Jézus élete után a kiválasztottak maradtak meg nekünk
Isten igéjét nemcsak a Biblia hirdeti, de minden ihletett mű, így például akár egy festmény, egy regény. Vagy éppen egy sorozat, amely Jézus élete alapján még rekordot is állított.
Van egy jezsuita, aki nem csak a múlt homályába vesző, az Egyház történetének egy fontos mérföldkövét jelentő eseményként látja a XXIII. János pápa által fél évszázada összehívott egyetemes gyűlést. Őrsy László SJ, washingtoni egyetemi tanár szemtanúja lehetett az Egyház átalakulásának a II. vatikáni zsinaton. A Párbeszéd Házának eseményén jártunk.
A Horánszky utca 20. szám alatt megtalálható Párbeszéd Háza köztudottan a magyar jezsuiták „főhadiszállása”. A ház – amely vallási és világi kérdések témájában is gyakran szervez nyílt előadásokat, kerekasztal-beszélgetéseket – jelenlegi programsorozatában a rend külföldi, illetve külföldön szolgált jezsuita atyáival találkozhatunk. A rendezvénysorozat igazi világ körüli élménycsokor: az öt előadásban többek között bolíviai, nepáli, srí lankai, római és egyiptomi egyházközösségekben szolgáló szerzetesek szólalnak meg az egyházak közötti párbeszéd, vagy éppen a zsinat kérdésében.
A sorozat egyik vendégelőadója, Őrsy László SJ, a washingtoni Georgetown Egyetem jogi karának professzora éppen ez utóbbi kérdést boncolgatta minapi előadásában, melyre az Emberi méltóság, lelkiismereti szabadság és egyházi küldetés a II. vatikáni zsinaton cím alatt került sor. A ma 96 éves, kitűnő egészségnek örvendő szerzetes legújabb könyvének, az Életerős zsinat című műnek a bemutatása okán érkezett a Párbeszéd Házába, ahol az atya a könyvbemutató mellett Dyekiss Virág néprajzkutató, valamint Bartók Tibor és Sajgó Szabolcs jezsuita szerzetesek társaságában elmélkedett a II. vatikáni zsinatról és annak hatásairól az Egyházban. A beszélgetést Sajgó Szabolcs, a Párbeszéd Házának igazgatója moderálta.
Az idősen is szellemi frissességének teljében lévő atya helyzete azért is különleges, mert ő maga személyesen is tanúja volt a huszadik század legnagyobb egyházi eseményének, a II. vatikáni zsinatnak. Őrsy SJ a zsinat alatti években a római Gergely Egyetemen tanított, a püspököket szakértőként segítette a zsinat során. Előadásában így személyes történeteken keresztül igyekezett átadni, hogy miként különbözött a vatikáni a korábbi zsinatoktól.
Az „újvonalas” pápa és a második évezred kudarca
Őrsy László első körben hangsúlyozta, hogy ezt az egyházi gyűlést a püspökök formálták, ők teremtették meg a zsinat által megfogalmazott reformokat, ez pedig XXIII. Jánosnak köszönhető. A korábbi gyakorlattal ellentétben ugyanis nem ő és a római bizottságok hoztak határozatokat, amire a többi vezető méltóság csak rábólintott. A pápa megadta a teret, hogy a 2200 püspök közösen döntsön. A zsinat egyik fő karakterisztikuma ezért ez: hogy „a püspökök egy szívvel – kollegiálisan – tudtak döntéseket hozni”.
Az atya szerint János pápa azzal, hogy „teljes szabadságot adott a püspököknek a zsinat rendjének és szándékának meghatározásában”, a Szentlélek kezébe adta a zsinat jövőjét.
Ezzel a cselekedetével a pápa visszahozta az első évezred egyházának közösségi felfogását és eltávolodott az utóbbi ezer évben dívó „monarchikus”, a hierarchiát középpontba állító rendtől. A professzor többször hangsúlyozta az előadás során, hogy szerinte az Egyházban és életünkben is a közösségben való működést kéne erősíteni, mert ma eltávolodtunk ettől a felfogástól, ezért a kudarcért pedig a második évezred látásmódja a felelős.
Ez a zsinat csak a jövőről szólt
Kétségkívül különbözik a vatikáni a többi zsinattól abban is, hogy a korábbiakkal ellentétben nem a tévedések elítélésére, a kirekesztés megfogalmazására irányult, hanem a jövőre és még mindig aktuális – adta meg a következő sarokpontot az atya. „A magokat már ötven éve elvetették. Ezek már itt-ott gyökeret vertek, de néhányuk még küszködik a sziklákkal.”
Tehát a következő generációknak is ápolniuk kell a „kicsírázó magokat”, hogy azok előbb virágot, majd gyümölcsöt hozhassanak. Így fog lassan a zsinat életereje egyfajta „evangéliumban” kibontakozni. A keresztény embernek pedig kötelessége, hogy továbbadják az evangéliumok.
László atya csodálatosnak nevezte, hogy a zsinat ma is mennyire „élő”. Ez pedig pont a fent leírt „magvető” jellegének köszönhető.
A közösség "teremtő ereje”
A következő szakasz hangulata azonban már nem volt mentes a melankóliától. Az atya kifejezte ugyan, hogy a „keresztény közösség képes arra, hogy a maga vallását kifejezze”, ám mára elvesztettük a kollektív közösség eszményét. Hiába vetették el Vatikánban az „új felvetések magját”, az emberekből mára szinte kiveszett a közösségi szellem, amit a legjobban az istentiszteletek családban való gyakorlata sínylette meg. A család pedig a „teremtőerő” melegágya, a szétszóródott zsidók is csak a családi hit ereje miatt voltak képesek fennmaradni. Ha a család nem funkcionál, a nagyobb közösség sem lesz képes a „közösségi teremtésre”, ami a zsinat alapelve volt.
Ezen súlyos kérdések felvetődésekor szólalt fel Dyekiss Virág néprajzkutató, akit saját magát sokgyermekes anyukaként definiálva megmutatta, hogy kutatóként is mennyire fontos számára a család. A kutató legkisebb gyermekével a karján beszélt arról, hogy a néphagyomány vizsgálata hogyan segít nekünk megtalálni azokat a funkciókat, amelyeket beemelve az életünkbe „belesimulhatunk az Isten akaratába” a család keretei közt.
– hangsúlyozta Dyekiss, hozzátéve, hogy mindez a családi életben lehetséges. Így éltek a régi idők emberei, a néphagyományt követve pedig megvolt a viszonyítási pontjuk az életben. Tészta- és húsevőnapok, Kisböjt, Nagyböjt, Advent – ezek mind kapaszkodók, melynek szokásait a családban megélve ismét a hit kerülhet az élet középpontjába és a közösség is erősebbé válik.
Bizakodás a jövőben
Bartók Tibor atya ezután a zsinat örökségére terelte a szót. A szerzetes a hallgatóságban elhangzott véleményekre reagálva hangsúlyozta, több dolog miatt sem szabad lefutottnak és kudarcnak nevezni a második vatikáni zsinatot és az Egyház közösségi felfogását. Az atya gyakorlatiasan rámutatott, hogy a korábbi zsinatok – mint a 325-ös niceai, vagy a 16. századi tridenti zsinat – sem rögtön fejtették ki hatásukat. Évtizedek, ha nem évszázadok kellettek azok üzenetének széles körű befogadásához. Őrsy Lászlóval egyetértésben fejezte ki, hogy a vatikáni a nagy hatású zsinatok közé tartozott, és az ilyen kaliberű események még hoszabb megemésztési időt igényelnek.
Bartók atya véleménye szerint a vatikáni zsinat után megalakult Püspöki Szinódus intézménye lehet garancia arra, hogy az Egyházat közösségek formálhassák. A Szinódus a püspökök egyfajta tanácsaként fogható fel, ahol közösen beszélik meg az Egyház fontos és aktuális témáit – Ferenc pápa ilyen tanácsot hívott össze 2014-ben és 2015-ben is, legutóbb a család témájában.
Erre reagálva az idős atya cáfolta, hogy a szinódus működő megoldás. Szerinte e tanácsokban nincs mérvadó vita és túl ritkán hívják őket össze. Sajgó Szabolcs felvetésére, miszerint akkor az állandó párbeszédhez „folyamatos zsinatok” kellenének-e, az atya nemmel válaszolt.
Ő a jövőt az „Apostolok Kollégiumához” való visszatérésben látja, amelyet az első századi Egyház működéséhez viszonyított és amit szerinte a vatikáni zsinat megvalósított. Végezetül kiemelte: ahogyan Jézus rábízta Szent Ferencet, hogy építse fel templomát, úgy kell a laikusoknak és a klerikusoknak együttműködve, közös megbízatásuk tudatában felépíteni a jövő Egyházát.
A jezsuita atya Életerős zsinat című műve megtalálható a Libri weboldalán.