Thomas Kutschaty taktikája, miszerint teljes mértékben a kancellári bónuszra próbált támaszkodni (pl. a választási plakáton Scholzot is feltüntették) egyértelműen nem vált be, feltételezhetően inkább rontott is a helyzeten, hisz a kancellár tétova Ukrajna-politikája miatt egyre többet kerül a kritikák kereszttüzébe.
Figyelemreméltó a liberális FDP szorított szerepe. Ők ugyanis sokáig a polgári tábor részeként határozták meg magukat, s sokan mindig is a polgári-liberális FDP-ről beszéltek. Észak-Rajna-Vesztfáliában az utolsó ilyen polgári kormányzás volt, s szimbolikus értékkel is bírt.
Viszont a választók egyértelműen nem a sikeres polgári együttműködésben szép eredményeket produkáló NRW-s FDP-t, hanem sokkal inkább a szövetségi balos kormányban lévő FDP-t büntették. Ugyanis a szövetségi balos kormányban az FDP nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, s nem tudott a polgári szavazók képviselőjévé válni. Sokkal inkább csalódást okozott. Történelme során váltott már élesen jobb- és baloldal között (1969, 1982, valamint most 2021-ben), s ezt a választók sose szívlelték.
A választási eredmények tükrében tehát négy koalíciós opció marad: fekete-zöld (CDU-Zöldek), Jamaica (CDU-Zöldek-FDP), Nagykoalíció (CDU-SPD, Große Koalition), valamint a szövetségi kormányhoz hasonlóan a „közlekedésilámpa”-koalíció (SPD-Zöldek-FDP).
Egy CDU-FDP-AfD kizárólag hipotetikus lehetőségként marad, politikailag teljesen ki van zárva. Előbbi kettő a jelenlegi berlini kormánykonstelláció ellenmodellje lenne, és egyúttal be tudná biztosítani az új CDU-pártelnök Friedrich Merz pozícióját is.
Mivel azonban egy CDU-Zöld kormánynak is meglenne a szükséges többsége, így nem valószínű, hogy – amennyiben koalícióra lépnek – bevonnának egy harmadik partnert is, márcsak azért is, mert az FDP egyértelműen leszerepelt. Ennek függvényében a „Jamaica” együttműködés inkább csak gondolati játék, mintsem realitás. De mindenképpen jelzésértékű lehetne, hiszen szövetségi szinten a jelenlegi konstelláció fényében csakis a „Jamaica” lehetne a kormánybuktató, többséggel rendelkező formáció.
Jelenleg ez a kormánybuktatás egyáltalán nem reális , de ki tudja, hogy alakul a további német belpolitika. Azt is tudni kell, hogy vélhetően Schleswig-Holsteinban kialakult az ottani Jamaica nem akakul újra, így egyetlen ilyen formáció se lenne már Németországban. Hatalomtechnikai aspektusokat figyelembe véve egy „közlekedésilámpa”-koalíció lehetősége is életszerűtlen lenne, mivel a szövetségi szinttel ellentétben Észak-Rajna-Vesztfáliában jelen eredmények alapján kvázi két vesztes párt is tagja lenne.
További szempont lehet még a koalíciós partner kiválasztásánál, hogy Schleswig-Holsteinban és Észak-Rajna-Vesztfáliában párhuzamosan zajlanak majd a kormányalakítások és az azt megelőző tárgyalások. Ez azt is jelentheti, hogy Kielben végül Daniel Günther (CDU) már csak azért is alakíthat polgári koalíció, mert a CDU-nak (és talán megint az FDP-nek) is fontos az ilyen jellegű kooperáció felmutatása, esetleges hatalomtechnikai opcióként történő verzióként.
Ez már csak azért is valószínű, mert Düsseldorfban minden bizonnyal egy CDU-Zöldek koalíció fog felállni, akárcsak Hessenben. Ez a modell azért is érdekes, mert nem kizárt, hogy a gyenge FDP miatt ez lenne a CDU egyik lehetséges hatalmi opciója sok más tartományban is. Az erős Zöldek akár gátat szabhatnak a polgári értékekhez visszataláló CDU számára, de minden esetre csak most látszik igazán, hogy a német társadalom milyen mélyen vannak jelen a zöld gondolatok. Ez még a CDU-nak is okozhat fejtörést.
Nyitókép: MTI/EPA pool/Filip Singer