Vajon mit értene a kedves olvasó hívő és szkeptikus politikán? Első tipp: a hívő politika az valami keresztény-jobbos, középkori cucc; a szkeptikus meg a felvilágosult-tudományos, liberális demokrácia. Michael Oakeshott szerint fordítva van: a középkori politika a szkeptikus, és a felvilágosult-tudományos-liberális a hívő.
Michael Oakeshott (1901-1990), a huszadik századi brit konzervatív gondolkodás jeles alakja, a London Scool of Economics tanszékvezetője volt. Eddig csak egy kötete volt magyarul olvasható, a Politikai racionalizmus, mely a racionalista politikát kritizálja. Oakeshott volt az, aki emlékezetes székfoglaló beszédében nem receptet, feladatlistát jelölt meg a politika számára, hanem annyit mondott, hogy követni kell a hagyomány sugalmazásait. Eme javaslata nem igazán elégítette ki a kortárs politikatudósokat.
Oakeshott a középkorra csak említésszerűen tér ki, mivel épp nem a középkor, hanem a modernitás két politikai stílusát kívánja bemutatni és elemezni a Századvég által nemrég kiadott kötetében, melyet a szerző az ötvenes években írt.
Ahogy Molnár Attila Károly figyelmeztet bevezető esszéjében (A bizonytalanság élvezete): a szkeptikus politika nem azonos a filozófiai szkepszissel, hanem a törvény uralma és politikai társulás. Molnár rámutat: Oakeshott szerint a politikának el kell fogadnia a bizonytalanságot, nem pedig felszámolnia kell azt. „A szabadság és rend mindig a homályosság, kétértelműség velejárói, szemben a modernek egyszerűségre és tökéletességre törekvésével.” Mindennek ellenfele a Francis Bacon nevéhez köthető szcientizmus, a tudományos politika ígérete, amit Oakeshott hívő politikaként aposztrofál.
A hívő politika
A hívő politika Oakeshott szerint tehát Francis Baconnel kezdődött, s „a hívő politikában a kormányzást az ember tökéletesedését célzó szolgálatnak tekintik, ahol a tökéletesség az ember evilági körülményeinek állapotaira vonatkozik, annak elérése pedig az ember erőfeszítéseitől függ”.
A középkor politikája azért volt szkeptikus, mert sem a technikai lehetőségek, sem a kellő hatalomkoncentráció nem volt meg a hívő politika követéséhez, emellett pedig nem kívánták lehozni a mennyországot a földre. Sőt, míg ugyan akkor is léteztek elvárt viselkedési normák, nem volt olyan specifikus életmód, amit a kormányzat számon kért az embereken.