A tudomány nem teremthet ethoszt

2017. november 06. 22:36

... megújult etikai tudat nem jöhet létre tudományos viták eredményeként.

2017. november 06. 22:36
Joseph Ratzinger

Napi Maxima – Szalai Zoltán rovata

„Számomra immár nyilvánvalónak látszik, hogy a tudomány, mint olyan nem teremthet ethoszt, tehát a megújult etikai tudat nem jöhet létre tudományos viták eredményeként.”

Jürgen Habermas-Joseph Ratzinger: A szabadelvű állam morális alapjai. Barankovics István Alapítvány-Gondolat, Bp., 2007. p. 36.

 

Joseph Ratzinger (1927-), német pap, teológus, 2005-2013 XVI. Benedek néven pápa, a katolikus egyház feje. 2013-ban korára és egészségi állapotára hivatkozva, évszázadok óta példátlan módon lemondott a pápai hivatalról. A huszadik század közepén a katolikus gondolkodás főáramát jelentő neoskolasztikát félre tévő Nouvelle Théologie egyik prominens figurája, a II. Vatikáni Zsinat idején teológus szakértő. Később mücnhen-freisingi érsek, majd bíboros, 1981 óta pedig a Hittani Kongregáció, a Szent Inkvicíó jogutódaként létrehozott legfőbb egyházi hitvédelmi szerv prefektusa, vezetője. Ratzingert ettől kezdve a marxista gyökerű felszabadítási teológia és más elméletek ellen vívott harcai miatt páncélbíborosnak is nevezik. Bíborosként, világszerte elismert filozófus-teológusként elsősorban a relativizmus ellen küzd, ismert szófordulata a „relativizmus diktatúrája”. Fő inspirációit Szent Ágostontól és az egyházatyáktól meríti.

(Az idézetet köszönöm Szilvay Gergelynek.)

Összesen 56 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
csehov
2017. november 08. 18:00
Ha azt értjük buzuláson, hogy szerencsétlen újoncot, az öreg sittesek partiban erőszakkal leszopatják, seggbe basszák...
választópolgár
2017. november 07. 19:28
Ez a dolog sokkal bonyolultabb annál, semmint.
Bell & Sebastian
2017. november 07. 12:44
Arról már volt szó, hogy képtelenek vagyunk olyan, finom distinkciókra, ami a görögöknek még természetes volt. Például a szeretet _öt_ alakja. Az sem mindegy, hogy ethoszról vagy éthoszról megy a csevej. A Szentatya alighanem az utóbbira gondol, ami kinyilatkoztatással terjed, azaz megtapasztalható világon kívüli, az Emberré válás alapja, vagyis a jó és rossz megkülönböztetésének szüksége, a tudás fájának vackora. Nyilvánvaló, hogy egyik sincs a másik nélkül. Az éthosz nélkülieket ezért állatnak tartjuk, csak nem mondjuk.
péterx
2017. november 07. 06:37
Ez azért van így , mert az ethoszt már egy előzetes-a priori , FELTÉTLEN-ÁTFOGÓ lét-tapasztalat megalapozta . Tehát a tudományos és nem-tudományos vitákban ezt előfeltételként belevisszük a beszélgetésbe , s nem utólag egyezkedünk róla . Másként kifejezve : a tudósoknak kell alkalmazkodniuk Istenhez , s nem fordítva...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!