Kertész elmondta: Sorstalanság című munkájában is azt a kérdést vizsgálja, hogy „mivé lesz a nyelv és az ember a totalitárius diktatúra körülményei között”. Az interjú készítője szokatlannak nevezi a könyvét, hiszen egy 14 éves gyermek szemszögéből mutatja be az eseményeket. A Nobel-díjas író rámutatott: a regény főszereplője azért gyerek, mert a totalitárius diktatúrában „a nyelvi artikuláció visszaesik a gyermeki szintre. A főhős, Köves György számára ezért természetes mindaz, ami természetellenes”.
Kertész Imre elmondta: a 13 évig tartó munkával elkészített Sorstalansággal arra vállalkozott, hogy leírja az „új, totalitárius nyelv hatását”. Míg Arnold Schönberg osztrák zeneszerző a zenében számolta fel a tonalitást meghatározott hangnem köré szerveződést –, ő az „atonális prózát” alakította ki – emelte ki az író. Kifejtette: azt vizsgálta, hogy miként fejeződik ki a tonalitás a prózában, és felismerte, hogy „a próza tonalitása az erkölcs, a kultúra”, a közmegegyezés, „konszenzus arról, hogy a tévékészülék kifejezés alatt a tévékészüléket értjük”. Így talált rá az atonális prózára, amely azt fejezi ki, hogy „megszűnt a konszenzus” és „nem érvényes a humanista kultúra, amely Bach idején, a barokk korszakban még teljes egész volt”.
Arra a felvetésre, hogy gyakran hangoztatja, hogy a holokauszt nem üzemi baleset volt, Kertész Imre azt mondta, „nem a történelem kisiklása, hanem szükségszerűség vezetett ahhoz, hogy Auschwitz megtörténhetett”, és „sok jel utal arra, hogy ez megismétlődik”. Ezután elmondta azt is, milyen jelekre gondol. Kertész „a közelmúlt támadásai és robbantásai előtt is azt a véleményt képviselte, hogy demokrácia nem tudja megvédeni magát” és nem érzékeli a fenyegető veszélyt. „El tudja például képzelni, hogy Párizs 200 év múlva muzulmán város lesz?” – vetette fel.