Mindez felveti a kérdést: mit tegyünk? „A tizenkilencedik században a szocialisták éltek a katakombákban és üldözték őket a hagyományos társadalmak, ma pedig – legalábbis nyugaton – a konzervatívok élnek egyfajta párhuzamos társadalomban”, nem fogadják el őket kollégáik, rokonaik. Nekik meg kell szervezniük saját életüket és szakmai életüket, hogy összhangban élhessenek elveikkel.
Engels provokálni is akart a címválasztásával, mellyel Leninre utalt, célja pedig,
hogy a konzervatív oldal egyfajta „szigeteken” megőrizze a hazafiasság és kereszténység gondolatait.
A Nyugat, mint minden civilizáció, egyszer megéli a végét, de ez nem jelenti azt, hogy feladhatjuk a nyugati elvek képviseletét és hogy ne kellene valamilyen fajta örökséget átadni utódainknak. A római birodalom is sokat adott át az antik értékekből az őket követő civilizációknak - talán nekünk is hasonló lesz a feladatunk, ha már stabilizálni nem lehet kultúránkat. Ez lehetővé teszi, hogy későbbi korok még újra felfedezzék azokat. Keresztény szempontból nem idegen a gondolat, hogy abban a tudatban vívjunk vesztes csatát, hogy egy magasabb szinten tudunk győzni – ez voltaképpen a keresztény mártírok gondolatisága.
Engels az államtól való eltávolodást, a nyugati nagyvárosok elhagyását, a párhuzamos intézmények létrehozását javasolja, továbbá a hosszútávú, generációkon átívelő gondolkodást. Szerinte saját szóhasználatot kell kialakítanunk, nem átvenni a baloldal szavait, olvasnunk kell, de megválogatva, mit, felelősen kell foglalkoznunk a testünkkel – de nem hedonista módon –, családokat kell alapítanunk és oktatni kell a gyermekeinket, de főleg újra hinnünk kell és büszkének kell lennünk európai történetünkre. A szerző szerint ezeket az értékeket nem feltétlenül felejtették el Kelet-Európában, és talán csodálkoznak egyesek, miért írnak ilyen könyveket nyugaton, de