„Sok gyereknél nem az orvostudomány vagy kezelés, hanem a pedagógia nyújthat segítséget. Ez a Montessori program jelszava. Az alternatív oktatási módszerről, a gyerekek fejlődéséről és készségeiről beszélgettünk Király Anikóval, a Ficserke Családi Központ vezetőjével.
Családháló: Mennyire elterjedt Magyarországon, mennyien használják? A Waldorf módszer közismertebb talán.
Király Anikó: Egyre elterjedtebb, és nemcsak magán intézményekben, hanem állami intézményekben is használják ezt a módszert.
CSH: Beszéljünk a módszertanáról. Miről szól ez a módszer?
KA: Akik hallottak már a programról, azok tudják a szlogent: »Segíts, hogy magam csinálhassam« és ez a pedagógus szerepét jelöli ki nagyjából ebben a pedagógiai módszerben, amit akár otthon is alkalmazhat a saját módszereivel az ember. Ami azt jelenti, hogy a felnőtt csak egy segítő. Tehát nem direkt tanítási helyzet, folyamat van, mint mondjuk a legtöbb iskolában, hanem egy nagyon alaposan előkészített környezetben vannak a gyerekek, nálunk a családi napköziben is, és tulajdonképpen a gyerekek szabadsága és az, hogy mivel foglalkoznak, mit választanak, ez teljesen jól megnyilvánul. Ez nem szabadosságot jelent, hanem szabadságot. Minden Montessori oktatási formát választó intézményben megvan a napirend, vannak szabályok. Például melyik játéknak hol van a helye és azt oda rakjuk vissza.
(...)
CSH: Mérhető, hogy miként kerülnek a gyerekek óvodába, iskolába tőletek? Fejlettebbek, ügyesebbek a módszernek köszönhetően?
KA: Öt éve indult a Ficserke, az első gyermekeink már első osztályosok és nagyon büszkék vagyunk rájuk, mert nagyon ügyesek, visszajárnak hozzánk. Nehéz ilyen felmérést készíteni. Az óvodából kapunk visszajelzéseket, hogy önellátóak és önállóak azok a gyerekek, akik tőlünk mennek el. Ez mindenképpen öröm a számunkra.”