Érdekfeszítő új könyvet adott ki a Múlt és Jövő kiadó: Shlomo Avineri izraeli történész és politológus munkája Karl Marxról szól, mely a neves kutató régi témájának számít. Avineri korábban írt Hegelről, Moses Hessről és Herzlről is: mivel ő maga a szocialista cionizmus irányvonalának veterán képviselője Izraelben, így elmondható, hogy Herzlről szóló legutóbbi, magyarul is megjelent könyvét követően ismét egyik nagy kedvencét vette elő.
Marx és Engels munkái együttesen 50 kötetet tesznek ki, melyekből csak a levelezés tizenkettőt tesz ki, így nem túl meglepő módon a kötet hatalmas forrásanyagra épül, nem egyszerű olvasmány. De talán pont ez a lényege is: mint Avineri zárszavában írja, hasznos megismerni Marx gondolkodását, éppen a politikai vitákban lehet gondolatait a legjobban felhasználni. A szerző is felidézi kedves emlékét, amikor még izraeli diplomataként egy szovjet diplomatát tudott kioktatni arról, hogy már Marx is megírta 1854-ben, hogy Jeruzsálem zsidó többségű település volt már a muszlim időkben is.
Marx hatását a szerző szerint fontos látni nemcsak a politika, de az élet más részein is:
befolyása „összetettebb és bonyolultabb, mint bármely más modern gondolkodóé,
ráadásul ezt nemcsak a politika szférájában kell vizsgálni, hanem a humán gondolkodás, kutatás és nyilvános beszéd legkülönbözőbb területein is.” Ugyanakkor hatását nem szabad eltúlozni sem. Ellentétben Marx jóslatával, a kapitalizmus, bár jellege megváltozott, de nem bukott meg, az állami beavatkozások mára elfogadottak világszerte, a dolgozók jogait széles körben védik. „Törvényileg szabályozzák a munkaórák számát, a nők és a gyermekek munkáját; a munkanélküli segély, a beteg- és nyugdíjbiztosítás, a fizetett szabadság és más jóléti intézkedések jelentős előrelépést hoztak. Ma már nem igaz, hogy a proletariátus csak a láncait veszítheti” – ismeri be Avineri.
Az izraeli történész részletes kritikával illeti Marx jóslatainak Oroszország-béli lakmusztesztjét. Mint rámutat, egyrészt a cári rendszer összeomlását előidéző forradalom az első világháború vesztes országában valósult meg. „Ez nem egy uralkodó osztály elleni népi felkelés volt, melyet ráadásul a forradalmárok kicsiny csoportja, nem pedig a proletariátus vezetett.” Ráadásul – mint rámutat – ez a forradalom egy premodern, iparosodás előtti országban zajlott, ahol a proletariátus gyenge volt, viszont a nagyszámú parasztságot egyáltalán nem sikerült radikalizálni. Erőszakkal kollektivizálták a paraszti birtokokat, és az ötéves tervek alapján megkezdték az erőltetett iparosítást. „A káosz és a szélsőséges kényszerítő intézkedések utat nyitottak a sztálini terrornak;
az egyenlőségről szőtt álmok a Gulág rémálmává váltak.”
Mindazonáltal elgondolkodtató Avineri megállapítása, miszerint csakis „ebből” – azaz a paraszti ellenállásból – fakadt volna „az orosz forradalom elnyomó jellege, amit tovább súlyosbított az a tény, hogy a bolsevikok épp az ellenkezőjét tették, mint amit Marx a szocialista forradalmi kormányoknak javasolt.” Talán nem fogadták meg Marx minden tanácsát, de másokban bizonyosan hallgattak rá.