Schmidt Mária a Nyugatról: A hitetlenség a nihilizmusba vezet
Bemutatták a Terror Háza főigazgatójának legújabb esszékötetét.
„Az iszlám nemcsak vallás, hanem politikai entitás is, amely meg akarja hódítani a világot, és minden társadalmat irányítani akar.” A firenzei főegyházmegye kancellárjával beszélgettünk az iszlámról, az integrációról és a Nyugat tévedéséről.
Mario Alexis Portella, a firenzei főegyházmegye kancellárja, akinek 2018-ban jelent meg könyve A béke vallása? A természeti jogon tett erőszak és annak rejtegetése nyugaton címmel. Korábban az MCC Patrotic Talks műsorának adott interjút, most a European Conservative folyóirat lapszámbemutató rendezvényén beszélgettünk vele az iszlámról, az integrációról és a Nyugat nagy tévedéséről.
***
Ön könyvében részben azzal érvel, hogy a nyugatiak nem ismerik az iszlámot, és úgy ítélkeznek a terrortámadások ügyében, hogy azt sem tudják, miről van szó. Miért nem ismeri a Nyugat az iszlámot?
Nyugaton elsősorban az a probléma, hogy az emberek nem ismerik az iszlám szövegeit. Rendszeresen félreértés, hogy amikor történik egy terrortámadás, mindenki a politikailag korrekt magyarázatot adja, miszerint a támadó nem képviselte az iszlámot. Pedig, ha megnézzük, milyen szövegek inspirálják a dzsihadistákat, akkor a Koránra, illetve a haddiszra, Mohamed tetteire és hagyományaira találunk. Nyugaton nem ismerik ezeket a szövegeket, vagy nem érdekli őket. Ez félreértéshez vezet annak kapcsán, hogy miről szól az iszlám.
ami nem csak meg akarja hódítani a világot, de minden társadalmat irányítani akar, mégpedig ezen szövegek alapján. Ez az, ami nem érdekli most a Nyugatot.
Egyszer volt alkalmam interjút készíteni Ayaan Hirsi Alival, aki arról beszélt, hogy az iszlámot meg kell reformálni. Erről mit gondol?
Lehet reménykedni, de az iszlámot nem lehet megreformálni, mert a Korán Allah szó szerinti kinyilatkoztatása. A kereszténységben vannak különböző értelmezések például annak kapcsán, hogyan vigyük el Krisztust másokhoz. Lehet nem szó szerint olvasni dolgokat, sok mindent allegorikusan értelmezünk, főleg az Ószövetséget. Az iszlámban nincsen helye az értelmezésnek. Ezek a szövegek Allah szó szerinti szavai, és engedelmeskedni kell neki. Hogyan lehet megreformálni Allahot? Lehetetlen.
Ott az iszlám már nem része az államvallásnak. Az állam és a vallás egy az iszlámban, az állam behódolása az egyháznak. Az iszlám az állam, és az államnak iszlamistának kell lennie. Egy reformált iszlám olyan lenne, amely már nem diktálja az államnak, mit csináljon.
Egyes nyugati statisztikák szerint a terrorizmus elkövetőinek jelentős része másod- vagy harmadgenerációs bevándorló. Ők már nyugati oktatásban nevelkedtek, mégis az iszlamizmus felé fordultak. Miért nem vonzó a Nyugat?
Ez egy jó kérdés, és a válaszom, hogy nagy részben a morális vákuum miatt nem vonzó, amelyben élünk. Amikor eljönnek ezek a muszlimok Nyugatra, akkor abortusszal, pornóval és társaikkal találkoznak, és ezt elutasítják, mégpedig okkal. Inkább visszamennek a sariához. Ez nem jelenti azt, hogy rögtön terroristák lesznek, de fundamentalistákká válnak. Ahhoz, hogy túléljenek ebben az idegen világban és megőrizzék identitásukat, visszamennek az iszlám fundamentalista értelmezéséhez. Ez egy nagy probléma. Az iszlamizmus lényegében téli álomba vonult, miután Atatürk felszámolta a kalifátust 1924-ben. Kissé felébredt 1967-ben, de ez főleg Izrael- és Amerika-ellenességben nyilvánult meg. Aztán végleg felébresztette a Muszlim Testvériség, de ők sem a terror támogatásával kezdték, hanem családpárti, szociális programmal. Visszahozták a tradíciót.
Mi a megoldás ön szerint?
Vissza kell térni a kereszténységhez, nem szabad elhallgatnunk, hogy keresztények vagyunk. Be kell vonnunk őket a teljes diskurzusba. A legtöbb muszlim szeret itt élni, élvezik a szabadságot, amit otthon nem élveznek.
Krisztus tizenkét tanítvánnyal kezdte, aztán kezdett nőni a kereszténység. Az igazság vonzza az embereket, és nekünk kollektíven kell cselekednünk. A katolikus egyháznak azt kell mondania: ébresztő, tegyétek, amit az urunk tett! Véget kell vetni ennek a monológnak, ami szerint az iszlám és a kereszténység ugyanaz, mert nem az.
Fotó: Trenka Attila