Mindenesetre érdekes, hogy más – például egyidejű zsidó – szerzőkhöz hasonlóan ő is a faji antiszemitizmus érveit kísérelte meg támadni ezzel, azt is egyértelművé téve, hogy soraival elsősorban az antiszemitákat akarta elérni és meggyőzni (lásd: „sajnos”).
*
Amennyiben persze a zsidóságot továbbra is fajnak – a magyarsággal rokon fajnak – tartja, és elfogadja, hogy vannak „speciálisan zsidó bűnök és hibák”, felmerül a kérdés, hogy a magyarságban és más nemzetekben is látott-e faji hibákat Bangha.
A válasz, talán ismét meglepő módon, igen: ugyanezen cikkében kifejti, hogy a magyarságnak azért is van szüksége a kereszténységre, hogy az
korrigálja a magyar faj eredendő faji hátrányait,
nevezetesen a „pogány ösztönöket”, „a magyar tunyaságot, úrhatnámságot, hetykeséget, elbizakodottságot, széthúzást és fegyelmezetlenséget, az érzéki szenvedélyek dédelgetését és a gyakori vallástalanságot”. A magyar nép, „e félbarbár nép” oly sikeres megtérését, hogy az aztán királyszenteket adott a világnak, a páter 1930-ban egyfajta „új pünkösdként” írta le.
Mindössze néhány szegmensét áttekintve tehát Bangha életművének, rögtön kiviláglik, hogy közel sem az a „nyilasbarát, faji antiszemitizmust gerjesztő páter”-kép a valós, mellyel találkozni lehet a múlt rendszer történetírásában, illetve az azt kritikátlanul átvevő egyes mai szerzőknél.
Bangha Béla munkássága, mint szinte minden korabeli közéleti szereplőé, korszakának bűneitől terhes, összetett egészet képez. A heves antiszemitizmus, a magántulajdon tiszteletben nem tartása és a gyűlölködő retorika végigkísérik a páter komoly írásokat is felmutató szellemi tevékenységét. Ezek mellett – főleg utólagos torzítások okán – elsikkadtak a páter más, ma is értéket képező munkái: nemzetiszocializmus- és nyilasellenes írásai, a faji antiszemitizmust (helyes, vagy helytelen tételekre alapozva) elutasító esszéi.
A páter munkásságát egészében érdemes tekinteni, írásait a kor kontextusába helyezve, ám kritikus szemmel szükséges olvasni. S ugyan a fentiek nyilván csak egy részét mutatták be Bangha írásainak – a cikk nem a teljesség igényével íródott –, a vizsgált jelenségek már önmagában is bemutathatják a két háború közötti rendszer megítélésének ingoványos terepét, nehéz feladatait.
***
A szerző korábbi tanulmánya Bangha Béla SJ zsidósághoz való hozzáállásáról és antiszemitizmusáról itt olvasható.