Magyarországon a 7 és 10 év közötti gyerekek egynegyede kritikusan alacsony vízfogyasztónak tekinthető, de kisebb mértékben a 4 és 6 év közöttiek is érintettek – olvasható a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége és a Nestlé közös kutatásáról szóló szerdai közleményben.
A legrosszabb a helyzet a 9-10 éves fiúknál: az ő esetükben tízből négyen a kritikus határérték alatt fogyasztanak vizet - derül ki a 800 fős reprezentatív mintán, fővárosi és kecskeméti gyerekek bevonásával készített felmérésből, amely elsőként vizsgálta a kicsik hidratáltsági állapotát.
A kritikusan alacsony vízfogyasztás különösen gyakori a túlsúllyal küzdő gyerekeknél, közülük minden harmadik potenciálisan alulhidratált, míg az elhízottaknál ez az arány az 50 százalékot is eléri. Ennek oka, hogy a test folyadékigénye a testsúllyal arányos, így a túlsúlyos és elhízott gyerekek szervezetének értelemszerűen több vízre lenne szüksége, ám többségük mégsem iszik többet.
A gyerekek kellő mennyiségű és rendszerességű folyadékbevitele a felnőttekénél is sokkal fontosabb, aminek egyik oka, hogy testtömegükhöz képest nagyobb a testfelületük, így több víz párolog el a bőrükön keresztül. Ráadásul gyakran annak ellenére sem jut eszükbe inni, hogy szomjúságot éreznek.
„A fizikai munka, a torna, a tanulás vagy szellemi tevékenység egytől egyig igénylik a megfelelő folyadék-ellátottságot. Ennek hiányában romlik a figyelem, koncentrálóképesség, de a fizikai teljesítmény is, ami a mozgás hiánya miatt további súlygyarapodáshoz vezethet. De nehézségek léphetnek fel a tanórákon is: a gyerekek gyengébben teljesíthetnek a számonkérések alkalmával" – idézi a közlemény Réthy Lajos főorvost, a Magyar Gyermekorvosok Társaságának vezetőségi tagját.
Mérsékelt égövön élő, mozgásszegény életmódot folytató felnőttek esetében a folyadék folyamatos pótlására, bevitelére szakértők szerint naponta 8 pohár víz vagy jó minőségű ásványvíz – 1 pohár, azaz 0,2 liter – elegendő lehet, amely a bevitt élelmiszerek víztartalmával együtt már képes biztosítani a szükséges napi mennyiséget.
Az anyag megjelentetését a Splendidea Communications Kft. támogatta