Erdők, könyvek és zene, ma sincs ez másképp tulajdonképpen.
Szóval a Magas-Börzsöny, onnan indultunk, pontosabban a Szabó-kövek környéke, ahol a fenti képet Attila készítette. Attila egy ideje filmet csinál a Börzsönyről, pontosabban „metafizikus természetfilmet”. Ami azt jelenti, hogy nem csupán szépen megkomponált felvételek lesznek benne a borzokról vagy az uráli bagolyról, hanem olyan költői szövegek is, amelyek mindezt egészen más megvilágításba helyezik.
Mit jelent a táj, mit jelent a tájban lenni? Egyáltalán mi az, hogy táj? Mi az, hogy figyelem? Mit jelent feloldódni egy képben, mit jelent elveszíteni önmagunkat a természeti csendben?
Efféle kérdések viszonylag ritkán merülnek fel természetfilmekben. A természetfotós tekintete eggyé válik a költő-filozófus tekintetével, s ez az összetett tekintet olyasmit is képes láttatni, ami egyébként homályban maradna. A film folyamatosan készül, az egyik helyszínre kísértem el Attilát a minap. Ez a helyszín a Magas-Börzsönyben van, azon a környéken, ahol a hiúz is megfordul olykor. Reggel hatkor már fent vagyunk a hegyen, hiúzt persze nem látunk, mert a hiúzt nem lehet csak úgy meglátni. Kevés misztikusabb lény létezik a hiúznál. Úgy van, hogy szinte nincs is, mintha a túlvilágról lépne át ide olykor rövid időre, hogy megmutassa magát. Jön fel a nap a hegygerinc mögül, szarvastehenek vágnak át előttünk, később egy vaddisznót látunk, ahogy a malacaival fut a meredek oldal bükkösében.
Eltelik egy kis idő, mire felfogom, hol vagyok. Van olyan, mondja Attila, hogy amikor feljövök ide, alattam vannak a felhők, a völgyben. S hogy ez olyan, mintha az ember valahol a Kárpátokban lenne. A Magas-Börzsönyben az embernek valóban sokszor lehet olyan érzése, mintha jóval magasabb hegységben járna. Az összefüggő, hatalmas, lakatlan erdők, a meredek oldalak, a völgykatlanok megemelik a tengerszint feletti magasság érzetét. Ahogy körbe nézek, eszembe jutnak a régi vándorutak. Vagy inkább ezeknek az utaknak az érzelmi lenyomata. Hirtelen visszabillenek évtizedekkel korábbra, látom magam előtt azt a szótlan, göndör gyereket, ahogy pipázva ballag fölfelé egy kiszáradt patakmederben. Hátán a régi, mohazöld csehszlovák hátizsák, a hátizsákban kulacs, mandarin, jegyzetfüzet, térkép, lábán az elnyűhetetlennek hitt bakancs, ami tényleg majdnem elnyűhetetlen volt. Húsz évet bírt ki. Fejében furcsa, nehezen értelmezhető csend, olyan csend, mint ami a zeneművek egyes tételei között van, amikor az előző tétel visszhangjai még jelen vannak, de már a következő tétel feszültsége is felbukkan.