A Semmi című filmet egy budapesti bevásárlóközpont mozijában néztem meg. Bevásárlóközpontba menni már önmagában is súlyos élmény. Vannak alig elviselhető és egyenesen elviselhetetlen bevásárlóközpontok, ez a mozi az utóbbi típusban volt. Még a mozi felé menet tettem egy rövid kitérőt a Fiumei úti sírkertbe. Szeretem a temetőket, és szégyen ide vagy oda, ebben a temetőben még soha nem jártam.
Akkor még nem sejtettem, hogy a filmben is előkerül majd egy temető, nem is akármilyen összefüggésben.
Borongtam egy jót a különféle titkos tanácsosok, katonatisztek és egyéb hajdan volt notabilitások kriptái között, majd néhány mocskos és elhanyagolt utcán átvágva megközelítettem a bevásárlóközpontot.
A mozipénztáros lány elnyújtott, éneklő hangon kívánt jó szórakozást a filmhez, már ebben is volt valami vérfagyasztó. A filmet eleve egy kisebb teremben vetítették, de így is csak néhányan ültek bent rajtam kívül. Egy négytagú család például, akik vödörnyi pattogatott kukoricákkal és kólákkal érkeztek, hogy aztán többé-kevésbé az egész filmet végigkuncogják.
Pedig – mondanom sem kell –
ezen a filmen kuncogni aztán tényleg nem lehetett.
Minden kritikában leírják, hogy a Semmi eredetileg egy dán írónő, Janne Teller regénye, amit Dániában először betiltottak, aztán valamilyen rejtélyes módon mégis kötelező olvasmánnyá tettek az iskolákban.
A Semmi előzetese
A könyvet nem olvastam, de mindenkit biztosítani szeretnék arról, hogy nem is fogom elolvasni. Deresedő fejjel egyre inkább látom, hogy milyen rövid a számunkra kiszabott idő ezen az árnyékvilágon, és ebbe a nyúlfarknyi ittlétbe sajnos nem fér bele ez a regény.
Eleve ez az először betiltott, majd kötelezővé tett státusz elriasztja az embert. Másokat persze nyilván éppen ez vonz. Az Ulyssest is betiltották a megjelenése után, azt sem olvastam el, így hát némi cinizmussal azt mondhatom, hogy Janne Teller jó társaságba került.
A Semmi szépen illeszkedik azon filmeknek az egyre bővülő kollekciójába, amelyek belül üresek.
Ha megkocogtatjuk őket, szépen konganak, mint az üres vizes hordó anyám kertjében.
Az üres vizes hordó alján sok minden összegyűlik egy idő után, és ez a sok minden hajlamos bebüdösödni. Így van ez az üres filmekkel is. Az ürességük alján van valami nyálkás, rétegzett mocsok. A hordóval ellentétben ezekből a filmekből nem lehet csak úgy kiborítani ezt az aljukon meggyűlt mocskot, egyszerűen azért, mert ez a matéria tartja össze őket, ez az úgynevezett művészi koncepció. Ha kiborítanánk, menne vele az egész film is, ami talán nem is lenne olyan végzetes lépés.