Catherine Millet úgy látja, a jelenlegi helyzet az Egy sziget lehetősége jövőben játszódó fejezeteire emlékeztet. Houellebecq-nek magától nem jutott eszébe ez a hasonlóság, de osztja Millet benyomását: írás közben éppen ez járt a fejében,
az emberiség kihalása semmiféle látványossággal nem jár,
csupán celláik mélyén tengődő, elszigetelt egyének élnek tovább, akik immár nem kerülnek fizikai kapcsolatba embertársaikkal, csupán a számítógépen keresztül váltanak még néhány – és egyre kevesebb – üzenetet.
Emmanuel Carrère azt a kérdést tette fel, hogy a koronaválság nyomán születnek-e majd érdekes művek. Houellebecq nem hisz ebben. A pestisről az évszázadok során persze sokat írtak, nagyon megragadta az írók fantáziáját, a koronavírus azonban más eset. „Eleve nem hiszek az olyasfajta kijelentésekben, hogy semmi nem lesz olyan, mint korábban. Épp ellenkezőleg, minden pontosan ugyanolyan marad. Figyelemreméltó, milyen normálisan zajlott le ez a járvány. A Nyugat nem lesz valami isteni jog folytán az örökkévalóságig a világ leggazdagabb és legfejlettebb része – ez már nyilvánvaló egy ideje, nem éppen bombahír. Ha közelebbről vizsgáljuk a dolgokat, látjuk, hogy Franciaország némileg jobban jön ki a helyzetből, mint Spanyolország és Olaszország, de rosszabbul, mint Németország – ebben sincsen semmi meglepő.”
Az író ugyanakkor úgy gondolja, a koronavírus „felgyorsít” egyes, már folyamatban lévő változásokat. A technológiai fejlődés (legyen szó akár a streaming-oldalakról, az érintés nélküli fizetésről, az otthoni munkáról, az internetes vásárlásokról, a közösségi oldalakról) legfőbb következménye („és célja?”) az anyagi és különösképpen emberi érintkezések számának csökkenése.
A koronavírus fényében „egyfajta avíttság” sújtja az emberi kapcsolatokat – írja Houellebecq, aki szerint
azt is hiba lenne feltételezni, hogy újra felfedezzük a tragikumot, a halált, a végességet.
„Több mint fél évszázada van jelen az a Philippe Ariès által jól leírt tendencia, hogy a lehető legjobban elrejtjük a halált: s valóban, soha nem volt még olyan diszkrét a halál, mint az elmúlt hetekben. Az emberek magányosan halnak meg a kórházban vagy az idősotthonban, és rögtön el is temetik őket, a gyászolók jelenléte nélkül, titokban. Az áldozatok, akik úgy halnak meg, hogy senki sem volt tanúja az elmúlásuknak, nem többek, mint puszta egységek a napi halálozások statisztikájában, és az aggodalom, ami a lakosság körében az áldozat számával arányosan terjed, furcsán elvont jellegű” – mutat rá Houellebecq.