Zátonyok a Tisza útjában
Orbánéknak elég megőrizni táborukból, aki jelenleg megvan, és emellett kb. 20-25 billegő körzetre koncentrálni.
A főpolgármester a Telexnek adott interjújában arról beszélt, hogy akinek az ellenzéki oldalon nincs felelősségérzete, az pszichopata.
A választás után a Telex hírportálnak adott először nagyinterjút Karácsony Gergely, aki hosszasan elemezte az egyesült ellenzék vereségének okait. A főpolgármester többek között kifejtette: a kampány a leegyszerűsített igazságok világa, ezt használta ki a Fidesz propagandagépezete, ami a leegyszerűsítéseket „az ostobaságig fokozta”. Saját szerepéről pedig úgy fogalmazott:
teljesen biztos, hogy akármit is csinálok, mondok, azt kiforgatták volna.”
Arra a kérdésre, hogy ezek szerint ő is azok közé tartozik, akik „a propagandának, valamint a leegyszerűsített, demagóg kormányzati üzeneteknek” tulajdonítják a több mint 3 millió Fidesz-szavazatot, azt válaszolta:
„Az elmúlt napok azt világossá tették, hogy az úgynevezett buborékhatás brutálisan erős. (...) Úgy tűnik, hogy van két nagy buborék a magyar politikában, persze az egyik sokkal nagyobb, mint a másik, hiszen adófizetői százmilliárdokból van felépítve. A másik, a mienk rettentően erőforrásszegény. De így is párhuzamos valóságokban élünk, amelyek nagyon ritkán találkoznak.”
Karácsony szerint a kampány során lehetett azt látni, hogy az ellenzéki szavazók elkötelezettebbek, és minden korábbinál aktívabbak is, ebből vonhatták le azt a téves következtetést, hogy többen is vannak.
„De valójában éppen, hogy kevesebb szavazónk volt, csak ők nagyon aktívak bizonyultak. A kampány megmutatta, hogy két rendkívül tudatos politikai tábor van, a miénk nyilván sokkal kevesebb információ alapján hoz tudatos politikai döntéseket, a másik, az adófizetői ezermilliárdokból épített buborék pedig azt biztosítja, hogy mindenhova eljusson az üzenet” – fogalmazott.
Arra a kérdésre miszerint a háború, és annak ellenzéki megítélése okozhatta-e a vesztüket, úgy válaszolt: „A közpénzekkel olajozott propagandagépezet hatékonyságát mutatja, hogy Fidesz általában hónapokon át, vagy akár évek alatt épít meg egy-egy kampányt, amire most nem volt idejük, hiszen ez az üzenet csak az utolsó hetekben jött, el is költöttek rá szerény becsléseim szerint közel egymilliárd forintot, de át is ment a buborékban.”
Karácsony szerint a jövőben nem lesz elég csak azt mondani, hogy „mi nem a Fidesz vagyunk”,
hanem kell egy alternatív politikai ajánlat.
Kifejtette: az összefogásnak volt közös története, de ezt kizárólag csak egy elitista szemszögből adott válaszokat a jövőre.
Szerinte az ellenzéki program ugyanakkor egy átgondolt, koherens, rengeteg munkával és egymásra hangolódással, valódi konszenzussal összeállt anyag volt, de ebből nem lett politikai termék abban az értelemben, hogy azt a programíró szakértőkön kívül más is megértse.
„De amit kidolgoztunk és amiben megállapodtunk, azt komolyan gondoltuk: ha megnyertük volna a választást, meg tudtuk volna csinálni, nem ígértük túl magunkat” – fogalmazott.
A főpolgármester arról is beszélt, hogy szerinte elitistává vált az ellenzéki üzenet, hiszen ma az átlagos ellenzéki szavazó egy felső-középosztálybeli ember, akinek személyesen nem ezek a problémái, mégis van társadalmi felelősségérzete.
„Amikor 2019-ben az önkormányzati kampányban jártuk a várost, a Havanna lakótelepen egy politikustársam azt mondta, hogy ő Havannában már volt, de a Havanna lakótelepen még soha…” – fogalmazott Karácsony.
Nyitókép: Mandiner