A kormányzati mélygarázsnál csúszott meg 80 éve a budai Vár oldala

2016. május 24. 13:18

Épp oda épít mélygarázs a kormány a budai Várban, ahol nyolcvan évvel ezelőtt megcsőúszott a hegyoldal – írja az Index. Az akkori megerősítési munkálatoknak még ma is megvannak a nyomai a környékbeli utcákban. A lakók tartanak a beruházástól, a BME docense szerint viszont akár még jól is jöhet a mélygarázsépítés a környékbeli házaknak, már ha jól csinálják.

2016. május 24. 13:18

Öt mélygarázst építtet a budai Vár oldalába a kormány. A nyugati részen, a Vérmező fölötti Lovas út mellett egy 173 férőhelyes, föld alatti parkolót terveztek be. A 2,5 milliárd forintos beruházással éppen azon a helyen építenének egy hatalmas betonmonstrumot a hegy gyomrába, ahol nyolcvan évvel ezelőtt megcsúszott a föld – írja az Index.

1936 tavaszán valódi katasztrófahelyzet alakult ki a Vár nyugati lejtőjén. A Lovas út és a Logodi utca meredek részein januárban megindult a hegyoldal. A következő hónapokban egész épületek, háztömbök mozdultak el, váltak életveszélyessé. A házak falai megrepedtek, a súlyosan rongálódott lakásokból ki kellett költöztetni a lakókat.

A korabeli filmhíradó tudósítása szerint 1936 tavaszára még az Attila útra is kiterjedtek a nagyszabású munkálatok, amelyekkel megpróbálták megállítani a talaj mozgását. A házakat támasztódúcokkal bástyázták körül, a környék fogalmát leállították, hogy csökkentsék az autók által okozott vibrációt. A végzetes földcsuszamlást pedig földbe ásott betonoszlopokkal igyekeztek elkerülni.

Ma is viseli nyomait

A Lovas út egykor megcsúszott környéke ma is viseli ennek nyomait. A Logodi utcáról jelenleg is láthatóak az évtizedekkel ezelőtti földcsuszamlás idején épített támfalak, több ház most is a régi, már korhadozó fagerendákra támaszkodik.  

A környék lakói ezért döbbentek meg, amikor kiderült, hogy a Vár kormányzati átalakítása keretében a házaik fölé építik az egyik új mélygarázst. Áprilisban több mint 230 környékbeli lakó csatlakozott ahhoz a petícióhoz, amelyben felhívták a Budavári Önkormányzat polgármestere, Nagy Gábor Tamás figyelmét a beruházás veszélyeire.

A lakók jelezték, attól tartanak, hogy a Vár oldalának a megbontása és az utcaszintnél 10 méterrel mélyebb földkitermelés újabb csúszást okozhat. Úgy vélik, az építkezés ideje alatti teherautó-forgalom is hatalmas kockázatokkal jár, hiszen a földet és a betont szállító járművek kizárólag két olyan rondella közvetlen közelében tudnának elhaladni, amelyek már most életveszélyesek.

Akár jó is lehet

Nagy Gábor Tamás a múlt hét végén válaszolt a tiltakozóknak. Azt írta: tudomásunk van a terület érzékenységéről, és az előkészítéskor végig figyelembe vették a terület sajátosságait. Az volt a cél, hogy „a megépítendő szerkezet a lehető legkevésbé befolyásolja a megszokott környezetet”.

A levélből azért az is kiderült, hogy valójában még nincsenek meg az építkezés elkezdéséhez szükséges részletes statikai vizsgálatok, azokat – a rondella állapot-felmérésével együtt – csak a kivitelezési tervek kidolgozásakor készítik el. 

A BME vízépítési és vízgazdálkodási tanszékének docense az Indexnek azt mondta, hogy megítélése szerint a Lovas úti mélygarázs nem feltétlenül okoz veszélyt, amennyiben jól építik meg a mélygarázst, a lakóépületek pincéi, kamrái sem fognak vizesedni, beomlani, tehát még akár hasznos is lehet.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 19 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
császár
2016. május 24. 20:48
Évekkel ezelőtt jártam a várhegy néhány barlangjában. Elképesztő volt. Tényleg, ahogy a szakemberek mondják egy hatalmas sajthoz hasonlít. Mindamellett nem gondolnám, hogy szembe merne menni az emberek által szabadon választott NER akaratával és megcsúszna valahol.
kuwiq
2016. május 24. 20:05
Na ja, miért is készült volna a döntéselőkészítő szakaszban statikai felmérés és szakvélemény, hogy el lehessen dönteni előre, lehetséges-e, szabad-e a várhegyet keresztbe kasul fúrogatni, gigászi mélygarázst építeni bele? Na meg, hol az a statikus, talajmechanikai elemző, aki ellen merne szakérteni a főnöknek? Ez a valahai kormányzati negyed projektre kezd hajazni.
bookmark
2016. május 24. 14:26
Akkor jól kell csinálni. Még őrült sok meló van hátra, hogy a városból minőségileg is európai szintet lehessen kihozni.
Szervtolvaj
2016. május 24. 14:15
Oké, hogy meg kell újítani sok közterületet, de nem hiszem el, hogy mindent, de mindent át kell építeni. Mindegy, hogy milyen veszélyekkel jár, mindegy, hogy milyen lesz, erre lehet pályázni az Eu-nál, oszt' jólvan? Ez olyan, mintha bemennék a hiperbe és megvennék mindent, ami akciós.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!