de ami még rosszabb: értéktelenné teszi a nézőből kiváltott érzelmet, a gyászt is.
Hiába a sok látványos összecsapás, akciójelenet, a film egyszerűen nem képes arra, hogy valódi izgalmat váltson ki a nézőből. A cselekmény legelejétől pontosan látni lehet, hol és kikkel ér majd véget a történet. A finálé önmagában is megér egy misét: Rey és Kylo percenként kerülnek halálközeli állapotba, majd hozzák vissza egymást az életbe, már-már parodisztikus jelleget öltve. Több ismerősöm is kitörő nevetésről számolt be a jelenet alatt a moziban. Feltételezem, nem ez volt az alkotói szándék.
Azzal, hogy Reyt Palpatine vérvonalába kötik be, a film meghatározott dinasztiák kiváltságává tette az erőhasználatot. A negyedik epizód óta nem találkozhattunk olyan erőhasználó hőssel, aki származásilag ne kötődött volna a Skywalkerekhez, illetve Palpatine-hoz. Ez a felfogás szembemegy a filmek által eddig képviselt filozófiával. Az Erővel való kapcsolat nem volt kifejezetten származás kérdése. A hajdani Jedi lovagok nőtlenek voltak, így nem is tudták volna továbbörökíteni azt. Az Erő nem más, mint „egy mindent átható energiamező, mely körülvesz, és átitat mindannyiunkat” (Obi Wan Kenobi). Az új epizód felfogásával
a Star Wars-álom nagy ígérete, hogy az Erő bárkit megtalálhat és hőst faraghat belőle, elveszíti jelentőségét.
A Skywalker korának legfájóbb hozadéka azonban nem Rey Palpatine-mivolta, hanem önmagában Palpatine visszatértének ténye. Az első hat epizód következetesen építette Anakin Skywalkert, az egyetlen személyt, aki képes egyensúlyt hozni az erőbe. A jóslatot Anakin már Darth Vaderként valósította meg: az életét feláldozva ölte meg az Uralkodót.
Palpatine visszatérése Anakin/Darth Vader áldozatát teszi semmivé, egyúttal megkérdőjelezi az egész saga értelmét.
A trilógiára utólag visszatekintve inkább láthatunk egy, a gender-ideológiától sem mentes, a rajongók nosztalgiájára építő üzleti vállalkozást, mint valódi Star Wars-filmeket. A Disneynek fel kell nőnie a feladathoz: fel kell fognia, hogy önmagában a hajdani sztárokra és a látványvilágra építve nem lehet jó Csillagok háborúja filmeket csinálni. Ahhoz koncepció kell. Átfogó elképzelés. Ez az, ami az új részekből teljesen hiányzik. A legjobb, amit tehetünk, ha megfeledkezünk az új trilógiáról.