Brüsszel szerint óriási siker, hogy az Európai Unió újabb területen veszíti el örökre egykori vezető szerepét

Trump piacvédő intézkedései ellenére Brüsszel nem tágít, lemondhat az amerikai piacról Európa autógyártása.

Számos munkahely függ a belsőégésű motoroktól.
Az Európai Parlament 2035-től be akarja tiltani a belsőégésű motorral hajtott új autók értékesítését. Az európai parlamenti képviselők többsége szerdán Strasbourgban megszavazta, hogy a gyártók a következő évtized közepétől
Mielőtt azonban ilyen rendelet hatályba léphetne, a parlamentnek még egyeztetnie kell az uniós tagállamokkal.
Volker Wissing (FDP) szövetségi közlekedési miniszter a belsőégésű motorral hajtott új autók értékesítésének 2035-től történő betiltása ellen szólalt fel. Wissing csütörtökön Berlinben a dpa német hírügynökség kérdésére válaszolva úgy fogalmazott, hogy az Európai Parlament belsőégésű motorral kapcsolatos döntése „nem nyerte el a tetszését”.
A technológia kivezetése nehéz idők kezdetét jelentené a polgárok számára – mondta. Sok munkahely függ ugyanis a belsőégésű motoroktól.
„Azt szeretnénk, hogy a belsőégésű motorral rendelkező járműveket 2035 után is lehessen újonnan forgalomba helyezni, ha bizonyíthatóan csak bioüzemanyaggal lehet azokat megtankolni.
A belsőégésű motorral felszerelt, klímasemleges járművek engedélyezése van csak összhangban a technológiai nyitottság elvével” – mutatott rá.
A Német Gépipari Szövetség (VDMA) is bírálta az Európai Parlament kezdeményezését. „Az Európai Parlament szavazása nem jó hír az EU ipari ereje és fenntarthatósága szempontjából” – mondta Hartmut Rauen, a VDMA vezérigazgató-helyettese csütörtökön.
„Ez nemcsak azt jelenti, hogy az EU feladja vezető szerepét a belsőégésű motorok technológiái terén, hanem azt is, hogy lemond egy nagy potenciállal rendelkező, fenntartható technológiai lehetőségről is” – mutatott rá Rauen. A tilalom ugyanis csak beszűkítené a rendelkezésre álló klímasemleges meghajtási technológiák választékát.
Nem szabad eltekinteni attól sem – mondta –, hogy Oroszország és Kína uralja a globális járműipar ellátását az elektromobilitáshoz szükséges olyan kulcsfontosságú nyersanyagokkal, mint például a nikkel, a kobalt vagy a magnézium. „Ezáltal a belsőégésű motorok fokozatos kivonása jelentős geopolitikai kockázatot jelentene Európa számára” – figyelmeztetett.
„Az elektromobilitásra történő áttérés visszafordíthatatlan”
A Volkswagen csoport elvileg végrehajtható lépésnek tartja az Európai Parlament döntését. „Ambiciózus, de elérhető célt” fogalmaztak meg – közölte a wolfsburgi székhelyű vállalat csütörtökön. „Az elektromobilitásra történő áttérés visszafordíthatatlan. Ez az egyetlen ökológiailag, technológiailag és gazdaságilag észszerű módja a belsőégésű motorok mielőbbi kiváltásának” – fogalmaz a csoport közleménye.
Európa legnagyobb autógyártó csoportjának néhány márkája már korábban bejelentette, hogy fokozatosan kivonul a benzin- és dízeltechnológiából, és hamarosan leállítja a motorok új generációinak fejlesztését is.
A Mercedes-Benz autógyártó elvben üdvözölte az Európai Parlament azon döntését.
„2030-ra készen állunk arra, hogy teljesen elektromos meghajtásúvá váljunk ott, ahol a piaci feltételek ezt lehetővé teszik”
– mondta Eckart von Klaeden, a csoport külkapcsolati részlegének vezetője csütörtökön Stuttgartban a dpa hírügynökségnek.
„Elvben üdvözöljük a döntést” – mondta von Klaeden, hangsúlyozva, hogy a döntés a politikusokra hárítja a szükséges infrastruktúra biztosításának felelősségét. „A közlekedés területén az éghajlatvédelem sikerének szempontjából az új technológiák elfogadása, nem pedig a hagyományos technológiák betiltása a döntő szempont” – fogalmazott.
(MTI)
Nyitókép illusztráció. Fotó: Pixabay