„A mai diákoknak, a televízió csilingelő bölcsödéjéből a szövegek rémisztő erdejébe belevetett kamaszoknak nincs türelmük az elődeikhez, és nemigen érdekli őket az a szeszélyes csoszogás, amely révén egy nép erkölcsi változáson megy át, és jó szándékú, jelentős férfiak keresik a legkisebb általános kárt okozó ösvényt a nyugtalanság és a versengő egyenlő érdekek hosszú sztázisa közepette.”
James Buchanan politikai pályájának szomorú történetét Updike nem önkényesen emeli be a könyvébe: kudarca Alfred apai, hitvesi, szeretői és írói csődjének allegóriája; és viszont. A főszereplő Nixon távozásának tájékán lép le neje és három gyereke mellől, hogy végre összeköltözhessen szerelmével, Genevieve-vel, akinek két lánya van, s a főiskola irodalomprofesszorának, a divatos francia dekonstrukcionista teóriákat hirdető Brent Muellernek felesége. Alfred őszintén hisz abban, hogy megtalálta a „Tökéletes Feleséget”, és régi és új családja között egyensúlyozva – valahogyan úgy, ahogyan Buchanan próbált egyensúlyozni a két Amerika között – megteremheti az idilli életet, amelyet az előző évtizedben felfedezett-forradalmosított (és Updike-tól megszokottan hosszasan ecsetelt) szexuális praktikák tesznek teljessé. Mire azonban Ford leköszön, Alfred és Genevieve kapcsolatának vége szakad. Ha nem is a társadalom determinálja a kudarcot,
döntésképtelenségükben, gyengeségükben benne van az egész kor bizonytalan, lötyögő lelkiállapota.
„A Ford-éra a posztapokaliptikus csalódás időszaka volt, a rémisztő engedékenységé” – írja Alfred. Ma úgy mondanák, ekkoriban következett be egy korszakváltó vibe shift, a közgondolkodás, a közérzület, a kultúra hirtelen átfordulása. A felszabadulást, a világmegváltó álmokat, a „vízöntő korát” kiábrándulás követte, gazdasági válság, malaise, ideológiai puritanizmus.