Az igazi probléma akkor van, ha a komment tartalma ténylegesen gyűlöletkeltőnek bizonyul (ezt azonban a felhasználó nem igazán tudja eldönteni, még a bíróság is nehezen), ugyanis ilyenkor a felelősséget nem lehet a felhasználóra hárítani a személyazonosság visszanyomozhatatlansága miatt. Ilyenkor a tartalomszolgáltató felelőssége nagy eséllyel fennáll.
A felhasználóknak tehát azt javasolták a kerekasztal szakértői, hogy sértő komment esetén először közvetlenül az adott portálhoz forduljanak, jelentsék az esetet, jogi útra pedig csak végső esetben tereljék az ügyet. Bodolai László szerint a rendszer eddig is alapvetően bejelentésekkel működött. „Próbálkoztak ugyan néhány helyen szűrőprogrammal is, de ez nem volt elég, kellett a jelentési rendszer.” Nádori Péter teljesen egyetértett ezzel: mint mondta, a szűrőprogram semmire sem jó, mert az emberek pillanatok alatt kijátsszák.
A bírói gyakorlat sem kifogástalan
Ha már mindenképpen a bíróságra viszi valaki az ügyét, Bodrogi Bea ügyvéd számára egyértelmű, hogy a strasbourgi ítélet nyomán kialakult magától értetődő ítélkezési gyakorlat az lenne, hogy több komplex szempont szerint történne az adott ügy elbírálása. „A kommentek kontextusát, azaz a cikk tárgyát, valamint a többi komment tartalmát, a kommentek minőségét, valamint az alkalmazott kommentelési rendszer típusát is figyelembe kell venni ugyanis, ha egy komment miatt beperlik a tartalomszolgáltatót.” Bodrogi azonban hozzátette, hogy a gyakorlatban a bírák sajnos nem ismerik az internet működését, ezért az említett szempontok érvényesítése problémákba ütközhet.
Bodolai László ezzel nem értett egyet, ugyanis tapasztalatai szerint az illetékes bírák kezdik megérteni az internet sajátosságait. A probléma, hogy még ezzel együtt is képesek vitatható döntéseket hozni. „Sajnos néhányan még mindig nem hajlandóak különbséget tenni az internetes és a ténylegesen szerkesztett, nyomtatott lapok tartalma között.”