Magyar Péterék svájci bicska kérdőívet csináltak, csak éppen arra nem jó, amire szánták

Egy országos lefedettségű adatbázist szerettek volna, benne névvel, címmel és telefonszámmal, hogy pl. ki akar háborúzni Ukrajnáért és ki nem.

„Sosem fejeztük még ki ilyen nyugodt szemérmetlenséggel azt a tényt, hogy nem mindenki élete ér ugyanannyit; és hogy egy bizonyos életkor fölött kicsit már olyan, mintha halottak lennénk.” A provokatív gondolatairól ismert Michel Houellebecq is megszólalt a koronavírus ügyében. A francia sztáríró kifejti: „Ennek a világjárványnak sikerült az a bravúr, hogy egyszerre legyen rémisztő és unalmas”. Szemlénk!
Michel Houellebecq (1956–), sokak által a legnagyobbnak tartott francia kortárs író. A liberális, fogyasztói társadalom nagyhatású kritikusával lapunk többször is hosszan foglalkozott, így szemléztük utolsónak szánt interjúját, a Spengler-díj átadásán mondott beszédét, illetve elemeztük legújabb, Szerotinin című regényét. Cikkünk a France Culture rádió internetes oldalán május 4-én megjelent jegyzetének szemléje.
***
Houellebecq az írása elején kifejti: az elmúlt hetekben váltott e-mailek többségének az volt a célja, hogy megállapítsuk, levelezőpartnerünk nem halott-e – s miután erre fény derült, igyekeztünk azért érdekes dolgokat mondani, ám ez nem volt könnyű,
Banális vírusról van szó – mondja az író –, kevéssé előkelő módon obskúrus influenzavírusokhoz hasonlítják, nemigen ismerjük túlélésének feltételeit, olykor enyhe tünetekkel jár, máskor meg halálos, és még csak nem is terjed szexuális úton: „mindent összevéve egy tulajdonságok nélküli vírus ez”. A járvány hiába követelt naponta több ezer áldozatot, azt a különös benyomást keltette, hogy nem is egy valós eseményről van szó – fogalmaz.
Houellebecq levelében az írótársai által a karantén kapcsán kifejtett gondolatokra reflektál. Egyetért Frédéric Beigbeder állításával, hogy egy író életében a vírushelyzet nem hoz sok változást,
Beigbeder azonban egy dologról megfeledkezett: egy írónak szüksége van arra, hogy sétáljon. A karantén alkalmat ad arra, hogy eldöntsük a Flaubert-Nietzsche-vitát: a francia író azt vallotta, hogy írni és gondolkodni csak ülve lehet, a filozófus viszont kigúnyolta és nihilistának nevezte őt ezért, kifejtve, hogy ő minden művét séta közben gondolta ki.
Houellebecq nem szimpatizál különösebben Nietzschével, de ebben a kérdésben inkább neki ad igazat. „Nem tanácsos nekirugaszkodni az írásnak, ha napközben nincs lehetőségünk többórás, állandó ritmusú gyaloglásra” – ennek hiányában az idegfeszültségnek nincs módja feloldódnia, a gondolatok és a képek fájdalmasan kavarognak az író fejében. A lényeg a séta mechanikus, gépi ritmusa – vallja Houellebecq –, ennek pedig elsődlegesen nem az az előnye, hogy új gondolatokat serkent, hanem az, hogy mérsékli az íróasztalnál született gondolatok összeütközésével járó feszültséget.
Catherine Millet úgy látja, a jelenlegi helyzet az Egy sziget lehetősége jövőben játszódó fejezeteire emlékeztet. Houellebecq-nek magától nem jutott eszébe ez a hasonlóság, de osztja Millet benyomását: írás közben éppen ez járt a fejében,
csupán celláik mélyén tengődő, elszigetelt egyének élnek tovább, akik immár nem kerülnek fizikai kapcsolatba embertársaikkal, csupán a számítógépen keresztül váltanak még néhány – és egyre kevesebb – üzenetet.
Emmanuel Carrère azt a kérdést tette fel, hogy a koronaválság nyomán születnek-e majd érdekes művek. Houellebecq nem hisz ebben. A pestisről az évszázadok során persze sokat írtak, nagyon megragadta az írók fantáziáját, a koronavírus azonban más eset. „Eleve nem hiszek az olyasfajta kijelentésekben, hogy semmi nem lesz olyan, mint korábban. Épp ellenkezőleg, minden pontosan ugyanolyan marad. Figyelemreméltó, milyen normálisan zajlott le ez a járvány. A Nyugat nem lesz valami isteni jog folytán az örökkévalóságig a világ leggazdagabb és legfejlettebb része – ez már nyilvánvaló egy ideje, nem éppen bombahír. Ha közelebbről vizsgáljuk a dolgokat, látjuk, hogy Franciaország némileg jobban jön ki a helyzetből, mint Spanyolország és Olaszország, de rosszabbul, mint Németország – ebben sincsen semmi meglepő.”
Az író ugyanakkor úgy gondolja, a koronavírus „felgyorsít” egyes, már folyamatban lévő változásokat. A technológiai fejlődés (legyen szó akár a streaming-oldalakról, az érintés nélküli fizetésről, az otthoni munkáról, az internetes vásárlásokról, a közösségi oldalakról) legfőbb következménye („és célja?”) az anyagi és különösképpen emberi érintkezések számának csökkenése.
A koronavírus fényében „egyfajta avíttság” sújtja az emberi kapcsolatokat – írja Houellebecq, aki szerint
„Több mint fél évszázada van jelen az a Philippe Ariès által jól leírt tendencia, hogy a lehető legjobban elrejtjük a halált: s valóban, soha nem volt még olyan diszkrét a halál, mint az elmúlt hetekben. Az emberek magányosan halnak meg a kórházban vagy az idősotthonban, és rögtön el is temetik őket, a gyászolók jelenléte nélkül, titokban. Az áldozatok, akik úgy halnak meg, hogy senki sem volt tanúja az elmúlásuknak, nem többek, mint puszta egységek a napi halálozások statisztikájában, és az aggodalom, ami a lakosság körében az áldozat számával arányosan terjed, furcsán elvont jellegű” – mutat rá Houellebecq.
Az író kitér arra a dilemmára is, hogy hány éves koráig érdemes életben tartani a betegeket – 70, 75, 85 éves korukig? „Sosem fejeztük még ki ilyen nyugodt szemérmetlenséggel azt a tényt, hogy nem mindenki élete ér ugyanannyit; és hogy egy bizonyos életkor fölött kicsit már olyan, mintha halottak lennénk.”
Mindezek a folyamatok már a koronavírus előtt is léteztek – hangsúlyozza –, most pedig még magától értetődőbbnek tűnnek. „A karantén végeztével nem egy új világban eszmélünk fel: minden ugyanolyan lesz, csak egy kicsit rosszabb” – zárja szövegét az író.
***
A koronavírus, a járvány és az egész életmódunkat átalakító karantén a kortárs gondolkodás nagy alakjait is megszólalásra késztették. A Mandiner ezért elkezdte Korona-gondolatok cikksorozatát, amiben a legkülönbözőbb országok nemzetközi hírű, legkülönbözőbb nézetrendszerű gondolkodóinak friss megszólalásait szemlézzük.
Eddig szemléinket (többek között Yuval Noah Harari, Alain Finkielkraut, Douglas Murray, Slavoj Žižek, Francis Fukuyama, Henry Kissinger és Bernard-Henri Lévy gondolatait) az alábbi linken keresztül olvashatják!