Mi teszi rablóvá a parkolóórát?
A parkolási rendszer lényege: a Fővárosi Közgyűlés joga megalkotni a parkolási rendeletet, megállapítva abban a zónákat és a tarifákat, de ezeket mindig kerületi kezdeményezésre teszik meg, illetve a kerületekhez tartozik a parkolás lebonyolítása és – itt a lényeg – ezekhez folyik be a pénz is. Dorner Lajos rávilágít: „A kerületek foggal-körömmel ragaszkodnak a parkoltatáshoz, hiszen ennek saját bevételként befolyó díja szabadon elkölthető – hiszen címkézetlen – forrás. Az egyéb bevételek döntő többsége címkézett: céltámogatás, feladatellátásra kapott pénz, nem ad mozgásteret a kerületi önkormányzatnak. Ha a parkolási pénzt is elvennék tőlük, akkor úgy élnék meg, hogy falhoz állítják őket.”
S ha már a kerületeké a bevétel, akkor jó, ha növelni is lehet? A VEKE elnöke a parkolási cégek örök bizniszén túl két további okot említ a mostani drágítási döntésre. Az egyik alkalmi, a koronavírus-járványhoz kapcsolódik: elvonták a szintén a kerületekhez befolyó, szintén szabadon felhasználható gépjárműadót, magát a fővárosban parkolást pedig ideiglenesen ingyenessé tette a kormány. Úgy gondolkoznak a kerületek:
vissza kell tehát szerezni a kieső pénzeket, beleértve az iparűzési adó egy részének elvonását, amit a szolidaritási adó jelent.
A másik, nem szezonális oka a parkolás drágulásának egy belső mozgatórugó: a helyi lakosság, a lehetséges szavazóbázis. A kerületi autótulajdonos érvényesíteni akarja az ingyenes parkolás lehetőségét szűkebb lakókörnyezetében, de sokszor nem tudja. Máshonnan jövő autósok férkőztek a „helyére”. Nyomást gyakorol tehát a polgármesterére, aki enged a majdani helyhatósági választási szavazat reményében.