Kínából érkezett fontos ígéret Magyarországnak – az Európai Bizottságnál foghatják a fejüket
Elkerülhetetlen a pekingi reakció.
Számos munkahely függ a belsőégésű motoroktól.
Az Európai Parlament 2035-től be akarja tiltani a belsőégésű motorral hajtott új autók értékesítését. Az európai parlamenti képviselők többsége szerdán Strasbourgban megszavazta, hogy a gyártók a következő évtized közepétől
Mielőtt azonban ilyen rendelet hatályba léphetne, a parlamentnek még egyeztetnie kell az uniós tagállamokkal.
Volker Wissing (FDP) szövetségi közlekedési miniszter a belsőégésű motorral hajtott új autók értékesítésének 2035-től történő betiltása ellen szólalt fel. Wissing csütörtökön Berlinben a dpa német hírügynökség kérdésére válaszolva úgy fogalmazott, hogy az Európai Parlament belsőégésű motorral kapcsolatos döntése „nem nyerte el a tetszését”.
A technológia kivezetése nehéz idők kezdetét jelentené a polgárok számára – mondta. Sok munkahely függ ugyanis a belsőégésű motoroktól.
„Azt szeretnénk, hogy a belsőégésű motorral rendelkező járműveket 2035 után is lehessen újonnan forgalomba helyezni, ha bizonyíthatóan csak bioüzemanyaggal lehet azokat megtankolni.
A belsőégésű motorral felszerelt, klímasemleges járművek engedélyezése van csak összhangban a technológiai nyitottság elvével” – mutatott rá.
A Német Gépipari Szövetség (VDMA) is bírálta az Európai Parlament kezdeményezését. „Az Európai Parlament szavazása nem jó hír az EU ipari ereje és fenntarthatósága szempontjából” – mondta Hartmut Rauen, a VDMA vezérigazgató-helyettese csütörtökön.
„Ez nemcsak azt jelenti, hogy az EU feladja vezető szerepét a belsőégésű motorok technológiái terén, hanem azt is, hogy lemond egy nagy potenciállal rendelkező, fenntartható technológiai lehetőségről is” – mutatott rá Rauen. A tilalom ugyanis csak beszűkítené a rendelkezésre álló klímasemleges meghajtási technológiák választékát.
Nem szabad eltekinteni attól sem – mondta –, hogy Oroszország és Kína uralja a globális járműipar ellátását az elektromobilitáshoz szükséges olyan kulcsfontosságú nyersanyagokkal, mint például a nikkel, a kobalt vagy a magnézium. „Ezáltal a belsőégésű motorok fokozatos kivonása jelentős geopolitikai kockázatot jelentene Európa számára” – figyelmeztetett.
„Az elektromobilitásra történő áttérés visszafordíthatatlan”
A Volkswagen csoport elvileg végrehajtható lépésnek tartja az Európai Parlament döntését. „Ambiciózus, de elérhető célt” fogalmaztak meg – közölte a wolfsburgi székhelyű vállalat csütörtökön. „Az elektromobilitásra történő áttérés visszafordíthatatlan. Ez az egyetlen ökológiailag, technológiailag és gazdaságilag észszerű módja a belsőégésű motorok mielőbbi kiváltásának” – fogalmaz a csoport közleménye.
Európa legnagyobb autógyártó csoportjának néhány márkája már korábban bejelentette, hogy fokozatosan kivonul a benzin- és dízeltechnológiából, és hamarosan leállítja a motorok új generációinak fejlesztését is.
A Mercedes-Benz autógyártó elvben üdvözölte az Európai Parlament azon döntését.
„2030-ra készen állunk arra, hogy teljesen elektromos meghajtásúvá váljunk ott, ahol a piaci feltételek ezt lehetővé teszik”
– mondta Eckart von Klaeden, a csoport külkapcsolati részlegének vezetője csütörtökön Stuttgartban a dpa hírügynökségnek.
„Elvben üdvözöljük a döntést” – mondta von Klaeden, hangsúlyozva, hogy a döntés a politikusokra hárítja a szükséges infrastruktúra biztosításának felelősségét. „A közlekedés területén az éghajlatvédelem sikerének szempontjából az új technológiák elfogadása, nem pedig a hagyományos technológiák betiltása a döntő szempont” – fogalmazott.
(MTI)
Nyitókép illusztráció. Fotó: Pixabay