Tarlós István megtáncoltatta a csodálatos olasz filmcsillagot
„Kicsit várni kellett rá, de csak összejött” – emlékezett vissza a volt városvezető.
Előfordulhat, hogy így a beruházás jóval drágább lesz, az időveszteség miatt pedig az uniós támogatás is elúszhat.
Mivel a BKV és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. között a péntek délelőtti tárgyaláson sem jött létre egyezség a cég 18 milliárd forintos követelése kapcsán, ezért a közlekedési vállalatnak még aznap rendkívüli igazgatósági ülést kellett összehívnia – írja a Világgazdaság. Ennek eredményeképpen a felek közötti vita rendezésének aznap, tehát október 30-án lejáró határidejét meghosszabbították. A két vállalat közötti tárgyalások oka, hogy az osztrák hátterű cég 18 milliárdos többletköveteléséből a fővárosi tömegközlekedési vállalat csupán nyolcmilliárdot ismer el. E hét szombattól teljes vágányzár lép életbe a 3-as metró belvárosi szakaszán, az intézkedés indokoltsága azonban erősen megkérdőjelezhető, ha nem zajlik kivitelezés az alagútban.
„Sikerült jogi lehetőség találni arra, hogy az utolsó utáni pillanatban is tárgyalni lehessen” – állítja az újság egyik belsős forrása. A két vállalat közül a BKV szűkszavúan megerősítette, hogy valóban folytatnak tárgyalásokat, míg a Swietelsky jelezte, hogy az ügyben nem kívánnak nyilatkozni.
Egyszer már megpróbálták, akkor Tarlósék jól tárgyaltak
A cég kemény tárgyalási stratégiája nem ismeretlen a mindenkori városvezetésnek, ugyanis a 4-es metró építése során ugyanennek a vállalkozói körnek egyik érdekeltsége, a Swietelsky Építő Kft. 22 milliárdos követelést támasztott a BKV felé. Ezt végül a Tarlós István vezette városvezetés új organizációs terv készítésével, illetve a vállalkozói és finanszírozási szerződések újratárgyalásával tudta elkerülni, amellyel a Vitézy Dávid vezette BKK több tízmilliárdot spórolt meg a fővárosnak. A közbenjárásnak köszönhetően a Swietelsky Építő Kft. igényét 56 százalékkal faragták le, míg az ugyancsak többletkövetelést támasztó Siemens 70 millió eurót meghaladó igényét 58 százalékkal. Az kiadások csökkentése mellett az egykori városvezetés elérte azt is, hogy a 4-es metró építését végző vállalatokat munkára tudta késztetni, a mostani helyzettel ellentétben nem fenyegetett a beruházás leállása.
Nagy ára lehet a tétlenségnek
Kérdés, hogy a jelenlegi városvezetés beavatkozik-e, s ha igen, milyen eredményt ér el a Swietelsky másik leányával szemben. A főváros szerepvállalására már csak azért is szükség lenne, mert ha a BKV új közbeszerzés kiírására kényszerül a középső szakaszon, az jócskán megemelheti a költségeket, az időveszteség miatt pedig bizonytalanná válhat a 3-as metró uniós támogatása is. A Világgazdaság kereste a városházát, de kérdéseikre nem kaptak választ.
(Világgazdaság)
Címlapkép:MTI/Bruzák Noémi