Erre reflektálva nyújt lehetséges szakpolitikai alternatívát a személyi asszisztencia sok országban már működő rendszere, amely a bentlakásos intézmények és a velük járó izoláltság helyett olyan modellt javasol, amely a fogyatékos emberek számára az aktív társadalom tagjaiként a polgári lét lehetőségét hordozza. A például Németországban, Svédországban vagy Dániában már bevált koncepció kulcsfogalma az önálló életvitel: lényege, hogy a segítségre szoruló embereknek a számukra nélkülözhetetlen – akár huszonnégy órás – szolgáltatást saját otthonukban megadva meg lehet teremteni annak módját, hogy a társadalmi folyamatok integráns részeként azok formálóivá váljanak.
Az elgondolás mögött az a meglátás áll, hogy a szociális szférában domináns centralizált intézményrendszer nem alkalmas arra, hogy az ott élők kevésbé szem előtt lévő képességeiket kibontakoztatva cselekvő résztvevői legyenek a közösségi lét megannyi színterének. A személyi asszisztencia elnevezés azonban azt is jelzi, hogy ezen szolgáltatástípus túlmutat a személyi segítés vagy házigondozás részben itthon is működő rendszerén: arra utal, hogy az illető ellátására központilag kirendelt személyt felváltó asszisztens alkalmazója és a rendelkezésére bocsátott pénzügyi keret kezelője maga a fogyatékos ember. Ezen, a felelősségvállalást megkövetelő megoldás rugalmas választ ad a fogyatékoslét bürokratikusan alig-alig kezelhető sokféleségére.
Ahogy arra Sándor Anikó és Kunt Zsuzsanna a vonatkozó kutatásokat áttekintve felhívják a figyelmeti, a rendszer pluszköltségei nem feltétlenül magasabbak, mint a lakókat a társadalomból kivonó szociális otthonokra épülő szisztémáé, hiszen a fogyatékos emberek és az ő ellátásuk okán a munkaerőpiacról korábban kiszoruló családtagok ily’ módon sok esetben adófizetőként gazdasági értelemben is hozzájárulhatnak a közösségi javakhoz. Mindenekelőtt azonban azt érdemes észrevenni, hogy a koncepció lényege közel sem a financiális előnyökben rejlik: legnagyobb erénye az a konstruktív látásmód és az azt megelőző felismerés, hogy egy közösség egyik legfőbb erőssége pontosan akképpen mutatkozik meg, hogy képes mindazon tagjainak megadni az öntevékeny élet lehetőségét, akik valamilyen oknál fogva akadályoztatva vannak az önálló életvitelben. Másképp fogalmazva: minél több, önmagukért bizonyos keretek közt felelősséget vállalni tudó és akaró ember alkotja a társadalmat, annál világosabban megmutatkozik az adott nemzetben rejlő lehetőségek tágas gazdagsága.