Az újszövetség kanonizálása mintegy 300 évig tartott, és ezalatt a legkülönbözőbb katalógusokat hozták létre. Mivel nem volt egységes kánon, ezért a keresztények maguk döntöttek arról, hogy mit használnak az összejöveteleiken. A zsidókhoz írt levél, Péter levelei, Jakab levele, János levelei, és legfőképpen a Jelenések könyve évszázadokig viatott volt. És ráadásul ezalatt az időszak alatt rengeteg más levél, evangélium illetve apokalipszis forgott közkézen a keresztények építésére. Ez azt jelenti, hogy a ll. század végén egy keresztény gyülekezet teljesen más írásokat tanulmányozott, mint egy mai. A Muratori töredék az első olyan katalógus, amelyben szerepelnek az ajánlott írások. Ez a katalógus kb i.sz 170-ben készült. A ma használatos katalógust Alexandriai Szent Atanáz Írta le először i.sz. 367-ben. Ez azt jelenti, hogy legjobb tudomásunk szerint 200 éven keresztül egymáshoz nem hasonlító katalógusok voltak a mérvadók, melyek nagyon sokban különböztek egymástól. (...)
Mint említettem, a kanonizálást lezáró zsinat 397-ben Karthágóban zajlott le. Ennek azért van fontos szerepe, mert az olyan kisegyházak, mint Jehova Tanúi, vagy az Adventisták úgy vélik, hogy az apostolok halála után egy hitehagyás következett be a kereszténységben, és eltértek az eredeti krisztusi hittől. Szerintük a második században már bálványimádó, hamis tanokat hírdető, világi egyházról beszélhetünk, amely egyre nagyobb világi befolyásra és hatalomra törekedett élén az antikrisztussal a római pápával. Ám ha mindez igaz, akkor ez a politikai befolyással rendelkező, elvilágiasodott, parázna csoportosulás alkotta meg azt az újszövetséget, amelyet ők is használnak és szentnek tartanak.”