Ma csak az androidos telefonokkal 93 millió szelfi készül naponta. De miért? Mi motiválja az önarcképek készítőit és mit akarnak kifejezni ezzel? Jó vagy rossz hatással van-e a szelfizés az emberre? Ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat cikkünkben.
2019. október 26. 08:38
p
0
0
70
Mentés
„Szolgáld ki mások nárcizmusát, és a tiédet is kiszolgálják” – így hangozhatna az Instagram vagy bármelyik másik képmegosztó közösségi portál őszinte szlogenje. Ha pozitívabb üzenetet szeretnénk, esetleg elgondolkodhatunk a „posztolj és ismerd meg önmagad” szövegen is.
A szelfik – vagyis „az önmagunkról készített fényképek, amiket tipikusan okostelefonnal vagy webkamerával készítünk, majd közösségi oldalakon osztunk meg” – világa ugyanis sokkal színesebb, mint elsőre gondolnánk: ezer oka és hatása lehet egy-egy csücsörítő duckface-elésnek. Bár a világ első fényképe, Robert Cornelius 1839-es fényképe is egy önke volt, utána 2010-ig (ekkor dobták piacra az első előlapi kamerás mobilt) elhanyagolható számú szelfi készült a világon. 2014-re eljutottunk odáig, hogy a Google analízise szerint naponta 93 milliárd szelfi készül – csak Androidos telefonokon. Az Instagramra minden másodpercben felkerül egy önke – ha ma is igazi filmeket használnánk a képkészítéshez,
2 583 333 tekercsre lenne szükségünk, hogy a világ egynapi szelfimennyiségét tárolni tudjuk.
Nagyjából minden nap olvashatunk egy-egy friss hírt, amiben kardinális szerepe van a szelfiknek. A teljesség igénye nélkül: valamelyik őrülten híres sztár új cuki-muki-ari-bari-tündi-bündi gyerekét felvillantó szelfit osztott meg, híres emberek híres emberekkel szelfiztek, átlag emberrel vicceskedett a híres ember szelfizés közben, így csinálj tökéletes szelfit, így ne csinálj szelfit, így szelfizik a világ – szelfi-statisztikák, vagy éppen ismét meghalt egy ember szelfizés közben.
Szelfi, szelfi, szelfi.
Self, self, self.
***
A jelenség hihetetlen térnyerése okán felkeltette a kutatók figyelmét is: vajon miért? Mi lehet az oka, hogy szükségét érezzük megörökíteni és megosztani, miképp nézünk ki – akár minden egyes nap?
Cikkünkben korábbi kutatások eredményeire támaszkodva körüljárjuk:
az önkéző emberek milyen tulajdonságokkal bírhatnak,
mi motiválja az embereket a szelfizésre,
illetve az, milyen társadalmi jelenségek kapcsolódnak a hétköznapi fotózás megváltozásához.
Kik készítik?
1973-ban publikálta Christopher Lasch Az önimádat társadalma című könyvet, mert
már akkor úgy tűnt, a nárcizmus minden korábbi mértéket meghaladva virágozhat.
Elnézve a lassan szelfikben élő és fennmaradó mindenkori jelent, érdekes újragondolni, merre változik az egyének önmagukhoz, egymáshoz való viszonya.
Egy öt évvel ezelőtti vizsgálat a sötét triád (vagyis a nárcizmus, machiavellizmus és pszichopátia) és az öntárgyiasítás kapcsolatát vizsgálták a szelfikkel. Szerintük a nárcizmus és a pszichopátia mértéke határozza meg, hány szelfit posztolunk, míg a nárcizmus és az öntárgyiasítás azt jósolja be, szerkesztgetjük-e a rólunk készült képeket, illetve általánosságban mennyi időt töltünk a közösségi oldalakon.
Amikor posztolunk egy szelfit, az nem csak önmagunkról szól.
A közösség elé tárunk egy képet – feltételezhetően róluk, a fogadóközönségről is gondolunk valamit, feltételezünk vagy várunk egyes reakciókat. Egy 2015-ös kutatásban több mint ezer ember bevonásával – köztük olyanokkal, akik egy önkét sem posztoltak, és olyanokkal, akik 650 szelfit tettek ki egy hónapban – igyekeztek kideríteni, milyen személyiségjegyek társulnak az önfotózáshoz. Eredményeik szerint az extrovertáltabbak és a szociális exhibicionisták több képet posztoltak, míg a férfiak körében az önbizalom mértéke is közrejátszott az online aktivitásban.
Külön szép a történetben: a kutatások azt is bizonyítják, hogy az emberek – köztük azok is, akik szelfiznek – általában nem kedvelik az önkéket; kritikát ébreszt bennünk, mesterkéltnek és nárcisztikusnak bélyegezzük a szelfizőket.
Miért készül ennyi szelfi?
Egy 2017-es nagyszabású kutatás eredményei szerint a szelfikészítők három csoportba sorolhatóak, ha azt vizsgáljuk, ki miért készít önkéket. Léteznek „kommunikátorok”, „ön-publicisták” és „önéletrajz-készítők”.
Kommunikátorok: A szelfikészítők ezen csoportja főképp azért oszt meg önkéket, hogy megmutassa, hol van, mit csinál. Úgy vélik, a szelfi remek módja az információmegosztásnak, életük egyes pillanatainak a megörökítésére. Érdekes módon ezzel együtt értékteljes kommunikációnak tartják a szelfimegosztást, nem csupán valamilyen egyoldalú tevékenységnek: jelentős hányaduk szerint az önkék közösség elé tárása „egy mókás módja a kommunikálásnak” és „szocializálódásnak”, vagyis a képeket megosztó felületre kommunikációt serkentő helyként gondol.
Az ide sorolható emberek jellemzően elégedettek magukkal,
nem társas megerősítések reményében, vagy hangulatjavítás céljából posztolnak – csak azért, hogy a többiek tudják, mi újság velük.
Ön-publicisták: Az ebbe a csoportba tartozó szelfiket megosztó emberek szintén szeretnék megmutatni, mi történik velük, ám elsődleges céljuk az önmagukról kialakított kép formálása, nem pedig a kommunikáció. Számukra jóval fontosabb, hogy jó fényben tüntessék fel magukat mások előtt, kontrollálhassák a kinézetükről formált képet. Különösen érdekes velük kapcsolatban, hogy úgy vélik, „igazak maradnak önmagukhoz”, azonban nem szeretnék „azt mutogatni a világnak, az átlagos emberek hogy néznek ki” – vagyis ők maguk, legalábbis képeiken, nem átlagosak. Az ön-publicisták szeretnék elmesélni saját történetüket – nem kommunikálnának, nem indítanának beszélgetést: csak megmutatnák, szerintük kik is ők.
Önéletrajz-készítők: A csoport tagjai igazi krónikások: megörökítik, mi történik velük, elmesélik másoknak és ezáltal ki is fejezik önmagukat. Az előző két csoporthoz képest fontos különbség, hogy ők nem kinézetüket mutogatnák vagy konkrét eseményekről számolnának be, inkább megmutatnák a világnak, kik ők igazából. Ezzel a folyamattal a szelfizők általában igyekszenek egyben önmagukkal is megbarátkozni, jobban megismerni és elfogadni énjüket – és ha tudatosan nem is motiválja őket, válaszaik alapján egyértelmű:
ebben a folyamatban jól jön mások dicsérete, megerősítése.
Mi lesz ebből?
A szelfik készítése számos módon fejt ki hatást. A tudomány listázott pozitív és negatív hatásokat egyaránt: például a szelfi egyesek szerint egy új módja a kreativitás megélésének, az érzelmek kifejezésének, az énképünk formálásának és önbizalmunk növelésének, míg mások szerint csökkenti a tudatosságunkat, figyelmetlenné válhatunk (hiszen arra figyelünk, mit akarunk megjeleníteni egy szelfin, nem pedig arra, mi történik körülöttünk), valamint rossz hatással lehet az emberi testről, szépségről kialakult képünkre is.
Gondoljunk bele: hároméves gyerekek már tudnak pózolni, mosolyogni kezdenek, ha kamerát kapnak a kezükbe, egy-egy tizenévesben pedig komoly sérelmeket szül, hogy nem néz ki úgy, mint néhány – agyonsminkelt, filterezett – insta-sztár.
ha az egyik fél túl sok önkét posztol közösségi oldalain.
Hogy mit lehet mégis tenni? Állítólag érdemes önkritikusan és csak félig-komolyan-véve az ügyet érdemes szelfizni, ily módon megélhetjük az önkifejezést, de nem kerülünk túl közel a nárcizmus bűvköréhez.
***
Társadalmaink legégetőbb (tömeg)pszichológiai problémáiról, lélektani kihívásairól szóló cikksorozatunk eddigi írásai:
Az új magatartásformák ugyanúgy terjednek, mint a járványok, és a 21. századra a túlzások vették át a főszerepet az emberi viselkedés alakításában; az ok az „egyharmados kisebbségek” és a „szuperterjesztők” felemelkedése – állítja önkritikus könyvében Malcolm Gladwell.
Az ESG, azaz a fenntartható szempontok szerinti teljesítmény javítása érdemben segíthet a tőkeköltségek csökkentésében, különösen részvénykibocsátásoknál, de az eredmények ágazatonként, vállalatmérettől és földrajzi helyzettől függően jelentősen eltérhetnek. A kérdés az, hogy elég-e egy jó ESG-értékelés ahhoz, hogy tartós pénzügyi előnyt teremtsen.
A Freud tanításainak nyomdokaiban járó Szerdai Pszichológiai Társaság eredményei vitathatatlanok. Jung, Hilferding, Adler, valamint Spielrein még a mesterét is túlszárnyalta a terápia tekintetében.
Gondolom, az van a mélyén, hogy az ember önmagát soha nem látja, mégis a legjobban érdekli a világ minden egyéb személye közül. Tükörbe néz, fotókat készít magáról, hogy minden pillanatban tisztában legyen azzal, milyen, és mások milyennek láthatják.
Ez érvényes az írott szövegre is. Már Petőfi figyelmeztetett az "alanyi költőiség" veszélyére, amikor a szerzőnek egyetlen témája saját maga; de azóta is a legstabilabb téma az önreflektáló vers vagy egyéb szöveg.
A népköltészet jelentős része is E/1-ben fogalmaz.
Akár nárcizmus, akár nem, tény, hogy az emberek legfőbb, legfontosabb témája saját maguk megfigyelése, alakítása, környezetbe illesztése, gazdagítása stb.
Ez végül is érthető, ha belegondolunk abba, hogy az egyetlen személy, akivel egészen biztosan soha nem szakíthatunk, és akivel örökre össze vagyunk zárva, az saját magunk. Ezért önmagunk megismerése és táplálása minden egyébnél fontosabb.
Nem valószínű, hogy ilyen szempontból az emberiség különösebben sokat változott volna. Ha 500 évvel ezelőtt kaptak volna az emberek okostelefonokat, valószínűleg akkor is szelfiztek volna vele, meg ezer vagy ötezer évvel ezelőtt is. Ha Ötzinek lett volna okostelefonja, az is tele lett volna szelfivel.