A Kerámiatér egy olyan látványtár, amely a gyűjtemény bemutatásához egy látszólag távoli tudományterület: az agykutatás eredményeit is segítségül hívja. Az alkotók megfogalmazása szerint ugyanis a két rész olyan viszonyban áll egymással, amilyenben az emberi agy két féltekéje. A bal agyféltekénk a logikus rendszerezésért, az elvont fogalmakért és a nyelvhasználatért felel, a jobb félteke pedig a vizualitásért, a művészi kreativitásért és a képzelőerőért. Ezt a kettősséget használja a Kerámiatér a múzeumi gyűjtés és gondolkodás modelljeként: az egyik rész – a bal agyféltekéhez hasonlóan – logikusan rendszerez, földrészek, fazekasközpontok és formák szerint csoportosítja a világ kerámiáit, a másik pedig – akárcsak a jobb agyfélteke – hol érzékszervi szempontból, hol a sokrétűségük bemutatásával segít felfedezni és egymáshoz kapcsolni a különböző kerámiavilágokat.
„Az állandó kiállításunk egyik fő eleme a Zoom című tárlat – ismerteti Kemecsi Lajos. – A címet az magyarázza, hogy ebben a tárlatban mintegy ráközelítünk a gyűjteményünkre, egy speciális nézőpontból vesszük szemügyre a saját műtárgyainkat: az esztétikum, a látvány dominál.”
Ezen a kiállításon, amely egyfajta rávezetés a múzeum hatalmas gyűjteményére, ráhangolódás a részletes, alapos tematikákra, kevés a magyarázat,
annál színesebb a vizuális élmény.
Központi látványelemként ott lebeg a térben a múzeum legnagyobb műtárgya: egy bödönhajó; s ott látható a legrégebbi székely kapu: a mikházi ferences kolostor kapuja. Emellett megszemlélhető egy megragadó erejű fotóválogatás is az intézmény lenyűgöző gazdagságú fénykép-archívumából azokról, akikről a múzeum voltaképpen szól: az emberekről. A különböző korok és tájak – megszámlálhatatlannak tűnő – portréiból összeállított, kollázsszerű installáció hatalmas falfelületet tölt be.