A hidegháború idején az antimarxisták szívesen nevezték Marxot antiszemitának, sőt »öngyűlölő zsidónak«, ezzel kényelmetlen helyzetbe hozva a szocialistákat és főleg a zsidó származású szocialistákat. A Zsidókérdésről teljes héber fordítása csupán 1965-ben jelent meg. A két rész közti áthidalhatatlan szakadék könnyen vezethet kognitív disszonanciához és félreértelmezéshez. Ezeket kizárólag a szöveg mindkét felének együttes, kritikus és alapos olvasatával lehet elkerülni.”
Avineri fő érve, hogy Marx írásaiban nem utasította el a zsidók emancipációját, mely álláspontot a szerző az antiszemiták fő érveként azonosítana. Ez azonban érdektelen számunkra, és nem cáfolja meg a Marx szövegével szembeni kritikákat, hiszen megannyi szerző ismert, aki nem akarta eltörölni a zsidó emancipációt, mégis antiszemita volt, vagy annak tartották, ráadásul Avineri szellemi hátországa, a cionizmus sem feltétlenül tekintett rózsás szemüvegen keresztül az emancipáció korszakára. Hallgassuk meg például az Avineri által egyébként nagyra tartott és kutatott Moses Hesst, aki elő-cionista könyvében, a Róma és Jeruzsálemben (1862) így ír: „Se reform, se kikeresztelkedés, se műveltség, sem emancipáció nem nyitja meg a német zsidó előtt teljesen a társadalmi élet kapuit.” Hogy a cionista klasszikusoknál maradjunk, idézhetjük Jakov Klacin 1914-es állásfoglalását is: „(...) mi nem akarunk többé az emancipáció hídján átmenni, ha a hídpénz a nemzeti önfeladásunk.”
Marxról egy hazai szocialista politikusnak már 2007-ben meg kellett állapítania, hogy senki sem olvassa.
Ez így nyilván nem igaz, ráadásul válságokat élő világunkban egyre többen idéznek Marxot, és egyre kevesebben mondjuk Milton Friedmant. Avineri munkája alapos és olvasmányos összefoglaló, talán szükségszerűen mentes a kalandozásoktól és csapongásoktól, bár az olvasó néha a kritikai élt is hiányolhatja. Noha Heller Ágnes egy helyütt azt írta, hogy „a Marxról feltett kérdések soha nem voltak azonosak a marxizmus kapcsán felvetett kérdésekkel”, Avineri könyvét forgatva azért mégis csak arra juthat az olvasó, hogy a marxizmusnak volt némi köze Marxhoz – és a marxisták tetteinek a marxizmushoz.