De mégsem ez ennek a könyvnek a lényegi mondanivalója, hanem valami sokkal mélyebb, de ugyanakkor sokkal egyszerűbb tétel: A modern ember nem érti már a természetet. Nincs kapcsolata vele, nem képes olvasni belőle, nem érti az üzeneteit, nem tud belesimulni. Számára a természet végső soron nem más, mint felvonulási terület, kiaknázandó erőforrások tárháza. Abram azt mondja, hogy
az archaikus népek animista világszemléletétől való eltávolodás a mi tragédiánk,
s ennek a tragédiának a jeleit lépten-nyomon tapasztalhatjuk. Az animista világkép némiképp leegyszerűsítve „átlelkesített” szemléletet jelent, azt, hogy a világ minden jelensége, lénye és tárgya él, ennélfogva képes szólni hozzánk. A tradicionális kultúrák embere számára a természet nem egy tőle független, idegen tér, hanem egy olyan világ, amely folyamatosan beszél, jeleket ad, elmeséli a maga történeteit. Ez az ember folyamatos párbeszédben áll a természettel, s ez a párbeszéd leginkább a nyelvében fejeződik ki. Ez a nyelv maga is a természetből hajt ki, mint egy növény, hangjai, szavai, fordulatai is úgy indáznak, akár egy folyondár. Az animizmus idő- és térszemlélete ezért aztán radikálisan más, mint a modern emberé. Számára a múlt, a jelen és a jövő egészen mást jelent. Az idő nem lineáris, nem közönyösen pereg a mélymúltból a távoli jövő irányába, hanem ciklikusan, egy körmozgásban létezik. Ahogy a csillagok járnak, vagy ahogy a természet éli a maga életét.
Mondhatnánk erre, hogy ilyesmiről sokszor olvastunk már, mitől olyan nagyon érdekes ez. Igen, önmagában mindez nem újdonság, ez a könyv mégis tud valami olyasmit, ami lényegesen megkülönbözteti a hasonló tematikájú munkáktól. Abram nem felmondja a leckét, nem ezerszer olvasott és hallott igazságokat reciklikál, hanem következetesen végiggondol valamit. De nem csak végiggondol – és talán ez ennek a könyvnek a legnagyobb erénye –, hanem végig is „érez”, hogy ezzel a hatásvadásznak tűnő megállapítással éljek. Mert az egy dolog, hogy a szerző egyfelől filozófus, aki a táj és a nyelv kapcsolatát, az észlelés mibenlétét a fenomenológia irányából, Husserl és Merleau-Ponty írásain keresztül próbálja értelmezni, másfelől viszont az is van, hogy realizálja is mindazt, amit végiggondol.
A realizálás itt leginkább azt jelenti,