátor beszélt erről Trump és Putyin alaszkai csúcstalálkozóját követően.

Miért éppen bejgli? Miért éppen szaloncukor? Miért éppen karácsonyfa? Mutatjuk!
Elgondolkodott már azon, miért a bejglitől hízunk az ünnepek alatt, nem valami mástól? Érdekli, miért lengedezik szaloncukor a karácsonyfán? Egyáltalán: miért éppen „karácsonyfa” a karácsonyfa? Mi lehet vajon az éjféli mise eredete? Karácsonyi nyomozásba kezdtünk, a teljesség igénye nélkül.
Szalonczukkedli, az egyik legmagyarabb édesség
Az ikonikus karácsonyi édesség ősét a franciák „találták fel” a források szerint, mégpedig a 14. században: ez egy cukoroldatból készült, sűrűre főzött, puha massza volt, amit aztán német bevándorlók hoztak magukkal Magyarországra a 19. század elején. Ha lehet így fogalmazni, a szaloncukor részben hungarikum: bár nem nálunk alkották meg a cukorszirup formába öntését és megszilárdítását, a csomagolása jellegzetesen magyar, sőt,
Kezdetben kézzel készítették az apró édességeket, de már a 19. század végén megjelentek az első magyar (gőzüzemű!) csokigyár gépei, amelyek egyenesen a Gerbeaud cukrászda számára sokszorozták a karácsonyi finomságot. A legendás cukrászda ily módon a szaloncukor történetében és népszerűségének berobbanásában is úttörő szerepet játszott. Jókai Mór is megemlíti írásaiban, de ő még szalonczukkedlinek nevezi – a német salonzuckerl szó után szabadon –, az 1890-es években pedig már tizenhétféle szaloncukorról szólnak a híradások.
És hogy miért „szalon” ez a cukor? Az elnevezés a franciáktól ered: az érkező vendégek a szalonban várakoztak, a házigazdák cukorkával, a szaloncukorkával kínálták őket. A Kárpát-medencében aztán a szaloncukor színes csomagolást kapott, az viszont máig nem világos, hogyan került a karácsonyfára.
Ami viszont biztos, hogy mi, magyarok szeretjük a legjobban a szalonczukkedlit: pár évvel korábbi adatok szerint
ami háztartásonként nagyjából egy kilogrammot jelent. Mi ez, ha nem sikersztori?
„A ház úrnőjének büszkesége”: a bejgli
A bejgli ugyancsak a hungarikumok felé kacsintgat, de hivatalosan csak várólistás. Oda se neki, ettől még úgy kezeli a közvélemény, mintha az lenne, nem véletlenül. Az sem véletlen, hogy karácsonykor esszük, hiszen a mákos és diós töltelékek fontos szimbólumokat rejtenek. A népi hiedelem szerint a diót rontás ellen használhatjuk, a mák pedig bőséget hoz a házhoz és megőrzi a jó egészséget.
A bejgli származását, nem túl nagy meglepetésre, homály fedi: egyes források örmény eredetről regélnek, a többség szerint viszont a középkori, 14. századi Sziléziában készült el a sütemény őse. Neve német eredetű (beugen=meghajlít), egykor patkó alakú, kelt tésztás kalács volt, hazánkba valószínűleg osztrák közvetítéssel érkezett, épp jókor: Magyarországon ugyanis a 19. század második felében kezdték német divat szerint ünnepelni a karácsonyt,
a reformkortól kezdve pedig fokozatosan felváltotta a hagyományos karácsonyi kalácsot. Czifray István 1830-ban megjelent Magyar nemzeti szakácskönyvében még „Posonyi finom mákos kaláts” néven fut.A végére egy kifejező idézet Magyar Elek nevezetes szakácskönyvéből, 1932-ből: „Készüljön bár omlós, avagy egyszerű kelt tésztából, legyen a tölteléke dúsabb vagy soványabb, mindig büszkesége a ház úrnőjének, akkor is, ha nem ő maga készítette, hanem a cukrásztól hozatta.”
Bejgli (Wikipédia)
A karácsonyfa német területről „szivárgott be”
Az örökzöldeket már az ókori népek is kiemelten tisztelték: ahogy ma karácsonyfát állítunk, a régiek faágakat aggattak otthonaik nyílászáróira a boszorkányok, a gonosz lelkek és a betegség távoltartására. Fenyőfát először német nyelvterületen díszítettek a 16. században.
– persze ez is vita tárgyát képezi, de eléggé elfogadott verzió. Érdekesség, hogy egy 1554-ből származó történeti forrás szerint Magyarországon már karácsonyfának nevezték a földesúrnak szállított tüzelőt is, ami lényegében karácsonyi adót jelentett.
Egyes források szerint középkori szokás volt a fiatal fák kivágása: mindez az élet feláldozását jelképezi. Mint Jézus, aki feláldozta életét az emberekért – állítólag innen jött a karácsonyfa-állítás ötlete. Egy másik legenda szerint Luther Mártoné az abszolút elsőbbség, mivel ő állított gyermekének először karácsonyfát.
Megint mások azt mondják, hogy a karácsonyfa elődje a karácsonyi piramis volt. A jelentős méretű, virágcserépbe állított deszkára pár deszkadarabot szegeztek keresztbe, a deszkák végén pedig gyertyát gyújtottak. A karácsonyi piramis végül nem vert gyökeret Magyarországon.
Érdekesség még, hogy Bécsben egy bankárcsalád állította az első karácsonyfát 1814-ben, ami akkoriban annyira furcsának számított, hogy a titkosrendőrség is jelentést készített róla. Magyarországon a 19. század második felében „harapózott el” a karácsonyfa-állítás szokása: a német ajkú városok vitték a prímet, aztán már nem volt megállás.
Miért nevezzük „karácsony”-nak a karácsonyt?
A Nyelv és Tudomány weboldalán azt olvashatjuk, hogy „a hivatalos nyelvészeti álláspont szerint
a magyar karácsony szó eredete szláv.”
Kiderül, hogy a szláv „korcun”, „kracsun”, azaz „átlép(ő)” szóból származtatják, amely arra utal, hogy a téli napforduló során újból hosszabbodni kezdenek a nappalok. A szláv szó amúgy a napfordulóhoz kötődő pogány ünnepet jelölt, és kifejezetten érdekes, hogy ma már egyik szláv irodalmi nyelv sem használja – a magyar viszont igen!
Az éjféli mise szokása egyenesen Bethlehemből származik
A rendszerint bensőséges hangulatú, éneklős éjféli misét december 24-én, a nap végén tartják. A szokás a 4. századig megy vissza, és egyenesen Bethlehemig vezetnek a szálak: a szent jászol fadarabjai körül évről évre megünnepelték a Kisjézus születését. Később a jászol maradványai Rómába kerültek, de a hagyomány maradt, az egyház pedig beépítette szertartásai sorába. Az éjféli mise máig népszerű: sokszor még azok sem hiányoznak, akik egyébként nem látogatják a templomot.
Nyitókép: Karácsonyi ünneplés a 19. században (Pixabay, Cultura.hu)