Napi Maxima – Szalai Zoltán
„[A] romantikus áramlatot, amelynek szálai «mozgalommá» futnak össze, főképp társadalmilag szabadon lebegő értelmiségiek hordozzák. Szociológiailag tehát ugyanarról a rétegről van szó, amelyik a felvilágosodás mellett is elkötelezte magát. Csakhogy amíg ez a réteg a maga felvilágosító képviselőiben még belső összefüggésben állt legalább saját történeti, társadalmi gyökereivel, és a felvilágosodás polgári írói még mintegy világnézeti támaszra leltek a polgárságban, addig a romantikussá válás egyidejűleg szociológiai és metafizikai elidegenülést és elmagányosodást hoz magával. […] A szabadon lebegő értelmiségiek tipikusan az igazolásnak azok a gondolkodói, olyan «ideológusok», akik értenek ahhoz, hogy mindent megalapozzanak, és megfelelő háttérrel lássanak el minden politikai akarást, amelynek szolgálatába szegődtek. Saját helyzetükből nem következik semmiféle kötöttség. Rendkívül fejlett érzékenységgel rendelkezenk azonban az élettérben jelenlévő kollektív akarások iránt, és rendelkeznek azzal a képességgel is, hogy felkutassák őket és beleéljék magukat. Önmaguktól nem tudnak semmit. Mihelyt azonban valami idegent felfognak és azzal azonosulnak, azt jobban tudják, és valóban jobban tudják, mint azok, akiknek a helyzet, a létszerű súlypont avatja sorsává azt, amit akarnak.”
Mannheim Károly: A konzervativizmus. Tanulmány a tudás szociológiájáról (eredetileg 1927), magyarul: Bp.: Cserépfalvi, 1994. 100–102.