Gázolt a villamos, mentőket kellett hívni
Embert gázolt a villamos Budapest II. kerületében.
Épp oda épít mélygarázs a kormány a budai Várban, ahol nyolcvan évvel ezelőtt megcsőúszott a hegyoldal – írja az Index. Az akkori megerősítési munkálatoknak még ma is megvannak a nyomai a környékbeli utcákban. A lakók tartanak a beruházástól, a BME docense szerint viszont akár még jól is jöhet a mélygarázsépítés a környékbeli házaknak, már ha jól csinálják.
Öt mélygarázst építtet a budai Vár oldalába a kormány. A nyugati részen, a Vérmező fölötti Lovas út mellett egy 173 férőhelyes, föld alatti parkolót terveztek be. A 2,5 milliárd forintos beruházással éppen azon a helyen építenének egy hatalmas betonmonstrumot a hegy gyomrába, ahol nyolcvan évvel ezelőtt megcsúszott a föld – írja az Index.
1936 tavaszán valódi katasztrófahelyzet alakult ki a Vár nyugati lejtőjén. A Lovas út és a Logodi utca meredek részein januárban megindult a hegyoldal. A következő hónapokban egész épületek, háztömbök mozdultak el, váltak életveszélyessé. A házak falai megrepedtek, a súlyosan rongálódott lakásokból ki kellett költöztetni a lakókat.
A korabeli filmhíradó tudósítása szerint 1936 tavaszára még az Attila útra is kiterjedtek a nagyszabású munkálatok, amelyekkel megpróbálták megállítani a talaj mozgását. A házakat támasztódúcokkal bástyázták körül, a környék fogalmát leállították, hogy csökkentsék az autók által okozott vibrációt. A végzetes földcsuszamlást pedig földbe ásott betonoszlopokkal igyekeztek elkerülni.
Ma is viseli nyomait
A Lovas út egykor megcsúszott környéke ma is viseli ennek nyomait. A Logodi utcáról jelenleg is láthatóak az évtizedekkel ezelőtti földcsuszamlás idején épített támfalak, több ház most is a régi, már korhadozó fagerendákra támaszkodik.
A környék lakói ezért döbbentek meg, amikor kiderült, hogy a Vár kormányzati átalakítása keretében a házaik fölé építik az egyik új mélygarázst. Áprilisban több mint 230 környékbeli lakó csatlakozott ahhoz a petícióhoz, amelyben felhívták a Budavári Önkormányzat polgármestere, Nagy Gábor Tamás figyelmét a beruházás veszélyeire.
A lakók jelezték, attól tartanak, hogy a Vár oldalának a megbontása és az utcaszintnél 10 méterrel mélyebb földkitermelés újabb csúszást okozhat. Úgy vélik, az építkezés ideje alatti teherautó-forgalom is hatalmas kockázatokkal jár, hiszen a földet és a betont szállító járművek kizárólag két olyan rondella közvetlen közelében tudnának elhaladni, amelyek már most életveszélyesek.
Akár jó is lehet
Nagy Gábor Tamás a múlt hét végén válaszolt a tiltakozóknak. Azt írta: tudomásunk van a terület érzékenységéről, és az előkészítéskor végig figyelembe vették a terület sajátosságait. Az volt a cél, hogy „a megépítendő szerkezet a lehető legkevésbé befolyásolja a megszokott környezetet”.
A levélből azért az is kiderült, hogy valójában még nincsenek meg az építkezés elkezdéséhez szükséges részletes statikai vizsgálatok, azokat – a rondella állapot-felmérésével együtt – csak a kivitelezési tervek kidolgozásakor készítik el.
A BME vízépítési és vízgazdálkodási tanszékének docense az Indexnek azt mondta, hogy megítélése szerint a Lovas úti mélygarázs nem feltétlenül okoz veszélyt, amennyiben jól építik meg a mélygarázst, a lakóépületek pincéi, kamrái sem fognak vizesedni, beomlani, tehát még akár hasznos is lehet.