De, és ezt minden tiszteletem ellenére ki merem mondani, sokkal árnyaltabb személyiségek, mint ahogyan Jókai Mór megírta őket a korszak irodalmi felfogásának fekete-fehér felosztása szerint. Én viszont szerettem volna a felszín alá nézni. Mert mi van akkor, ha Rideghváry Bence hat héttel a temetés után elveszi Baradlaynét, beül az előző férj székébe, és utána vígan elvezeti a vármegyét? Vagy mi történik, ha Palvicz Ottó nem utasítja el Alfonsine szerelmét? Akkor is gonoszak lettek volna, akkor is feléledt volna bennük a bosszúvágy?
Úgy éreztem, a regénnyel ellentétben nekem ezekkel a kérdésekkel is foglalkozni kell. Ahogy annak a hihetetlen lelkiismeret-furdalásnak az érzékeltetésével is, amit Baradlay Jenőben az idéz elő, hogy látja a két nagyobb testvérét, akik a hazáért harcolnak, folyamatos életveszélyben vannak, ő meg közben otthon ül, és festegeti a bátyja feleségét. És hogy ez az érzés hogyan viszi el őt a végzetes döntéshez. Ezek a kérdések azóta izgattak, amióta huszonéves koromban újra elolvastam, és már értékelni is tudtam a regényt.
Sajnos az iskolában túl korán tanítják, felső tagozatban, ami szerintem hiba.
Azóta szerette volna musicalként is színpadon látni?
Az biztos, hogy régi vágyam volt. Nemzeti minimum, hogy sok évtizeddel a Várkonyi-film után A kőszívű ember fiainak szülessenek új, kortárs feldolgozásai. Mert annyira gyönyörű a története, és Jókai olyan szépen mutatja fel az érzelmek skáláját, hogy mindezt vétek lenne a mai generációk számára veszni hagyni.
A szeretet minden általunk ismert alapvetése benne van ebben a regényben,
az anyai és testvéri testvéri szeretet, a plátói, az első látásra történő és a halálig tartó szerelem, az önfeláldozás stb. Ugyanígy, mintegy ellenpontokként, a gyűlölet minden formája is a haragtól a féltékenységen át a bosszúig. A musical, kifejezetten emocionális műfajként, pedig különösen alkalmas ezek érzékeltetésére.
Kőszívű (Kecsekméti Katona József Nemzeti Színház)
Nemzeti minimum – ez a kifejezés hangzott el a Most vagy soha! című film elkészítése kapcsán is. A köznyelvben csak Petőfi-filmként emlegetett mozinak, aminek a forgatókönyvét Rákay Philippel közösen írták, néhány hete fejeződött be a forgatása.
Árnyalnám a dolgot azzal, hogy a Most vagy soha! nem Petőfi-film, hiszen nem Petőfi Sándor életéről szól.
Hanem miről?
Egy mondatban arról,
mit csináltak a márciusi ifjak 1848. március 14-e, este 7 óra és március 15-e, este 7 óra közt
– természetesen Petőfi Sándorral a főszerepben.
A közel ötmilliárd forintból készülő kalandfilm kapcsán van, aki már látatlanban kongatja a vészharangot, mondván, oda a történelmi hitelesség. Mennyi lesz benne a tények és a fikció aránya?
Úgy kell elképzelni ennek a filmnek a felépítését, ahogyan szerintem minden jó történelmi filmét, hogy van egy nagy egész, amit két részre lehet bontani: a történelmileg tényszerű eseményekre és arra, amit az alkotók mellétesznek a fantáziájukból úgy, hogy ez a tényszerűség nem sérül.
Rengeteg dokumentum van erről a napról, mit tettek a márciusi ifjak, hogyan mentek el kiszabadítani Táncsicsot, hogyan nyomtatták ki a tizenkét pontot és Nemzeti dalt, hogyan nem szavalta el ezt soha Petőfi a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, stb.
Amit biztosan tudunk, az minden úgy lesz a filmben is.
De a köztes részek, hogy közben miről beszélgetnek, kikkel találkoznak vagy miért pont Landerer és Heckenast nyomdájában kötnek ki, természetesen már a mi fantáziánk szüleményei. Különben nem játékfilmnek neveznénk, hanem dokumentumfilmnek vagy egy Wikipédia-szójegyzéknek, amit valaki kamerák előtt felolvas.
Ami viszont nagyon fontos, hogy nálunk ezek a fikciós elemek nem változtatják meg a történelmet, nem tesszük azt, amit Quentin Tarantino csodálatosan megtett a Becstelen brigantykban, megváltoztatva a háború végkimenetelét. Miközben vannak olyan kitalált szálak, amik akár így is lehettek, és szereplők – mondjuk egy magyar származású, osztrák titkosügynök – akik akár létezhettek is volna. Röviden összefoglalva: a Most vagy soha arról szól, ami 1848. március 15-én történt, és ami történhetett volna.

A Most vagy soha! forgatási jelenete (Most vagy soha! produkció)