Tényfeltárásra ez a külön eljárás csak korlátozottan alkalmas
Ezt a fajta új jogorvoslati módszert az Országgyűlés szándékai szerint nem lehet parttalanul alkalmazni: a személyiségi jogok védelme, és a kötelező jogi képviselet is a szakszerűség megtartását hivatottak elősegíteni.
A kötelező jogi képviselet előírását az indokolja, hogy az eljárás végső célja az, hogy egy embert büntetőeljárás alá vonjanak. Éppen ezért (és egyébként az eljárás elhúzódásának elkerülése miatt is) a jogi szakértelem megléte megkerülhetetlen.
A jogi képviselet tehát kötelező, az eljárás kezdeményezője ugyanakkor költségkedvezményben nem részesülhet.
Legalábbis részben vállalnia kell viszont az eredménytelen eljárás pénzügyi kockázatait is, különös tekintettel az eljárása és a fellépése eredményeképpen felmerült költségekre.
Egyszerűbben fogalmazva:
aki ebben az eljárásban állít valamit, annak bizonyítania és fizetnie is kell.
A fenti okokból nem lehetséges az sem, hogy az eljárásba bocsátkozó személy kérelme benyújtásakor az ügyiratokat megismerhesse (a megtámadni kívánt határozatot és az ügyiratjegyzéket ugyanakkor anonimizált formában megismerheti).
További megkötés, hogy az anonimizált határozatot és az ügyiratjegyzéket kizárólag az eljárás lefolytatásához szabad felhasználni, annak tartalmát nyilvánosságra nem lehet hozni.
Ha az indítványt a bíróság befogadta, a vádlónak és jogi képviselőjét az eljárást végig kell csinálnia – máskülönben a bíróság a vádlót rendbírsággal sújthatja, de a költségek megfizetésére is kötelezheti. Sőt, szélsőséges esetben a bíróság vádejtésnek is minősítheti a tétlenséget.
Összegezve a fentieket, a büntetőeljárás tervezett reformjáról elmondható, hogy arra
a kormányzat megfelelő tárgyalási alapként tekint az Európai Bizottsággal folytatott jogállamisági diskurzusban.
Ennek leglényegesebb pontja, hogy minden hús-vér ember számára lehetővé teszi azt, hogy ha szisztematikus korrupcióról van tudomása, lényegében az ügyészséggel azonos jogkörökkel szálljon szembe azzal.
Hatályba lépése esetén persze érdekes élethelyzeteket szülhet a „tízmillió feljelentő” országában. Az indítványozóknak persze kétszer is meg kell gondolniuk, hogy mire vállalkoznak: ha indítányuk puszta sejtésen alapul, azért személyesen kell helytállniuk – nem beszélve az eljárási költségekről.