Harminc esztendeje, hogy 1991. június 19-én az utolsó szovjet katona is elhagyta hazánkat, s Magyarország több mint négy évtizedes idegen megszállás után visszanyerte szuverenitását. Hosszú út vezetett idáig, ezt az utat szokás rendszerváltásnak nevezni. Ennek során itthon a Magyar Szocialista Munkáspárt, a különböző közéletiből fokozatosan politikaivá formálódó ellenzéki csoportok, a nemzetközi színtéren pedig a nagyhatalmak szándékai és érdekei feszültek újra és újra egymásnak a szocialista gazdasági modell lassan, de biztosan összeomló pillérei között. A többpárti demokrácia és a függetlenség felé törekvés során számos jó és rossz kompromisszum született, politikai és személyes pálfordulásokra került sor, tabuk dőltek meg, s talán néhány új tabu is felállíttatott. Az átalakulás évei alatt mi anyaországi magyarok eltemettük halottainkat, ikonjainkat – ki-ki a magáét – rátaláltunk határon túli nemzettársainkra vagy épp jobban eltávolodtunk tőlük, a gazdasági rendszerváltás győztesei vagy vesztesei lettünk. A magyar politikumnak és a magyar társadalomnak sok dolga volt, és sokat is tett ebben az időben. Egyvalamit azonban mintha elmulasztottunk volna: nem álltunk meg soha egy pillanatra, hogy őszintén számot vessünk magunkban a rendszerváltással kapcsolatban, és nem került sor nyílt, sanda hátsó szándékoktól mentes párbeszédre sem annak érdekében, hogy valamiféle „nemzeti minimumban” megegyezhessünk a rendszerváltás mérlegéről.
Jelen írás nem kívánja ezen „emlékezet-konszenzus” elmaradásának okait részletesen firtatni, ez a szigorúan vett történettudományi munkák feladata. Az esetleges felelősök megnevezését se keresse senki e sorok között. Hiszen ki tekinthető felelősnek? A politikus, akinek ilyen-olyan okból nem állt érdekében az egyetértés minimumának megteremtése? Az értelmiségi, aki hamar kiábrándult és félreállt a kiabálásba torkolló vitában? A közéleti-közpolitikai és társadalmi élet kérdései iránt kevéssé fogékony állampolgár, akinek erejét ebben az időben a felszínen maradás kötötte le? Ha patetikus és egyben némiképp elkenő választ akarok adni erre a kérdésre, akkor azt felelhetem: mindannyian felelősök – ha eltérő mértékben is.
Igen, mindannyian felelősök vagyunk. A rendszerváltást felnőttfejjel megélő generáció, és az utána felnövő nemzedékek is. Felelősök vagyunk azért, mert immár három évtizede nem veselkedünk neki rendbe tenni közös múltunk eme fontos részletét.
Persze nem csak ezzel vagyunk adósok. Nem vettünk egy mély levegőt, és mi, magyarok, mindannyian nem vetettünk számot se az 1867-es kiegyezéssel, se az 1918-as összeomlással, se Trianonnal, se a magyar zsidóság 1944-es tragédiájával, se a német és a szovjet megszállás következményeivel – de úgy tűnik, még 1956-tal sem. E sorsfordulókról narratíváink vannak, de közös tudatunk nincs.
Mindebből véleményem szerint két dolog következik. Egyrészt emiatt nemzeti történelmünk ezen mérföldkövei folyamatosan ki vannak téve annak, hogy újra és újra az aktuálpolitikai és az ideológiai tusakodás papírmasé díszleteiként használják őket. Másrészt mulasztásaink miatt nem építkezhetünk e történésekből: nem tudunk valódi tanulságokat levonni belőlük.
Sokan emiatt a történészeket hívják tetemre: a ti kötelességetek, hogy közös múltunkat kutassátok és objektíven bemutassátok, miért nem teszitek tisztességgel a dolgotokat? Ez a vád azonban csak részben igaz.
Először is a magyar történettudomány számos „nemzeti sorsforduló” kutatása és kiegyensúlyozott elemzése kapcsán jól áll. Már jóval korábban lezajlottak például azok a szakmai viták, melyek az 1867-es kiegyezés értékeléséről szóltak. A tudomány berkein belül szinte teljes a konszenzus arról, hogy a kiegyezés – bizonyos hiányosságai mellett – egy olyan kompromisszum volt, ami megnyitotta az utat a hazai gazdaság figyelemre méltó fejlődése előtt és fél évszázadra stabilizálta Közép-Kelet-Európa jelentős részét. A fent említett többi esemény kapcsán pedig ha egyetértés számos kapcsolódó kérdésben nem is mutatkozik a történészek között, de maga a történész céh sokat tett ezek vizsgálata terén. Ha úgy tetszik, elegendő matériával szolgált a nemzeti minimum kialakításához.