Az élet hangja – avagy mi értelme az „abortuszrendeletnek”

2022. szeptember 16. 18:58

Az elmúlt héten kirobbant társadalmi vita kapcsán – arról a rendeletről, amely a művi terhességmegszakítás előtt elvárja a magzat életfunkcióinak bemutatását a nőknek – úgy éreztem, nem szabad hallgatni. Fel kell tennünk ugyanis a legfontosabb kérdést magunknak, mint egyén és mint társadalom: komolyan vesszük a döntéseink súlyát?

2022. szeptember 16. 18:58
Katona Illés László

Először is hadd szögezzem le, hogy miről nem fogok írni. A kommentháborúk vihariból úgy tűnhet a tájékozatlan szemnek, mintha a vita az „abortusztilalomról” folyna – pedig az abortusz Magyarországon ugyanúgy törvényes maradt, gyakorlatilag bármilyen indokkal. A klasszikus „abortuszvitával” ezért most nem foglalkozom itt, legfeljebb érintőleg.

Sokan felvetették, hogy a rendelet valójában egy „gumicsont”, egy elterelés, ami elfordítja a nézők figyelmét a lassan kibontakozó energiaválságról. Emellett komoly érvek szólnak, de itt, most csak a rendelet tartalmi részét vizsgáljuk, ami legalább ugyanennyire fontos. 

Szögezzük le azt is, hogy miként érdemes erről a témáról beszélni: én azt gondolom, csak rengeteg megértéssel, empátiával; és kíméletlen őszinteséggel. Kötelesek vagyunk meghallgatni és megérteni a másik érveit, de mellette nem hallgathatjuk el a sajátjainkat.

Ahogy azt sem tehetjük meg, hogy bárki elől elrejtjük az igazságot.

Az igazság pedig az, hogy a terhességben két érintett fél van, akinek a sorsát ez mélyen meghatározza: az anya (pontosabban a szülők) és a gyermek. Egyik ember életére sem ránthatjuk meg a vállunkat. Ahogy mi, konzervatívok gyakran elfelejtjük meghallani a szülő nehézségeit, úgy a túloldalon gyakran elfelejtik, hogy a magzatban egy emberi élet iránt viselnek felelősséget. (Igen, a magzatnak saját, az anyától különálló génállománya, jellemzői vannak, és külön életet kapott. Sőt egy bizonyos ponton túl – mint megtudhatjuk – a szívhang is az ő sajátja.)

Felelős döntés

Úgy gondolom, hogy az életfunkciók bemutatása ezt segíthet tudatosítani. Kétségtelen, hogy a művi abortusznak számos indoka lehet: ennek kis részét (közel 3%-át) teszik ki a szexuális bűncselekmények vagy az élet és testi épség veszélyeztetettsége, a legtöbb esetben pedig a nők súlyos válsághelyzetre hivatkozva kérik a terhesség megszakítását. Bár a végső döntés előtt a nőnek kötelező tanácsadáson részt vennie, a családvédelmi szolgálat semmilyen módon nem ellenőrzi az indokot – vagyis

Azonban az összes indoknál két dolog ugyanaz: a magzat meghal, és a döntést a nő hozza meg. A kérdés tehát az: a döntést hozó vajon tisztában van-e a tette következményével? Itt nem azt értem, hogy tényszerűen tájékoztatták-e. Azt értem, hogy
valóban tudja-e, érti-e, hogy a benne lévő életet az ő kérésére ki fogják oltani.

Magam is találkoztam olyannal, akit korábban szűkös anyagi helyzete miatt barátai, ismerősei beszélték rá, hogy vetesse el a gyermeket – egész életében bánta. Az is lehet, hogy a pillanatnyi anyagi vagy mentális helyzete ösztönöz arra valakit, hogy ezt tegye a magzatával. Megértéssel kell fordulni ahhoz, akit a sors hasonló válaszút elé helyezett: könnyen lehet, hogy nem is tudatosul benne, mit jelent a magzati élet. Az abortusz azonban van annyira komoly döntés, hogy minden létező szempontot a nő elé kell tárni, mielőtt döntést hozna.

Ha nem mutatjuk meg időben, mivel is jár a döntés, az hiba és felelőtlenség.

A szívhang és a női lélek

Azoknak, akik az abortusz körüli traumával érvelnek, igazuk van. Bár kevés statisztikánk van, az abortusz utáni trauma nagyon is valós jelenség, a poszttraumás stressz szindróma (PTSD) egyik formája, amely számos nőt érint.
A traumát azonban nem tompítani vagy elhallgatni, hanem elkerülni kell.

Mivel ez egy eleve létező jelenség, nem tudom elfogadni az érvet, hogy a szívhang meghallgatása traumatizálja a nőket. 
Kétségtelen, hogy az abortuszt megfontoló nő eleve nehéz helyzetben van.

A szívhang meghallgatása azonban nem biztos, hogy növeli a traumát, amit a nő átél

– lehet, hogy éppen a gyermek életjelei képesek „lebeszélni” valakit az abortuszról. Ha ezzel el lehet kerülni az abortusszal járó, hosszabb távú lelki szenvedést egy nő életében, azt mondom, megéri. Aki pedig ennek ellenére is meghozza a döntést, azt kellő elhatározással teszi majd, vagyis feltehetőleg kisebb lesz az esélye, hogy utólag megbánja.

Az emberi jogi kérdés

Több helyen is olvastam, hogy a rendelet sérti a nők önrendelkezéshez való jogát. Sokan azért érvelnek így, mert összetévesztik a rendeletet azzal, amikor a nőknek megtiltják a művi terhességmegszakítást. Az USA-beli Texasban például tavaly valóban betiltották az abortuszt az első szívdobbanás után, a magyar jogszabály azonban nem csorbítja a döntés lehetőségét.

Érdekesebb az az érvelés, mely szerint „a Rendelet alapvető jogot korlátoz, ugyanis a célja nem más, minthogy a magzat életfunkcióinak bemutatásán keresztül csökkentse a terhességmegszakítások számát.” Ezzel két okból nem értek egyet. Egyrészt nyilvánvaló, hogy a rendelet mögötti egyszerű jogpolitikai cél húzódik: a megmenthető magzati életek megmentése. Ennek pedig van is erkölcsi alapja, hiszen

Magyarországon öt élve születésre jut egy abortusz.

Ez a cél semmiképpen nem ellentétes a hatályos, meglehetősen liberális abortuszszabályozás céljával (legalábbis elvileg), ami nem az abortuszok számának növelése, hanem a mindenkori döntési szabadság biztosítása. Az állam a rendelettel ösztönzőt állít az abortuszokkal szemben, de a terhességmegszakítás tényleges lehetőségét semmilyen formában nem csökkenti. Kissé torz analógiával ez olyan, mintha a jogalkotót vádolnánk a dohányra vagy az alkoholra kivetett adóterhekért, mivel a káros életvitel az alapjogok közé tartozik.

A másik kérdés a döntési szabadság kérdése. Ha a magzati élet feletti döntést jogszerű (ennek megítélése külön vitát érdemel), akkor formálisan mindenképp szabad a döntés. 

Azt viszont nehéz szabad döntésnek nevezni, amikor valaki nincsen tisztában annak súlyával.

A rendelet arra irányul, hogy az anya kellően értse a saját szempontjai mellett a gyermeki élet szempontját is. (A hazai szabályozás erre eddig is törekedett, hiszen a beavatkozás előtt a nőnek mindenképpen tanácsadáson kell részt vennie.) Enélkül nehezen is beszélhetünk igazi és teljes döntési szabadságról.

Egy kicsit ahhoz tudnám hasonlítani ezt, amikor egy weboldal böngészése előtt felugranak a „sütik”, és inkább elfogadjuk őket, hogy továbbmehessünk – a hosszú beleegyező nyilatkozatot pedig el sem olvassuk, és így fel sem fedezzük, hogy a honlap gazdája a mi böngészésünk után fog nyomozni. A döntésünk elvileg megfontolt, de nem értjük meg ténylegesen, hogy mibe is egyezünk bele. Ha egy ilyen kis dologban megköveteljük, hogy mindent pontosan leírjanak nekünk (még ha el sem olvassuk), a magzati élet kérdésében még komolyabban kell vennünk az informált beleegyezést.

Szükséges, de nem elégséges

Tény, hogy Magyarországon az egyik legmagasabb az abortuszráta Európában, így a jogalkotónak alapos oka van ellenösztönzők bevezetésére. A szívhangrendeletnek várhatóan lesz számottevő hatása arra, hogy hányan választják ezt az opciót.
Az államnak azonban amellett sem szabad(na) elmennie, hogy milyen további körülmények ösztönzik a nőket a terhesség megszakítására.

Az abortuszok száma a világ számos pontján csökkenőben van, az elmúlt évek magyar adatai is némi bizakodásra adnak okot.

Ebben vélhetően nem kis szerepe van a családbarát politikai intézkedéseknek, azonban van néhány probléma, ahol további lépésekre lenne szükség.

Ilyen például a tudatos és felelős magatartásra irányuló szexuális nevelés (ennek minősége ugyanis területileg és társadalmi rétegződés szerint eltérhet); az anyagi krízishelyzetbe került családok segítését szolgáló átfogó állami programok; a krízist megélő nőknek nyújtott fokozott mentális segítség; az állami gondozás élhetőbbé tétele a körülmények és a benne dolgozók bérszintjének javításával.

Az abortusznak kitett magzatok szívhangjának meghallgatása tehát

erkölcsileg helyeslendő, és jó eszköz lehet a művi terhességmegszakítások visszaszorítására

anélkül, hogy az arra való jogi szabadságban változtatás jönne létre. Ha azonban alapul vesszük, hogy az abortuszban a szülő és a gyermek egyaránt érintett, akkor a rendelet csak első lépés lehet egy életet tisztelő, boldog és szolidáris társadalom kialakítása felé.

Összesen 62 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
budapesti
2022. szeptember 17. 19:58
Visítanak a rémülettől a ballibek, mert mostantól tömegével derülhet ki a nők számára, hogy ők hazudtak nekik és hogy a magzatuk valójában nem egy "sejtcsomó", hanem ember, akinek dobog a szíve.
budapesti
2022. szeptember 17. 17:23
"a tudatos és felelős magatartásra irányuló szexuális nevelés (ennek minősége ugyanis területileg és társadalmi rétegződés szerint eltérhet); az anyagi krízishelyzetbe került családok segítését szolgáló átfogó állami programok; a krízist megélő nőknek nyújtott fokozott mentális segítség; az állami gondozás élhetőbbé tétele a körülmények és a benne dolgozók bérszintjének javításával" Bizony, bizony... És mindez mikor lesz? Mert amíg nincs, addig a legálisnak vélt művi abortuszok zöme illegális marad Magyarországon. http://keresztenyszocialis.blogspot.com/2022/07/magyarorszagon-az-abortusz-illegalis.html?view=magazine
Lajoss
2022. szeptember 17. 14:55
Semmi. Az ehavi gumicsont.
..--..
2022. szeptember 17. 12:54
-zsoltkom- "Fel kell tennünk a legfontosabb kérdést magunknak (...) komolyan vesszük a döntéseink súlyát?" Non plus ultra... " Azt értem, hogy valóban tudja-e, érti-e, hogy a benne lévő életet az ő kérésére ki fogják oltani." Tehát a mai magyar viszonyoknál egy szívhang magzatot meg lehet ölni a hatályos Orbán-jog és a jogkövető Magyar Katolikus Egyház szerint.. egyet pedig meg kell hagyni a követelődző igazi katolikusok lelkiismerete szerint. Az abortusz üdvös voltára isteni példa... „Áldott legyen, a ki megragadja és sziklához paskolja kisdedeidet!” (Zsolt. 137,9) „Valaki ott találtatik, átveretik, és valaki megfogatik, fegyver miatt hull el, Kisdedeiket szemök előtt zúzzák szét, házaikat elzsákmányolják, és feleségeiket megszeplősítik. Ímé, én feltámasztom ellenök a Médiabelieket, a kik ezüsttel nem gondolnak, és aranyban nem gyönyörködnek; Kézíveik szétzúznak ifjakat, és nem könyörülnek a méh gyümölcsén, a fiaknak nem irgalmaz szemök” (Ésa. 13,15-18) „Most azért öljetek meg a kisdedek közül minden fineműt; és minden asszonyt is, a ki férfit ismert azzal való hálás végett, megöljetek.” (4Móz. 31,17) (Még azért Katona Illés Lászlónak is lehet finomítani a leszögezős logikáját. Talán a 2000 éves keresztény hagyományalapú lelkiismeretet is figyelembe vehetné. Egyébként ki gondolta volna, hogy egy megszületni készülő magzatnak van szívdobogása? Hallatlan. Nyilván egy szülni készülő/nem készülő nő az nő... az asszonyállatsága okán tök hülye.)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!