1992-ben, amikor a centrista Bill Clinton megválasztása azt ígérte, hogy az Egyesült Államok – és vele talán az egész világ – túllép a történelmi-politikai viszályokon, és a fogyasztói társadalom kiteljesedése elhozza az örök békét, a polgárháborús tematika talán nem volt aktuális. Ma viszont,
amikor a kultúrharc és az identitáskérdések valósággal szétfeszítik Amerikát,
a déli államok elszakadásához vezető folyamatok nagyon is tanulságosak. Persze a 19. század és 21. század Amerikája igencsak különbözik: hiába hangoztatják egyre többen mindkét oldalon, hogy a késhegyig menő vitákat már csak a „nemzeti elválással” (national divorce), vagyis a liberális és konzervatív államok hivatalos elkülönülésével lehet feloldani, ennek nincsen realitása. Annak viszont van, hogy az állandósult társadalmi feszültség időről időre véres összeütközésekhez vezet, a türelmetlenség kultúrája pedig, a rituális öngyűlölettel fokozva, retrospektíve érthetetlenné teszi az amerikai történelem alakítóinak motivációit:
„A mai diákoknak, a televízió csilingelő bölcsödéjéből a szövegek rémisztő erdejébe belevetett kamaszoknak nincs türelmük az elődeikhez, és nemigen érdekli őket az a szeszélyes csoszogás, amely révén egy nép erkölcsi változáson megy át, és jó szándékú, jelentős férfiak keresik a legkisebb általános kárt okozó ösvényt a nyugtalanság és a versengő egyenlő érdekek hosszú sztázisa közepette.”
James Buchanan politikai pályájának szomorú történetét Updike nem önkényesen emeli be a könyvébe: kudarca Alfred apai, hitvesi, szeretői és írói csődjének allegóriája; és viszont. A főszereplő Nixon távozásának tájékán lép le neje és három gyereke mellől, hogy végre összeköltözhessen szerelmével, Genevieve-vel, akinek két lánya van, s a főiskola irodalomprofesszorának, a divatos francia dekonstrukcionista teóriákat hirdető Brent Muellernek felesége. Alfred őszintén hisz abban, hogy megtalálta a „Tökéletes Feleséget”, és régi és új családja között egyensúlyozva – valahogyan úgy, ahogyan Buchanan próbált egyensúlyozni a két Amerika között – megteremheti az idilli életet, amelyet az előző évtizedben felfedezett-forradalmosított (és Updike-tól megszokottan hosszasan ecsetelt) szexuális praktikák tesznek teljessé. Mire azonban Ford leköszön, Alfred és Genevieve kapcsolatának vége szakad. Ha nem is a társadalom determinálja a kudarcot,
döntésképtelenségükben, gyengeségükben benne van az egész kor bizonytalan, lötyögő lelkiállapota.