Az óraszámcsökkenés markáns és látványos lesz.
A bírálók egyébként előszeretettel hangoztatják a tanulók leterheltségét és a magyar oktatás gyengeségét, ám a tavalyi PISA-teszt és az idén március elején nyilvánosságra hozott országos kompetenciamérés – ahol a tavalyi tanévben az utóbbi tíz év legjobb matematikaeredményeit mértük – igazolja: a magyar oktatás egyre eredményesebb. Az új NAT reményeim szerint ezt a tendenciát fogja erősíteni.
Mekkora problémát jelent ma a pedagógushiány, és mit tesznek a mérséklésére?
A jelenség nem magyar sajátosság: az egész európai oktatási rendszerben markánsan jellemző, hogy a pálya kevésbé vonzó, és egyáltalán nem a bérek miatt. Németországban például mások a fizetések, mégis sok tanár hiányzik a rendszerből. Ma a magyar köznevelés rendszerében nincs ellátatlan feladat, ám tény: a mostani fiatalok flexibilis, gyorsan változó, innovatív munkákat akarnak végezni, a pedagóguspálya viszont az állandóságot kínálja. Taníts matekot és kémiát, lehetőleg ugyanabban az iskolában akár évtizedekig – ez szembemegy a mai trenddel, de az oktatásban igenis érték a munkatapasztalat. A kormány átalakította a tanárképzést, bevezette a Klebelsberg képzési ösztöndíjat és a pedagógus-életpályát. Átlagosan ötven százalékkal növeltük a béreket – miközben nyilvánvalóan a világ is változott, és máshol is emelkedtek a fizetések. Most, a vírus okozta bizonytalan helyzet ellenére ismét megemeljük az illetményeket tíz százalékkal, erre a forrás megvan. Senkit nem küldtünk el az óvodákból vagy az iskolákból arra hivatkozva, hogy a digitális munkarend miatt nincs szükség a munkájára. Idén körülbelül tízezer pedagógus jut hozzá a diplomájához, mert a kormány felfüggesztette a nyelvvizsga-kötelezettséget, egy részük jelentkezni fog a nyugdíjba menők helyére. A munkaerőpiac elszívóereje jóval kisebb lesz, és a magánszférában egyes helyeken csökkentek is a bérek. A tanári pálya ezzel szemben most kiszámítható és stabil munkahelyet jelent.
Bevezetik az iskolaőrséget, amit szintén sok kritika ér. Csak a megfélemlítés eszköze – mondják egyesek. Miért van szükség rá?
Ez a markáns intézkedés egy komplex csomag része, amely az iskolai agresszió megelőzésére helyezi a hangsúlyt. Iskolapszichológusból ma kétszer annyi van, mint 2010-ben, és 2018 szeptemberétől szociális segítők is dolgoznak a köznevelési intézményekben. Nem lehet azt állítani, hogy a kormány tíz évig figyelmen kívül hagyta a problémát, most pedig bilinccsel akarna rendet tenni. Hallottam ugyanis olyat, hogy mi bilincset és gumibotot viszünk az iskolába. Jelenleg három lehetőség van, ha erőszak történik az iskolában: a pedagógus, a portás vagy a rendőr tesz rendet. A tanár az állását veszélyezteti, a portás nincs felkészítve ilyen helyzetekre, sem joga, sem eszköze nincs a fellépéshez. Marad a harmadik opció: hogy fegyveres rendőrt hívnak az iskolába. Ezt tehát fordítva kellene nézni, hiszen most éppen
olyan rendészeti szervet állítunk fel, amely fegyver nélkül, szakmailag felkészített emberek segítségével teremthet rendet.
Csak olyan helyszínre küldünk iskolaőrt, ahol ezt igénylik, senkire nem kényszerítjük rá. Abban viszont elszántak vagyunk, hogy az iskolákban garantálni kell a tanulás és a tanítás feltételeit, és az erőszak megengedhetetlen.
Fotók: Ficsor Márton