Jóváhagyta a női püspökök szolgálatát az anglikán egyház

2014. július 15. 23:10

Nagy többséggel megszavazta a női püspökök szolgálatának engedélyezését célzó kompromisszumos indítványt hétfőn az anglikán egyház legfőbb szabályalkotó testülete.

2014. július 15. 23:10

Nagy többséggel megszavazta a női püspökök szolgálatának engedélyezését célzó kompromisszumos indítványt hétfőn az anglikán egyház legfőbb szabályalkotó testülete.

 
Az általános szinódus, a világszerte 77 millió hívőt számláló anglikán unió „parlamentje” másodszor voksolt ebben a kérdésben, mivel a testület másfél éve még elvetette a nők püspöki rangra emelésének lehetővé tételére kidolgozott reformcsomagot.
 
Az azóta összeállított, egy köztes szavazással tavaly elfogadott, hétfőn véglegesített új kompromisszumos javaslat engedményeket tartalmaz azoknak a tradicionalista egyházkerületeknek, amelyek elvetik a női püspökök szolgálatát. Ezek a közösségek kérhetik, hogy náluk férfi püspök szolgáljon, és vitás ügyekben egy újonnan életre hívott –  gyakorlatilag ombudsmani hivatal formáját öltő – független döntőbizottsághoz fordulhatnak.
 
Ettől függetlenül azonban az anglikán egyház részéről elhárult a nők püspöki rangra emelése elől az utolsó akadály is, miután a szinódus mindhárom háza hétfőn, a Yorki Egyetemen tartott ötórás vita után a szükséges kétharmados többséggel megszavazta az ehhez szükséges reformjavaslatokat. A másfél évvel ezelőtti, váratlanul sikertelen voksoláson mindössze hat szavazat hiányzott ehhez.
 
Női lelkészek már két évtizede szolgálhatnak az anglikán egyházban, és a szinódus már hat éve, 2008 júliusában – akkor még csak egy elvi jelentőségű állásfoglalás formájában – elfogadta a női püspökök szolgálatának engedélyezését. Az ügy azonban azóta is folyamatos feszültség forrása az anglikán unión belül, és az ellentábort alkotó tradicionalisták rendszeresen tömeges kivonulással fenyegetőznek. Az időközben megtartott köztes szavazásokon kétszer is előfordult, legutóbb 2012 novemberében, hogy bár a többség a női püspökök beiktatására voksolt, az ennek irányába vezető reformok tényleges elindításához azonban nem volt meg a szükséges minősített többség.
 
Az egyházi testület tavaly nyáron úgy döntött, hogy gyakorlatilag újrakezdi az elejétől a folyamat előkészítését. Ennek első lépéseként létrejött egy szakértői bizottság, amely felvázolta a szükséges intézkedések tervezetét, és erről ismét elkezdődött a vita, amelynek fontos állomása volt az alapelvek elfogadásáról szóló tavalyi voksolás. Ez vezetett a reformcsomag végleges elfogadását jelentő, immár eredményes hétfői szavazáshoz.
 
A női püspökök szolgálatának engedélyezése az anglikán világunió legfőbb vallási méltósága, Justin Welby canterburyi érsek komoly sikere, különös tekintettel arra, hogy Welbyt alig másfél éve iktatták be tisztségébe.
 
Ezek a viták az elmúlt évtizedben többször is a szakadás szélére sodorták az anglikán egyházat. 
 

Összesen 19 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
magnamater
2014. július 27. 12:50
Nem hiszem, hogy Károli rosszul fordította volna a Bibliát, ú kifejezetten egyfeleségű férfiúról ír-Káldi úgyszintén. Egynejűség volt divatban a római birodalomban, de a zsidóknál még szokás volt az ősatyák kedvelte többnejűség, bár a többségnek már anyagi okokból is, csak egy felesége volt. Sokkal inkább látszik indokoltnak, hogy Pál apostol a többnejű férfit tartotta alkalmatlannak,mintsem az özvegyen maradtakat akarta volna egyedüllétre kényszeríteni.
Csomorkany
2014. július 27. 12:50
A görög Szentírásban ez áll: "μιᾶς γυναικὸς ἄνδρα", ez "egy asszonyos férfi" vagy "egy feleséges férfi"-ként fordítható. Arról nincs szó, hogy annak az egy asszonynak aktuálisan a püspökválasztáskor élőnek, vagy halottnak kell lennie, a szöveg egyiket sem zárja ki, az tény, hogy a későbbiekben az özvegyeket, majd a szerzeteseket kezelték már az ókorban püspökségre alkalmas személyekként.
Csomorkany
2014. július 27. 12:50
Mondjuk a meglátásom az, hogy döntő különbség van egy olyan egyház között, amely hivatkozik az apostoli jogfolytonosságra (anglikánok) és egy olyan között, amelyik nem (evangélikusok). Ha a "püspök" csak egy elegáns cím egy kitüntetett helyzetű prédikátor számára, akkor nem látom át, miért ne lehetne nő is az illető. A híres "a nők hallgassanak a gyülekezetben"-mondás meggyőződésem szerint egyszerűen nem erre a helyzetre vonatkozik. Pál azokat a konkrét nőket szidja, akik ott, akkor fölidegesítették. Viszont ha egy egyház hivatkozni akar az apostoli jogfolytonosságra, mint az anglikánok, akkor komolyan kell(ene) venni a katolikus és ortodox érvelést arról, hogy Jézus 12 férfit választott apostolnak, azaz magvetőnek, azaz spermaszórónak (mag = sperma) - talán nem véletlenül. No mindegy, az állandó, ismételt szavaztatás mindenütt gusztustalan. Igazából szellemi csőd is. A nők pappá és püspökké szentelésének messzemenő dogmatikai következményei vannak, innentől komolytalan az apostoli jogfolytonosságra hivatkozni, de akik erről mintegy demokratikusan szavaztak, azok meggyőződésem szerint ezt végig se gondolták.
magnamater
2014. július 27. 12:50
Akkor mért fordítják újabban egyszer nősültnek? A férfi tekintélyét nem rontja, ha özvegyen maradva megházasodik újra-apró gyerekei lehetnek,kiknek szükségük van anyára, a háztartást is vezetni kell valakinek. Pál inkább a többnejű férfiakra gondolhatott, Rómában tilos volt, és Pál maga is római polgár volt,de Izraelben nem volt tilos az ősatyák mintájára élni,de ezt már akkor nem helyeslik, nem tartják követendő példának. Ahol többnejűségről mir se tudtak, úgy értelmezték a páli szavakat, a pap csak egyszer nősülhet
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!