Ukrajnai háború: de mi is a végső cél?

2022. augusztus 30. 15:01

A modern háborúkat nem elkezdeni, hanem befejezni nehéz. A legnagyobb kérdés: mi a reális cél az orosz-ukrán háborúba való nyugati beavatkozással?

2022. augusztus 30. 15:01
null

Írta: Somkuti Bálint biztonságpolitikai szakértő, hadtörténész

 

Bár még maguk a katonák és a hadtörténészek is szeretnének hinni Immanuel Kant filozófus örök békéjében, a szervezett erőszak, azaz a háború végigkíséri az emberiség történelmét. 

Az úgynevezett „katonai horizont” megjelenésével, azaz az állandó hadiállapotot felváltó háború és béke kettősségével sem változtak a célok, amelyekért háborúkat indítottak. Erőforrások, területek, szent helyek, kereskedelmi útvonalak és az ezekhez tartozó létfontosságú földrajzi helyszínek birtoklásáért folytak az őskor, az ókor és a középkor háborúi. A fentieken túl némileg ritkábban csaptak össze a felek olyan elvont dolgokért, mint a függetlenség vagy a főhatalom. A 18. századra az ideológia, elsősorban az önrendelkezés eszméje, egyre több konfliktusban kapott szerepet, hogy azután a francia forradalom és az azt követő napóleoni háborúk elhozzák a nemzeti ébredést és felszabadító háborúk sorát. 

Ezzel némileg párhuzamosan az európai határok megmerevedésével és a kontinensen létrejött nemzetállamokkal a küzdelmek egyre inkább két típusra váltak szét:

az európai főhatalomért vívott és függetlenségi küzdelmekre, valamint a gyarmati háborúkra. 

Az egyre inkább az ipari kapacitás és a szervezettség által eldöntött, a 19. század második felétől jellemző háborúk mellett évszázadok óta jelen voltak a kortársak által is megkülönböztetett másodlagos összecsapások a helyi, bennszülött lakossággal. 

Jól jellemzi ezt a kettősséget, az alábbi két történet. Arthur Wellesley, Wellington későbbi hercege 1803-ban az indiai Assaye mellett egy több mint tízszeres erőfölényben lévő, franciák által kiképzett és támogatott indiai sereget vert szét. Győzelméért megkapta a „szipoj” tábornok jelzőt, amely öt évig akadályozta az előrejutásban, ugyanis a felsőbb vezetés úgy gondolta, hogy az ezen a területen elért sikerei miatt alkalmatlan az európai hadszíntéren európai seregek vezetésére. 

A másik történet az expanzív, másképp dum-dum lőszerekről szól, amelyeket a modern világ első fegyverzet korlátozási konferenciáján, a hágain 1899-ben betiltottak az aláíró felek közötti konfliktusokban. Ez a kikötés „értelemszerűen” nem vonatkozott a gyarmati háborúkra, ahol a másik hadviselő fél nem volt, nem lehetett a megállapodás aláírója. 
Fentiekből kitűnik, hogy a két háborútípus szabályai már korán elváltak egymástól, úgy a katonai, mind a politikai vezetés gondolkodásában. Mivel a hagyományos államok közötti háború hivatalosan is tabu, azaz tilos, úgy tűnik a gyarmati háborúkra jellemző gondolkodás lett a meghatározó. De egy kicsit előre szaladtam.

Az első, de különösképpen a második világháború pusztítása nyomán

az ENSZ alapokmánya gyakorlatilag megtiltotta a tagállamoknak, hogy nézeteltéréseiket fegyveres úton rendezzék.

A korlátozás alól egyedül az ENSZ Biztonsági Tanácsának felhatalmazása adhatott felmentést. Ez persze nem akadályozta meg az olyan helyi konfliktusok kirobbanását, mint az arab-izraeli háborúk vagy a vietnámi háború azonban jelentősen lerövidítette és korlátozta a fegyveres összecsapások földrajzi és időbeni kiterjedését. A másik tényező, amely jelentősen csökkentette a háborúk számát, az atomfegyverek elterjedése. Legidevágóbb példa a megalakulásuk óta ellenséges Pakisztán és India esete, amelyek között megszűntek a rendszeresen fellángoló háborúk, amióta mindketten nukleáris fegyverekre tettek szert.

Fentieket azért kellett számba venni, mert ezen tényezők ismerete nélkül nehéz megérteni a globalizáció, azaz a hidegháború utáni kor háborúit és fegyveres konfliktusait. Különösen azokat, amelyekben az USA és a NATO, azaz a nagybetűs Nyugat részt vett. Érdekes, hogy az 1991 előtti amerikai beavatkozások nagy része, pontosan a vietnámi háború sokkja miatt, korlátozottnak és sikeresnek bizonyult. Akár az 1983-as grenadai, az 1986-os líbai, vagy az 1989-es panamai katonai akciók, mind elérték a céljukat. Mivel az Egyesült Államok megalakulása óta hivatalosan gyarmatosításellenes állásponton van, ezeket nem lehet gyarmati háborúknak nevezni, azonban a korábbi korok hasonló összecsapásainak legtöbb jellemzőjével bírnak. 

A Szovjetunió felbomlásával és a kommunizmus összeomlásával azonban

felmerült a kérdés, hogyan és milyen céllal fog a talpon maradt szuperhatalom katonai erőt alkalmazni.

A kérdésre viszonylag hamar meg is érkezett a válasz: a Szomáliában kirobbant társadalmi és biztonsági válságra adott reagálva az USA vezetésével megindult egy nagyméretű humanitárius akció, az ENSZ fennhatósága alatt. 

A gazdag és erős államok felelősségét alapul vevő, később Responsibility to Protect (R2P) nevet kapott elv alapján megindult hadművelet azonban az elejétől súlyos problémákkal küzdött. A Black Hawk Down (Sólyom végveszélyben) című filmben bemutatott események kitűnően ábrázolják a katonai erő önkéntesen vállalt korlátozásai okozta nehézségeket egy olyan ellenféllel szemben, amely semmilyen szabályt nem tart magára érvényesnek. 

A civilek közé bújó fegyveresek, az utánpótlási vonalak elleni támadások, a lakosság segítsége az ellenséges felderítésben és hasonló, általában a gerillahadviseléssel társított problémákra egy modern és a háború nyugati szabályai szerint harcoló hadseregnek nincsenek eszközei. Vagy legalábbis olyan eszközei, amelyek megfelelnének az egyre pacifistábbá és az emberi jogokra érzékenyebbé váló közvéleménynek. Ugyanis a háborúban pont ez utóbbi kettő szűnik meg, utóbbi akár a harcoló felek kifejezett szándékai ellenére. 

És itt jutunk el korunk két alapvetően sikertelenül végződött nyugati beavatkozásához,

Irakhoz és Afganisztánhoz. A fenti, geopolitikailag viszonylag jelentéktelen országokra elfecsérelt óriási mennyiségű erőforrás, az általuk jelentett problémára koncentrált figyelem, és ezek ellenére bekövetkező kudarcok jelentős mértékben hozzájárultaka Nyugat katonai és diplomáciai befolyásának érzékelhető csökkenéséhez. Ez utóbbi az Oroszország elleni szankciókat megszavazó államok alacsony számában nyilvánult meg nemrég, meglehetősen érezhetően. 

Véleményem szerint rendszerszintű problémákra utal, hogy mindkét beavatkozás esetén hosszú időnek kellett eltelnie, amire egyáltalán felmerült, hogy mégis mi a célja ezeknek a műveleteknek. Egész pontosan mi a politikai célja? Mert

a kitűzött katonai célok viszonylag gyorsan teljesültek, azonban ezeket nem követte egy politikai rendezés.

A hagyományos hadüzenet-hadműveletek-békekötés ciklust nyilván nem lehetett a két megbuktatott radikális rendszer képviselőivel lezárni. De mindkét országban viszonylag hamar létrejött egy átmeneti kormányzat, amely képes lehetett volna átvenni a megszálló erők biztonsági, közigazgatási és egyéb állami feladatait. De nem így történt.

Ez lenne az úgynevezett exit strategy, azaz a reális végső cél, amely eléréséért az egész hadművelet elindul. És itt van a kutya elásva. Ha ezeket nem lehet nyilvánosságra hozni, nem lehet róluk vitatkozni, az nagyon komoly kérdéseket vet fel egy demokráciában. Átláthatóság, elszámoltathatóság és a többi.

De még ennél is súlyosabb gond, ha nincsenek vagy nem reálisak ezek a célok. Beszédes módon az iraki hadművelet az Iraqi Freedom azaz Iraki Szabadság, míg az afganisztáni az Enduring Freedom, azaz Tartós Szabadság neveket kapták.

Hogy Afganisztánban húsz év után újra a tálibok az urak, az sokat elárul rólunk, azaz a nyugat reális céljairól.

Fentiek alapján joggal merül fel a kérdés: mi a reális cél az orosz-ukrán háborúba való nyugati beavatkozással? Komolyan gondolhatja bárki, hogy az orosz vezetést meg lehet buktatni a szankciókkal? COCOM-listákra senki sem emlékszik?

Természetesen a szabadságáért küzdőket erkölcsi kötelességünk lehetőségeink határáig támogatni. De a történelemben nem találtam egyetlen olyan szabadságharcot sem, amely a gyengébb felet támogató ország tönkremenetelével ért volna véget.

Ráadásul a korábbiakból kiindulva még az az eretnek, sőt rémisztő gondolat is felmerül az egyszeri elemzőben, hogy valaki az afganisztáni Tartós Szabadságéhoz hasonlóan megvalósítható célokat tűzött ki elénk.

Hogy is mondta Pürrhosz? „Még egy ilyen győzelem és végleg elvesztünk!”

 

Nyitókép: STR / PRESS-SERVICE OF COMMANDER-IN-CHIEF OF THE UKRAINIAN ARMED FORCES / AFP

Összesen 166 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Namond
2022. augusztus 30. 23:02
Mi is a végső cél az US és Orosz Föderáció ukrajnai szemben állásában? A tolvaj jenkik részéről a cél Föderáció katonai ellehetetlenítésével az orosz piac megnyitása, az állami vagyon megszerzése. Feltétele a konfliktus cél eléréséig vagy az utolsó ukrán katonáig tartó fenntartása. Az oroszok részéről országuk és az orosz emberek személye, szabadsága és vagyona, szerződésben garantált biztonsága, megfelelő szankciók garantálásával. Feltétele a feltétel nélküli tárgyalásos rendezés. Viszont az orosz célok bővülhetnek, az unió gazdasági ellehetetlenítésével, aktív külpolitikával szövetségi csoportok létesítése, a világpénz dollár helyett alternatíva kínálása, alternatív IT háttérrel. Feltétele az el nem kötelezett országok hajlandósága az orosz vezetésű - parlamentáris - együttműködésre.
Burmin
2022. augusztus 30. 19:28
..Rácz András: Miért gondolja bárki, hogy a szankciók jobban fájnak Európának, mint Oroszországnak? A Német Külpolitikai Társaság munkatársa, Oroszország-szakértő szerint az eddigi adatok éppen azt támasztják alá, hogy az orosz gazdaságot érzékenyebben érintik a szankciók, mint az európait. https://hvg.hu/gazdasag/202207.... Kérdezném tud-e oroszul ? Ugyanis amire Rácz úr hivatkozott az a forbes.ru cikke alapján íródott. Az Ön által hivatkozott cikk először a 444.hu-n jelent meg. Nos én visszakerestem és kiderült Rácz csak azt fordította le az orosz szövegből ami negatívot jelentett 2024- ben már GDP emelkedést jelez a Világbank. Vagyis Európának jobban fáj.
Tatulus
2022. augusztus 30. 19:10
Az orosz cél - szerintem a tevékenységek alapján: 1. Megtartani a Krímet és a hozzá vezető szárazföldi területeket, útvonalakat. 2. A donyecki és luganszki "népköztársaság" népszavazásos hozzácsatolása az orosz föderációhoz - ezek után minden támadás Oroszország elleni támadásnak számítana. 3. Ukrajna katonai veresége nélkül ezek nem valósíthatóak meg. Utána béketárgyalásokkal rendezni és elfogadtatni az orosz feltételeket. Beleértve Ukrajna semlegességét is. Az atomerőművüket visszakapnák. 4.Ukrajna veresége nem csak azért bizonyos, mert az oroszok erősebbek - az európai, Ukrajnát katonailag, fegyverrel támogató népek nem hajlandóak egy bizonyos idő után lemondani a jólétükről egy bizonyíthatóan korrupt rendszer támogatása miatt-tárgyalóasztalhoz ültetik. Amerika (neki 2 célja van - az orosz természeti kincsek és Kína körbezárása) persze az utolsó ukránig harcolna, de maga az Ukrán nép is visszariad a sok áldozat miatt. 5. A háború vége sok mindentől függ, de szerintem legkésőbb tavaszra tárgyalóasztalhoz ülnek. Vagy egy őszi Ukrán szétesés is előjöhet. Belső harcokkal, békülékenyebb vezetés megalakulásával! Egy bazi nagy kérdőjel az egész!
ahaPersze
2022. augusztus 30. 18:05
Totál fordítva ül a lovon. Aki itt most elsősorban beavatkozik egy független állam életébe az Oroszország. Mondván, hogy megbuktatja a (egyébként demokratikusan választott) kormányt, stb. Amiből láthatóan nem kérnek az ukránok, hasonlóan ahhoz, ahogy végül a Nyugat sem lelt elegendő helyi támogatásra a vázolt példákban. Ha már párhuzamok. Úgyhogy a kérdést jogosan az oroszok szemszögéből kell vizsgálni akkor már. De bőven lejjebb adtak már ők is.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!