Híd vagy határ?

2014. február 10. 15:50

Régóta érdekel a kérdés: hogyan érti egy nem keresztyén ember azt a különleges nyelvet, amit istentiszteleteken, hittanórákon vagy egyéb egyházhoz kötődő alkalmakon használunk?

2014. február 10. 15:50
Lovas Anett Csilla

„»Magára vette szennyes ruhámat / Így békíté meg Istent, Atyámat« – Ha nem lennék keresztyén, hívő ember, lehet, hogy problémát okozna számomra e mondat megfejtése. A szennyes ruha felöltözése talán még érthető, de az nem derül ki, kicsoda veszi fel a ruháimat. És hogy az átöltözésnek miért egyenes következménye Isten megbékítése (akiről nem is tudom, miért haragszik), az már nehezen fejthető fel. Talán így gondolkoznék, ha nem tudnám, mire utalnak ezek a szavak, talán nem. Régóta érdekel a kérdés: hogyan érti egy nem keresztyén ember azt a különleges nyelvet, amit istentiszteleteken, hittanórákon vagy egyéb egyházhoz kötődő alkalmakon használunk? A nem hívő nézőpont már régóta nem az enyém, ezért nehéz maradéktalanul belehelyezkedni. Így írásommal nem megoldásokat keresek elsősorban, inkább az a célom, hogy pár pillanatra elgondolkodjunk valamin, ami magától értetődőnek tűnik.

A »hogyan értik?«-kel szoros összefüggésben áll a »hogyan beszélünk?« problémája. Nyelvi nehézségekkel kapcsolatban könyvtárnyi irodalmat találni; különösen a XX. századi teológiában vált kardinális kérdéssé a nyelvhasználat, a »hogyan lehetséges Istenről beszélni« kérdése. Ezzel is szembe kell néznünk akkor, amikor felvetjük a megértés problémáját, hiszen ahhoz, hogy megértsenek bennünket, nekünk is érthetően kell szólnunk, de hogyan fogalmazzunk érthetően, ha mi sem értjük, amiről, Akiről beszélünk? Fogódzókat kell találnunk. Ilyen fogódzók lesznek a metafora, az analógia vagy a szimbólum, hogy csak néhányat emeljek ki az Istenről szóló beszéd lehetőségei közül. Számos olyan dologról kell beszélnünk keresztyén emberként, amit nem vagy csak töredékesen értünk: milyen az Isten? Mit jelentenek a sákramentumok? Kicsoda a Szentlélek? Mivel ezekre a kérdésekre nem tudunk egzakt válaszokat adni, ezért születnek a következő szimbolikus-metaforikus kifejezések: Isten az Atya; a bor Krisztus vére; a Szentlélek lobogó láng.”

 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 1 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Zokni
2014. február 25. 11:02
"...hogyan érti egy nem keresztyén ember azt a különleges nyelvet, amit istentiszteleteken... használunk..." - kérdi. Ez elég egyszerű. Sztem. Csak gyakorlat kell hozzá. Mert minden egzakt tényközlés csak a tudományos információcserében adódik, és rendkívül nehezen értelmezhető. Tehát, ahogy Ön is írja. A "hívő beszéd" szimbolikus. Ahogy minden tömör emberi gondolatközlés. Ha szó szerint értené valaki, az furcsa eredményre vezetne. Ebben végtelen lehetőség van: gondolatok, ötletek, képek, emlékek megidézése. Az igazság az, hogy viszont ezzel szemben maga a témakör meglehetősen szűkre szabott. (Isten, Jézus, szeretet, hála, öröm, mennyország - ilyesmik) De egy nem hívő számára, ha van türelme, és bizalma (és ideje), akkor érdekes beszédeket is hallgathat a szószékről. A hitelesség is fontos, hiszen nincsenek tények, adatok, hanem csak a "hit". Ezért is érdekes, amikor a komolyan hívő, gyakorló prédikátor például (Balog, vagy Iványi) politikussá válik, és nyilvánosan megnyilatkozik. Például, amikor Balog nem "igaz célért" küzd. Amikor kénytelen egy az egyben hazudni. Ez történt az oktatás-ügy kapcsán, hiszen ott gyakorlatilag a kormány az állam anyagi kiadásainak csökkentését leplezte, mikor az oktatás színvonalának a javításáról papoltak képviselői, és NEM azt mondták, hogy egyszerűen nem szánnak több pénzt a dologra. Ha ezután a pap, visszamenve a templomba, azt mondja, hogy "Isten szeret téged!", akkor vajon mit is gondolhat? "...Annyira mégsem, mert az afrikai árva lelkeket jobban kell védenie, óvnia, és az európaiak boldoguljanak, ahogy tudnak?" Egyáltalán, miután "a pap szava, Isten szava", akkor Isten is manipulál? Ahogy EZT a pap tette? Ez egy hívőben is felmerülhet. És sztem ez sokkal nagyobb probléma, mint hogy a nem hívő mit ért, és mit nem...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!