A máskor mindig oly ügyes Majka most rossz lóra tett
A kommunista titkosszolgálatok által megszervezett szélsőjobboldal, a kádári konformizmus társadalma és a szervezett bűnözés hármas szövetsége legyőzhetetlen erőt képvisel.
Ma csak az androidos telefonokkal 93 millió szelfi készül naponta. De miért? Mi motiválja az önarcképek készítőit és mit akarnak kifejezni ezzel? Jó vagy rossz hatással van-e a szelfizés az emberre? Ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat cikkünkben.
„Szolgáld ki mások nárcizmusát, és a tiédet is kiszolgálják” – így hangozhatna az Instagram vagy bármelyik másik képmegosztó közösségi portál őszinte szlogenje. Ha pozitívabb üzenetet szeretnénk, esetleg elgondolkodhatunk a „posztolj és ismerd meg önmagad” szövegen is.
A szelfik – vagyis „az önmagunkról készített fényképek, amiket tipikusan okostelefonnal vagy webkamerával készítünk, majd közösségi oldalakon osztunk meg” – világa ugyanis sokkal színesebb, mint elsőre gondolnánk: ezer oka és hatása lehet egy-egy csücsörítő duckface-elésnek. Bár a világ első fényképe, Robert Cornelius 1839-es fényképe is egy önke volt, utána 2010-ig (ekkor dobták piacra az első előlapi kamerás mobilt) elhanyagolható számú szelfi készült a világon. 2014-re eljutottunk odáig, hogy a Google analízise szerint naponta 93 milliárd szelfi készül – csak Androidos telefonokon. Az Instagramra minden másodpercben felkerül egy önke – ha ma is igazi filmeket használnánk a képkészítéshez,
Nagyjából minden nap olvashatunk egy-egy friss hírt, amiben kardinális szerepe van a szelfiknek. A teljesség igénye nélkül: valamelyik őrülten híres sztár új cuki-muki-ari-bari-tündi-bündi gyerekét felvillantó szelfit osztott meg, híres emberek híres emberekkel szelfiztek, átlag emberrel vicceskedett a híres ember szelfizés közben, így csinálj tökéletes szelfit, így ne csinálj szelfit, így szelfizik a világ – szelfi-statisztikák, vagy éppen ismét meghalt egy ember szelfizés közben.
Szelfi, szelfi, szelfi.
Self, self, self.
***
A jelenség hihetetlen térnyerése okán felkeltette a kutatók figyelmét is: vajon miért? Mi lehet az oka, hogy szükségét érezzük megörökíteni és megosztani, miképp nézünk ki – akár minden egyes nap?
Cikkünkben korábbi kutatások eredményeire támaszkodva körüljárjuk:
Kik készítik?
1973-ban publikálta Christopher Lasch Az önimádat társadalma című könyvet, mert
Elnézve a lassan szelfikben élő és fennmaradó mindenkori jelent, érdekes újragondolni, merre változik az egyének önmagukhoz, egymáshoz való viszonya.
Egy öt évvel ezelőtti vizsgálat a sötét triád (vagyis a nárcizmus, machiavellizmus és pszichopátia) és az öntárgyiasítás kapcsolatát vizsgálták a szelfikkel. Szerintük a nárcizmus és a pszichopátia mértéke határozza meg, hány szelfit posztolunk, míg a nárcizmus és az öntárgyiasítás azt jósolja be, szerkesztgetjük-e a rólunk készült képeket, illetve általánosságban mennyi időt töltünk a közösségi oldalakon.
A közösség elé tárunk egy képet – feltételezhetően róluk, a fogadóközönségről is gondolunk valamit, feltételezünk vagy várunk egyes reakciókat. Egy 2015-ös kutatásban több mint ezer ember bevonásával – köztük olyanokkal, akik egy önkét sem posztoltak, és olyanokkal, akik 650 szelfit tettek ki egy hónapban – igyekeztek kideríteni, milyen személyiségjegyek társulnak az önfotózáshoz. Eredményeik szerint az extrovertáltabbak és a szociális exhibicionisták több képet posztoltak, míg a férfiak körében az önbizalom mértéke is közrejátszott az online aktivitásban.
Külön szép a történetben: a kutatások azt is bizonyítják, hogy az emberek – köztük azok is, akik szelfiznek – általában nem kedvelik az önkéket; kritikát ébreszt bennünk, mesterkéltnek és nárcisztikusnak bélyegezzük a szelfizőket.
Miért készül ennyi szelfi?
Egy 2017-es nagyszabású kutatás eredményei szerint a szelfikészítők három csoportba sorolhatóak, ha azt vizsgáljuk, ki miért készít önkéket. Léteznek „kommunikátorok”, „ön-publicisták” és „önéletrajz-készítők”.
Kommunikátorok: A szelfikészítők ezen csoportja főképp azért oszt meg önkéket, hogy megmutassa, hol van, mit csinál. Úgy vélik, a szelfi remek módja az információmegosztásnak, életük egyes pillanatainak a megörökítésére. Érdekes módon ezzel együtt értékteljes kommunikációnak tartják a szelfimegosztást, nem csupán valamilyen egyoldalú tevékenységnek: jelentős hányaduk szerint az önkék közösség elé tárása „egy mókás módja a kommunikálásnak” és „szocializálódásnak”, vagyis a képeket megosztó felületre kommunikációt serkentő helyként gondol.
nem társas megerősítések reményében, vagy hangulatjavítás céljából posztolnak – csak azért, hogy a többiek tudják, mi újság velük.
Ön-publicisták: Az ebbe a csoportba tartozó szelfiket megosztó emberek szintén szeretnék megmutatni, mi történik velük, ám elsődleges céljuk az önmagukról kialakított kép formálása, nem pedig a kommunikáció. Számukra jóval fontosabb, hogy jó fényben tüntessék fel magukat mások előtt, kontrollálhassák a kinézetükről formált képet. Különösen érdekes velük kapcsolatban, hogy úgy vélik, „igazak maradnak önmagukhoz”, azonban nem szeretnék „azt mutogatni a világnak, az átlagos emberek hogy néznek ki” – vagyis ők maguk, legalábbis képeiken, nem átlagosak. Az ön-publicisták szeretnék elmesélni saját történetüket – nem kommunikálnának, nem indítanának beszélgetést: csak megmutatnák, szerintük kik is ők.
Önéletrajz-készítők: A csoport tagjai igazi krónikások: megörökítik, mi történik velük, elmesélik másoknak és ezáltal ki is fejezik önmagukat. Az előző két csoporthoz képest fontos különbség, hogy ők nem kinézetüket mutogatnák vagy konkrét eseményekről számolnának be, inkább megmutatnák a világnak, kik ők igazából. Ezzel a folyamattal a szelfizők általában igyekszenek egyben önmagukkal is megbarátkozni, jobban megismerni és elfogadni énjüket – és ha tudatosan nem is motiválja őket, válaszaik alapján egyértelmű:
Mi lesz ebből?
A szelfik készítése számos módon fejt ki hatást. A tudomány listázott pozitív és negatív hatásokat egyaránt: például a szelfi egyesek szerint egy új módja a kreativitás megélésének, az érzelmek kifejezésének, az énképünk formálásának és önbizalmunk növelésének, míg mások szerint csökkenti a tudatosságunkat, figyelmetlenné válhatunk (hiszen arra figyelünk, mit akarunk megjeleníteni egy szelfin, nem pedig arra, mi történik körülöttünk), valamint rossz hatással lehet az emberi testről, szépségről kialakult képünkre is.
Gondoljunk bele: hároméves gyerekek már tudnak pózolni, mosolyogni kezdenek, ha kamerát kapnak a kezükbe, egy-egy tizenévesben pedig komoly sérelmeket szül, hogy nem néz ki úgy, mint néhány – agyonsminkelt, filterezett – insta-sztár.
Hab a tortán: a kutatások szerint
ha az egyik fél túl sok önkét posztol közösségi oldalain.
Hogy mit lehet mégis tenni? Állítólag érdemes önkritikusan és csak félig-komolyan-véve az ügyet érdemes szelfizni, ily módon megélhetjük az önkifejezést, de nem kerülünk túl közel a nárcizmus bűvköréhez.
***
Társadalmaink legégetőbb (tömeg)pszichológiai problémáiról, lélektani kihívásairól szóló cikksorozatunk eddigi írásai:
A halálról és a gyászról: Eltűnő ingerek – megtörni a halál tabuját
A burnout-szindrómáról: Ne égj ki!
A telefonfüggőségről: Digitális detox: milyen okostelefon nélkül létezni?
A gyerekként élő felnőttekről: Miért marad meg gyereknek egyre több felnőtt? – A Pán Péter-szindrómáról
Az elmagányosodó társadalomról: A magány társadalmában élünk?
A gyerekek szorongásáról: Miért szorong a gyermek?
A lemaradás réméről: FOMO: te is félsz, hogy kimaradsz valamiből?