Muszáj, hogy az egész világ megtudja, ki volt Hunyadi János - filmes kerekasztal a Millenárison
2022. március 12. 12:39
Mit adott a magyar film a világnak? Mit tanulhatunk a magyar filmművészet legendás alakjaitól? Van-e sajátos közép-európai filmnyelv? Mit vinnének filmre ma, és hogyan tanítanák a mesterséget? – megannyi kérdés merült fel a Mandiner estjén. A résztvevők – Koltai Lajos, Káel, Csaba és Novák Emil – egyetértettek abban, hogy a magyar film különleges örökségét a mai ágazati viszonyok között kell tudni bemutatni az egész világnak, s abban is, hogy ez nem feltétlenül könnyű dolog, bár könnyebb, mint tíz éve lett volna.
A Millenáris B épületében pár hete megnyílt Álmok Álmodói 20 kiállításhoz kapcsolódva került sor a Mandiner Nagy elődök nyomában – A magyar film 120 éve című kerekasztal-beszélgetésére csütörtök este. Az esemény nyitánya volt annak a sorozatnak, amely a humán tudományok és a művészet magyar teljesítményei előtt tiszteleg. A beszélgetés résztvevői Koltai Lajos, Kossuth-díjas filmrendező-operatőr, a Nemzet Művésze, Káel Csaba, Kossuth-díjas filmrendező, a mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos, és Novák Emil, Balázs Béla-díjas operatőr-filmrendező voltak; az est házigazdája pedig Dudás Viktor filmszakértő, a Mandiner vendégszerzője volt.
A disputa oldott légkörére jellemzően Dudás – miközben vörösbort töltött a meghívottaknak – kérdésére Káel Csaba elmesélte, hogyan vette rá három hét győzködés után másodéves főiskolásként Marcello Mastroiannit, hogy egy portást játsszon el a vizsgafilmjében – a produkciót egyébként egy üveg házi körtepálinkával honorálta, ami a világhírű olasz színésznek nagyon ízlett, levelet is írt Káelnek, tréfásan megköszönve, hogy „újra elindította a világhírnév felé”.
Koltai Lajos a tőle megszokott módon sztorikon keresztül adott át valamicskét az elmúlt évtizedekben felhalmozott tudásából, Novák Emil pedig a filmszakma jellegzetességeinek működését fedte fel a hallgatóság előtt.
(fénykép: Mátrai Dávid / Mandiner)
Dudás kissé provokatív kérdésében utalt a filmszakma teljes állami átszervezésével kapcsolatos kezdeti kritikákra: csak tavaly 330 produkció, 200 milliárdos bevétel, megduplázott magyar Oscar-díjak, számos aranypálma, „és a medvék is sorakoznak”” – fogalmazott – így néz ki egy tönkretett filmszakma?
„121 éve van egy elképesztően sikeres ágazat, amit magyar filmgyártásnak hívunk”
– szögezte le Káel, hozzátéve: „A filmszakma örök és elpusztíthatatlan”. Az első magyar film, a Tánc című 1901-es produkció óta eltelt korszakokból készült Nagylátószög kiállítás a Ludwig Múzeumban három hónap alatt 40 ezer látogatót vonzott, az ott bemutatott koncepció mentén szeretnék majd létrehozni a magyar mozgókép múzeumát – mondta a kormánybiztos.
(fénykép: Mátrai Dávid / Mandiner)
Koltai jóval kritikusabban ment neki az előző rendszernek, mondván: „rengeteg baj volt, rosszak voltak az arányok, az elosztás, annak megítélése , hogy mi a jó, és mi nem”. Hozzátette: ha minőség van, akkor pénz is lesz rá - most „elég jó dolgokra van fordítva, jó helyre lett elköltve”; s
ha minőség van, akkor néző is lesz.
A forgalmazás jó, hogy beépült ebbe a logikába, hiszen "rendben, hogy egy jó filmmel üzenünk a világnak, de ezt az üzenetet valahogyan el kell juttatni mindenhova”. Ami a forgalmazást illeti, Novák a covid-járvány alatti problémákat emelte ki, ugyanakkor a magyar film erősségeként jelölte meg a színészeket, akikkel a néző végigmegy egy történetben.
A megfelelő színészek kiválasztásának kérdéséről szólva Koltai személyes példát hozott: már nem titok, Semmelweis Ignácról forgat épp filmet, amihez olyan színészt keres, aki egy szenvedélyes, elszánt, nem feltétlenül szerethető karaktert tud megformázni. „Nem könnyű 30-35 éves kor alatti színészeket kásztingolni, hiszen nem mindenkinél látszik még, hogy mi van benne" - mondja. "Személyiséget kell találni, hiszen ő lesz majd a hordozó; nézem a szemét, hogy ott van-e a hitelesség, ott van-e a szemében az igazság" - fogalmazott Koltai. "Adott egy remek forgatókönyv és nagyszerű dialógusok, de hogy hogyan hagyja el a szöveg a szereplő száját, azon is rengeteg múlik” – mondja és hozzáteszi, van egy hasonlóan erős női szerep is, arra se lesz egyszerű megtalálni a megfelelő színészt.
(fénykép: Mátrai Dávid / Mandiner)
A nemzetközi sztárok magyar filmekben való szerepeltetésének kérdése is előkerült, az 1996-os Honfoglalás óta szerencsére sokat változott a helyzet. Káel emlékeztetett: a streaming szolgáltatók átálltak az eredeti nyelv plusz felirat megoldásra, ami nagyon jó nekünk, „hiszen a saját történeteinket magyarul tudjuk elmondani”, s itt a Filmio is, „kis túlzással a magyar filmek Netflixe”.
Jó eszköz még a nemzetközi terjesztésre a koprodukció is a kormánybiztos szerint, és fontos eredmény, hogy az elmúlt évtizedekben Budapest Európa második legnagyobb filmbázisa lett, ahová szeretnek járni a sztárrendezők, világsztárok.
„Will Smith hajlandó volt még a Lánchíd tetejére is felmászni, ennél jobb reklámot nehezen tudtunk volna kitalálni
és soha nem tudtuk volna kifizetni”– fogalmazott sokak derültségére. Mindehhez viszont az kell, hogy a közép-európai és európai forgalmazást komolyan vegye az ipar, „különben az amerikai filmipar letol minket a pályáról”. Miközben ott van a Hunyadi-sorozat: muszáj, „hogy az egész világ megtudja, ki volt Hunyadi János, és miért harangoznak délben”. Káel szerint a sorozatok a színészeknek jó kibontakozási lehetőséget jelentenek, és megemlítette a Nemzeti Film Intézet induló filmklub-rendszerét is, hiszen hiba volna nem kihasználni, hogy „most bárhol megteremthető a mozi, akár egy művelődési házban is”
(fénykép: Mátrai Dávid / Mandiner)
Novák szerint a moziélmény ugyanakkor pótolhatatlan, a streaming - akár telefonról, akár otthon a tévéképernyőn - nem ugyanazt adja, „ez egy divat, amiben ott kell lennünk, de amit filmművészetnek hívunk, az ettől messze van” – foglalta össze. Koltai máshogy vélekedett, szerinte régen a mozi volt a rang és a tévé nem, most ez megfordult, „a mai sorozatokat a legjobbak írják, a legjobbak játsszák, fényképezik, rendezik, divat benne lenni”, és remek színészi teljesítmények születnek, ott van például a The Crown. „A díszleteken keresztül beengednek egy olyan közegbe, ahová sosem jutnánk be, és megmutatják, hogy hogyan ül le például egy királynő. Ezt a legnehezebb oktatni amúgy, hogy hogyan kell a színésznek bejönnie, hogyan forduljon vagy üljön le” – merengett vissza, többek között Törőcsik Marit emlegetve a műfaj nagyjaként.
De vajon be lehet-e szállni a versenybe ilyen költségvetéssel és minőségben, látványban? – tette fel a kérdést Dudás, mire Káel rávágta: nem.
„Szögezzük le: mi nem tudunk és nem is fogunk hollywoodi filmeket csinálni, azokat Hollywoodban csinálják”.
A mi magyar filmes örökségünk, ami a dns-ünkben van, más, ezt kell összeegyeztetni a jelenlegi ágazati formulákkal – szögezte le. A magyar film tartalmában, kivitelében és mondanivalójában erős, mások számára is élvezhető, beépül a köznyelvünkbe. Mint például a Megáll az idő – hozta fel Gothár Péter zseniális rendezését. Koltai – a film operatőre – felidézte, amikor Amerikában bemutatták, néma csöndben fogadta a közönség, nem is sejtették, micsoda átütő sikere lesz odaát. Mindenki a csodájára járt. Hozzátette, egészen izgalmas volt a Blade Runner és a Ghandi között szerepelni az Oscar-jelöltek között; ahogy a Mephisto esetében is, az utóbbinál a díjat meg is kapták. Meg se fordult addig a fejükben, hogy ez előfordulhat-, hisz sosem az Oscar volt a cél, hanem a minőség.
(fénykép: Mátrai Dávid / Mandiner)
Szóba került még a színház és film viszonya: Koltai hosszan méltatta előbbit, „ahol a közönséggel egy levegőt szív az ember”, míg a filmnél legfeljebb a rendező van ott, ha nem monitoron nézi éppen az adott jelenetet – amiről igyekszik leszoktatni a saját tanítványait.
„A személyesség a kulcs, az a magyar film erénye”
– fogalmazott Káel, aki szerint még Kertész Mihály némafilmjein is átsüt a személyesség, noha feliratozták – és a Casablancában is, noha ízig-vérig hollywoodi alkotás. Ugyanakkor sokat érdemes tanulni a tengerentúlról, például a forgatókönyvírás technikáját, amiben el vagyunk maradva; ehhez jöhet a magyar dns, a saját világlátásunk, ahogy ábrázoljuk magunkat, hiszen „a mozi az élet”. Mint Koltai fogalmazott, a beszélhető filmnyelv, a történetmesélés a legfontosabb, hogy a film felkeltse és fenntartsa az érdeklődést másfél órán keresztül.
Nézői részről érkezett a kérdés, hogy milyen pluszt adhat egyáltalán a filmes képzés, nem elég-e elegendő időt eltölteni a szakmában és tapasztalatot szerezni – itt Novák elmondta, persze végig kell járni a szamárlétrát ahhoz, hogy az ember el tudjon a szakmában igazodni, mindazonáltal jelenleg az SZFE-n teljes szabadságban dolgoznak a diákok, az egyetem pedig „olyan technikát ad, amelyen öröm játszani”. A kérdés persze az, van-e mondanivaló és tehetség, amitől művésszé válik az ember, anélkül nem megy.
Brutálisan indul, hogy aztán megható szabadulástörténetté kerekedve mindenkinek reményt adjon Till Attila új filmje. Az És mi van Tomival? egyszerre beszél az alkoholfüggőség bugyrairól, az érintettek és a hozzátartozók pokoljárásáról és arról, hogy nincs az a sötét, ahova ne sütne be néha a nap. Interjúnk.
Több tízezer embert mutat az online kalkulátor „pedig ez nem volt heteken keresztül előre reklámozva, mint az ellenzéki tünci” – hívta fel a figyelmet Deák Dániel.
A heti Presszóban szó esett a Fővárosi Közgyűlés megalakulásáról, Magyar Péter tüntetéséről és Kiss László DK-s polgármester börtönből irányított önkormányzatáról is.
Liszt Ferenc egyszerre volt egyedülálló zenei tehetség és elképesztő személyiségű újító szellem, aki ráadásul még következetesen magyarnak is vallotta magát. Vétek volna az ilyen kincseinket nem megmutatni magunknak és a világnak – mondta Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója az október 9. és 22. között zajló Liszt Ünnep kapcsán.
A Filmio „kis túlzással a magyar filmek Netflixe” – valóban egy remek kezdeményezés, de a határon túliak számára nem elérhető. Azazhogy elő lehet fizetni rá, utána pedig jön a pofára esés, hogy maguk a filmek nem nézhetőek határon túl.