Szabó Gabriella, Vajda Attila és a többiek: tolonganak az olimpiai bajnokok a kajak-kenu szövetségi kapitányi posztokért
A közelmúlt legendái mellett külföldön bizonyított nagynevű szakember is beadta nyilvános pályázatát, ezekből szemezgettünk.
Magyarország derűsebb oldala – kiosztották a Magyarország 365 című fotópályázat idei díjait a budapesti Eiffel Műhelyházban; egészen izgalmas hátterű emberek nyertek díjat, a neves szakmai grémium Kaiser Ottó mellett olyan további nagy neveket vonultatott fel, mint Keleti Éva Kossuth-díjas fotográfus, Haris László MMA-tag fotóművész, érdemes művész, vagy a korábbi győztes, Potyó Imre környezetkutató, kétszeres „az év természetfotósa”, valamint Szecsődi Balázs fotográfus.
Istenes László házigazda és Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója – ez esetben: háziúr? – alaposan feldicsérték a nemrég felújításon átesett Eiffel Műhelyházat, az Opera új művészeti központját. Istenes úgy fogalmazott, hogy a lepukkant gyárépületből – az Északi Járműjavító épületeiből – fantasztikus kulturális központ lett, Ókovács pedig az épületegyüttes funkcióit sorolta és méreteit méltatta. S igazuk volt: a grandiózus, letisztult csarnoknál kívánni sem lehetett volna jobb helyszínt a természetet, épületeket, arcokat bemutató, sokszínű fényképeknek, amelyekből összesen hatvanat állítottak ki a látogatók csodálatára (a kiállítás egyébként december 22-ig látogatható). S a tér befogadóképessége magáért beszélt.
– fogalmazott a főigazgató.
A három díjazott kategóriából az elsőt a természetfotók („természet és táj”) alkották, a díjazottakat Potyó Imre méltatta néhány szóban; úgy, mint a Zalaegerszeg és Budapest között ingázó informatikus, Lőrincz Ákos Ködhatár című képét,…
…az Esteban Sanchez művésznévre hallgató fotós Tejivó című képét (ő több hónapos munkával készítette a szoptatós vaddisznó kocáról a fotót).
A fotósok, amatőrök és profik, képek ezreivel mondták el „azt, amit mi ebben az országban sokmillióan érzünk.
de nem az elérhetetlen tökéletességről szólnak, hanem „egy olyan közösségről és környezetéről, amely a mindennapok nehézsége ellenére is reménnyel tekinthet a jövőbe. Ha ilyen érzelmet fakasztó tájaink, sokszínű közösségeink és időtálló örökségünk van, semmi okunk a kishitűsre de annál több a büszkeségre” – fogalmazott az államtitkár.
Ködhatárok)Hozzátette, generációkon és megyehatárokon átível a pályázat, miközben olyan nagy öregek bábáskodnak mellette, mint Keleti Éva a maga több mint 90 évével. Dömötör kérdésünkre elmondta, felmerült a pályázat határon túli helyek irányába való kibővítése, de a fokozatosság hívei; mindazonáltal néhány nap múlva a fotók meghódítják a belvárosi Duna-korzót.
Az épített és tárgyi örökség képei a mérnökök dicshimnusza volt, amelyet Haris László zengett.
Díjazták Kovásznai Balázs Több millió év egy képen című képét, ahol a BME informatikus mérnöke dupla expozícióval dolgozott a tejúton és a mozgáson.
Az eddig összejött 60-70 ezer darabos kollekció pedig egyfajta néprajzi gyűjteményként is felfogható, kultúránk, múltunk darabjává válik majd.
Az eseményen különdíjakat is átadtak; Kaiser maga a Magyar Természetjárók Szövetségének különdíját a szekszárdi Makovics Kornél Viharvadászat sorozatának; a Nagycsaládosok Országos Szövetségének elnöksége Zsoldos Alexandra fényképész Az igen után című képének ítélte, a Magyar Turisztikai Ügynökség különdíját Szabó László kabinetfőnök adta Bella László Magányos kápolna című képének. Az Operaház különdíját Ókovács Szilveszter adta át a már említett Kerekes M. István Start című fotójára.
Kiss Márton végzős szarvasi gimnazista Start című fotója.
(Eseményfotók: Földházi Árpád / Mandiner. A nyertes pályamunkák esetében a fényképekről való fényképek készítésének elkerülése végett a fotókat a Magyarország 365 biztosította)